HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny version av Opus3 Continuo skivspelare, eller?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2018/04/12 :  22:05:52  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Hittade den här informationen om en ny version av Opus3 Continuo. 

www.atelier13-usa.com/continuo

Jag gillar vad jag ser och läser.  Någon som har mer information?

Kan vara den nya svenska tillverkaren som tog över efter "Snickarn" som ligger bakom detta. Hittar dock ingen information på svenska. 

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2018/04/13 :  06:21:50  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Snygg rackare. Men, som sagt, lite klent med info. Vi får väl avvakta.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/04/13 :  07:48:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fantastiskt kul om Bos anda får leva vidare i dessa produkter.
Lite mycket bling-bling för min smak, men den precisionshöjning dessa nykonstruktioner ger, lyfter ju produkterna till den nivå där de hör hemma. Jag vill minnas att tidningen Hifi&Musik testade vinylspelare på 80-talet. Testen avsåg kompletta spelare upp till 4000Kr.
Där delade Continuon startfältet med verk som Dual och enklare Thorens.
Jag tycker ju än i dag att det låga priset på Contiuon, samt Bo inte riktigt hade den där fingertoppskänslan för det kosmetiska gjorde att verket hamnade i ett segment låååångt under vad den var kapabel till.
Jag suktade ofta efter Bos Continuo med granit-plint. Men enligt Bo var den kosmetiskt lägre stående betong-Continuon lika bra gällande de ljudmässiga egenskaperna. Och detta var det enda som var viktigt. Granitspelaren sålde dock bättre i vissa segment eftersom det visuella intrycket var i nivå med funktionen.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2018/04/13 07:50:37
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2018/04/13 :  08:33:30  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Jag är nöjd med min, men skulle kunna leva med en ny vit, 7 dagar i veckan :)

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2018/04/13 :  12:52:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har skickat e-post till tillverkaren i ett försök att få fram mer information.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/04/13 :  13:37:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nya plinten är mycket lik Dieter Rams designverk som han gjorde på Braun.
Bo satte en MDF skiva under en annars mycket gedigen betongklump och det gick att höra !!!! ( mycket märkligt tyckte han också själv)
Snickarn byggde sedan vidare på sandwich-metodiken både i bafflar åt Bo men även i skivspelartillverkningen åt honom genom att varva betong (minerit) och mdf skivor. Detta är otroligt effektivt att döda interna och externa rörelser.
Ser att nya ägarna valt krossad marmor vilket var en av produkterna som även Bo hade. Men det ska likväl vara en MDF (eller liknande) under och på så vis blanda hårda och mjuka material, och tassarna ska stå osymmetriskt. ( även de båda i fronten ska inte stå lika om man ska vara pettimeter)

Jag tycker den nya rundade formen blev väldigt tilltalande även om det än så länge bara är 3D bilder.

Edited by - Stormen on 2018/04/13 13:42:43
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2018/04/13 :  15:50:10  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Har nu pratat med leverantören. Enligt honom är skivspelaren inte i produktion än. Han skickade några bilder till ett par återförsäljare som valde att lägga ut dem på nätet.
De räknar med att produktionen kommer igång inom några månader. Deras hemsida kommer då att uppdateras.
Priset kommer ligga runt 30.000.
Enligt uppgift kommer de att vara tillverkade i betong.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/04/13 :  17:25:20  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Ser riktigt snygg ut, är priset med arm?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2018/04/14 :  23:00:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Japp, priset är med Cantus tonarm. Dock oklart vilken variant.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/04/19 :  06:33:14  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Wow, tonarmen ser ju otroligt snygg ut nu också!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000