HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 McIntosh Integrerad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/04/02 :  12:36:03  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Har blivit nyfiken på McIntosh , finns inte så mycket att läsa i detta forum vad jag kan hitta. enda bekantskapen jag gjort med "öron" är ett Slutsteg tillsammans med EAR Försteg lät bra... Men jag är i så fall intresserad av en Integrerad.

Så frågan är: varför välja detta märke eller inte göra det.
Någon speciell modell att rekommendera/vara vaksam mot...


AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/02 :  17:09:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Personligen tycker jag att McIntosh har en liten, men märkbar, ljudsignatur och om man gillar den är det helgjutna köp. För att förenkla kraftigt tycker jag att de saknar lite upplösning men drar på med kraft och stor ljudbild. Ofta sjukt välbyggda och man kan i princip punktsvetsa med kraften från de flesta av deras integrerade o slutsteg.
En av mina hifivänner har så länge jag känt honom kört med en MA-7000 som drivit hans Verity med bravur. Tyvärr krävdes ett verkstadsbesök här i höstas men jag tror det hör till undantagen.
Sen är de ju ikoner som både är en investering och en prydnad i de allra flesta sammanhang. (Givetvis en smaksak, men produkterna är snabbt identifierade även av dem som är fullständigt ointresserade av ljudåtergivning, och har en enhetlig och tydlig design. Kudos!)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/04/02 :  20:08:25  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
http://www.ljudochbild.se/test/mcintosh-ma252/

Denna skulle ju gärna ögat köpa i alla fall...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/04/02 :  22:41:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Med rätt (matchning) högtalare så hade jag inte tackat nej till en McIntosh om jag fått enMen för min del är inte upplösningen den allra viktigaste faktorn då jag är övertrött på sk. högupplösta högtalare som i själva verket för ofta låter obalanserat med hissad diskant.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2018/04/03 :  16:00:36  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Enig med AlfaGTV hær. De som tycker om McIntosch gør det verkligen. Jag kan se charmen med deras husljud men det ær inte helt min smak så det er nog bæst om du lyssnar

Och om du køper beg så står de sig i pris bra..

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2018/04/04 :  16:47:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply


quote:
Med rätt (matchning) högtalare så hade jag inte tackat nej till en McIntosh om jag fått en men för min del är inte upplösningen den allra viktigaste faktorn då jag är övertrött på sk. högupplösta högtalare som i själva verket för ofta låter obalanserat med hissad diskant.


Men då är det inte upplösningen som är problemet, ökad upplösning är en följd av att distorsionsnivåer sänks, de högtalare du ovan beskriver som jobbiga är just detta pga förhöjd linjärdist, de har en ofördelaktig tonkurva och vad gäller upplösning precis tvärtom, en försämring av densamma sett till hela registret.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2018/04/05 :  12:31:05  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=219168

Fin skit :-)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2018/04/13 :  12:37:30  Show Profile Send und3ad a Private Message  Reply
Snubblar in lite diskret i tråden. Det var inte igår man besökte detta forum.. :D

Jag har suttit med McIntosh C2500 och MC452 i tre år nu, ihop med ett par Dynaudio Contour S3.4 LE. Grymt nöjd med den uppsättningen (sneglar dock på Contour 30/60, men det hör inte hit). McIntosh har en speciell ljudkaraktär som jag verkligen gillar. Tidigare så saknade dom kanske lite i upplösning mot andra tillverkare, men senare modeller (ca. 2010 och framåt) har ett nytt "house sound" som jag upplever som betydligt mer öppet och högupplöst, men behåller fortfarande värmen dom gjort sig kända för.

Om vi bortser från ljudet så är firmware-uppdateringar det enda jag tycker negativt om. McIntosh delar ogärna med sig av uppdateringarna till slutkunder, utan vill att man lämnar in grejerna till butik/serviceställe. Jag känner mig bekväm med att göra det själv utifrån min tekniska bakgrund, plus att jag sparar tid och bensinpengar. Nu sker inte uppdateringarna ofta - jag har uppdaterat min C2500 en gång (själv) på dessa tre åren - så det känns inte som ett stort problem alls.

Vad som är bra ljud är alltid subjektivt. Testa McIntosh, du kanske gillar dom. :)

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2018/04/13 :  13:24:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Ser att MA8000-annonsen jag länkade till är borttagen. Trådskaparen? Riktigt trevlig apparat (har en själv).
Är det dom nya thermal track-trissorna som bidrar till högre upplösning, eller är det genomgripande konstruktionsändringar?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000