HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vägen tillbaka: Sonus Faber och Audio Research
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/04/19 :  22:57:15  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hej på er,
För länge sedan hade jag ett brinnande hifi-intresse och var aktiv på detta forum.
Sen kom barnen. Då fick hifi, och det mesta andra, komma i andra hand.
10 år och två barn senare jobbar jag på Volvo i Göteborg.
Idag hade en leverantör, Alps, en utställning i Volvohallen (en slags mässlokal).
Jag vandrar omkring och får plötsligt, till min stora förvåning, denna syn framför ögonen.



Jag kände genast igen Sonus Faber och Audio Research. Jag slog mig ner i soffan och lyssnade.
Det spelades bl.a. London Grammar och James Blake. Oj vad jag njöt. Plötsligt flyttades jag tillbaka 10 år i tiden.
Började prata med killen bredvid mig i soffan. Han visade sig vara italienare och designer för Sonus Faber.

Det visade sig att både Sonus Faber och Audio Research ägs av Alps. Eller nåt sånt

En halvtimme senare känner jag att jag kanske borde göra det jag är där för att göra och tvingas motvilligt lämna soffan.
Jag går därifrån med en stark längtan efter att ta upp hifi-intresset igen.
Så denna post är ett första trevande steg tillbaka

Edit: Kan någon tala om för mig hur man skalar om bilder?? Har provat massa varianter nu men inget verkar funka...

Edited by - svanbo on 2018/04/19 23:25:23

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/20 :  07:01:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vad trevligt me återvändare! Ditt nick är välbekant även för mig som varit aktiv här i stort sett i 10 år nu.
Och Sonus faber är alltid trevlig att se och höra, speciellt i samklang med Audio Research, iaf för mina öron. Verkar vara samma högtalarmodell/elektronik som de demade med på Sthlm HEM2018? Tradition va?
Kan tänka mig att bas-potent musik som London Grammar och James Blake övertygade!

Vad gäller att skala om bilder så är det väl överkurs med Gimp, men det går definitivt om du trivs på en PC/Mac. Photoshop Express borde funka i de miljöerna också. På mina iProdukter använder jag Image Size annars.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/04/20 :  07:52:47  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Preview i mac fixar resize av bilder. Kika under "tools".
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/04/21 :  08:48:16  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
AlfaGTV: Kul att du känner igen mig, jag känner igen dig också
Ja baspotenta var de verkligen, nästan lite för mycket för min smak, trots det gigantiska rummet de spelade i... Ja något med tradition hette de, men det finns väl flera i den serien...
Vad gäller skala om bilder menade jag att jag trodde att det går att göra här, i koden till sidan, med hjälp av någon tag... Och när jag googlar SKA det gå men jag får det inte att funka....

Edited by - svanbo on 2018/04/21 08:48:59
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/04/21 :  11:25:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Bra Sonus Faber brukar vara riktigt bra i mina öron och de spelar musik på ett mycket trovärdigt sätt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2018/04/21 :  14:18:52  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Amati Tradition heter modellen. Din för 260.000...#128515;
Hur gamla är knoddarna? Kanske går att väcka intresse för musik genom att lära dem lite om vinyl? Det är exotiskt i den åldern. Dåkan de bli lättare i förhandlingarna.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/04/21 :  18:46:41  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
wennerhulken: cheezus, jag visste att de var dyra men inte att de var SÅ dyra... De är 6 och 9,och de har ett visst intresse för musik, om man nu kan kalla låtarna från melodifestivalen för musik

Har inte lyssnat på vinyl sedan unga år men det kanske inte är någon dum idé

Kul att komma tillbaka efter nästan 10 år och upptäcka att det mesta är sig likt, samma människor och forumet ser identiskt ut
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000