HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Class d tillverkare med nätdel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/04/30 :  18:46:11  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej!

Jag skulle vilja få till ett 6 kanals slutsteg med class d för drivning av ett par 3-vägare
Har hittat Anaview moduler på http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?hifi/anaview_uebersicht_en.htm
Och så finns ju Hypex på HifiKit t.ex.
Finns det fler tillverkare av moduler där power supply är inbyggt i modulen eller finns som tillbehör ?
Helst > 100w/8Ohm.

Har idag en ganska bra surroundförstärkare där jag utnyttjat slutstegen men den genererar mycket värme och tar stor plats.
Och aktiv drivning verkar vara vägen att gå

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/04/30 :  19:20:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hypex har oem-moduler av Ncore (100, 250 och 500 w) med integrerad nätdel och dessa är ruggigt bra och neutrala i positiv bemärkelse. Det svåra är att komma över dom som privatperson.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/04/30 :  20:19:06  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej HerrD!
Det låter som det jag är ute efter , Får kolla ebay.
Ser att Hypex har en NC400 som endast säljs till privatpersoner (DIY) men priset var lite högt, även om det säkert är prisvärt..
Hade tänkt att klara mig under 10" för modulerna
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2018/04/30 :  20:59:21  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hypex har sina nya Fusionsteg men upp till tre kanaler Ncore, inbyggd nätdel och dsp. Väldigt bra priser dessutom.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/04/30 :  21:25:41  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Oj!
Det där såg väldigt bra ut !
Intressant att se hur deras dsp ser ut jämfört med MiniDSP
Får läsa på lite innan jag trycker på knappen..
Stort tack för tipset !
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/05/01 :  07:59:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har lånat ett bygge av TObbe som har dessa modulerna i sig: http://store3.sure-electronics.com/2-x-250watt-class-d-audio-amplifier-board-irs2092-2194

Låter förvånansvärt bra..

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/05/01 :  09:17:30  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej!

Det där såg inte dumt ut eller! Mycket kraft för lite pengar..
Men då är det problemet med power supplyn som inte verkar finnas nån färdig lösning från tillverkaren. (Jag har inte den kunskapen och har respekt för vad det kan ställa till med om man inte vet vad man gör..)
Jag har dock sett referenser på att Hypex SMPS 400A400 ska fungera och då blir det ju lättare.

Det är väldigt intressant med 2x250w@8ohm för under 2kkr

Fördelen med Hypex fusion är paketlösning med allt ink DSP
Men IRS2250 är billigare och ger mer kraft och flexibilitet..
Det här behövs funderas på

Tack för tipset!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/05/01 :  11:19:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Mycket kraft för lite pengar är inte allt, kika på blandtoner av hf. Intermodulationsdistortion vid 19 + 20 kHz ser mycket fint ut på Ncore jämfört med tidigare/enklare konstruktioner. Tidigare var det inte ovanligt med en hel skog av toner som output av det testet. Gillar också Fusion! Klart tilltalande med AES/EBU matning direkt till högtalaren samt DSP.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/01 :  13:20:03  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag håller med HerrD, titta inte bara på pengarna, slutresultatet blir ofta (inte alltid) trevligare om man väljer med hjärtat :)

En annan trevlig sakt med Hypex nya Fusion moduler är att dom har ett fjärrkit med fjärrkontroll och om du "matar" dom med digitalsignal och länkar den vidare till nästa modul så följer styrsignalen för volymen med till nästa modul (du degraderar alltså inte den digitala signalen, om jag fattar det rätt). Och vill man bygga ut systemet så kan man ha upp till fyra moduler kopplade så, 1 st master och 3 st i slave :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/05/01 :  14:59:52  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej!

Jag böjer mig för den samlade expertisen
Beställde ett par FusionAmp FA253
Jag avvaktar med fjärrkitet..

Nu är det bara att se hur lång tid leveransen tar, och när programvaran uppdateras med de nya modulerna..

Tack för all info!

Mvh
Joakim
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/05/01 :  17:12:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ska bli kul att följa vad du skapar med dessa! Jag kör en MiniDSP OpenDRC DI för att kunna köra FIR-filter och styra upp fasen för hela systemet. Den skulle man kunna köra direkt in i FA253.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/01 :  22:01:00  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
"Den samlade expertisen" är det vi de? :)
I så fall får man väll tacka och bocka. Skämt och sido, hoppas du blir nöjd och att du kommer med i första leveransen, ska väll dyka upp i maj någon gång.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/05/28 :  19:27:58  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Det verkar bli ett semesterprojekt
Nåja, den som väntar på nåt gott...

Texten är google översatt från holländska

"Gentlemen,

Good to read that the expectation is high. The first feedback regarding the performance indicates that we are well. Unfortunately, the current components market is very bad.

For your info; the Hypex OEM module where we have the largest numbers and turnover in the delivery of power fets already several times delayed. That is delayed a few times from a promised delivery from the end of December 2017 to May 2018 and is now delayed to mid-June 2018. We now also see that of simple passive components the delivery time is huge, 32 weeks is not uncommon. Some manufacturers already no longer accept orders. In short, it is very, very difficult. The reason is the strong electrification (electric cars, more electronics in cars, windmills, solar panels, IOT, etc.) of our society.

Deliveries Fusion amp; the approach was in May, but because a number of final components will come in later, this will not work. In any case, the production runs, the deliveries are now scheduled to arrive in mid-June in Groningen. Then we need a few more days to do the final test and then we will send ...

So just be patient, it really matters ..
."
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/05/28 :  23:01:51  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tråkigt att du får vänta, min erfarenhet är att Hypex är mycket bra att ha att göra med. Komponentbrist är svårt att göra något åt när man är en i sammanhanget liten spelare. Du väntar i alla fall på något gott!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/05/29 :  07:32:59  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Absolut ingen fara att det dröjer lite, det finns så mycket annat att pyssla med..
Jag har ett par seas w22ex001 på hyllan och fick syn på Grimm LS1, och börjar leka lite med tanken att göra en lookalike..
Annars är Fusion ampen redan planerad för ett par högtalare, men bygger man ett smidig chassi till dom kan man placera dom på baksidan och sen flytta dom mellan olika högtalare och byta filter efter behag
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2018/05/29 :  18:47:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
HerrD, finns inte dessa i Hypex' webbshop?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2018/05/29 18:49:47
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/05/29 :  20:17:22  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej peranders,

Nu heter jag inte HerrD men så här står det på Hypexshopens sida för alla fusion plate amplifiers..
"Pre ordering only for max 2pcs, higher quantities will be split up, shipping starts in May. First come, first serve."

Som nu har blivit fördröjt till mitten eller slutet av Juni.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/05/29 :  20:32:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag såg dem i München så de finns!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/05/29 :  20:43:32  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
peranders: Jag tror det kan bli "överbokat" på vad dom producerar. Sen får dom köpa in fler komponenter och tillverka ny batch. Har man otur drabbas man av komponentbrist (småkomponenter - transistorer osv) när dom ska planera inköp för nästa batch. Och liten spelare syftar på Hypex, det är lättare om man heter Panasonic eller motsvarande...

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/29 :  21:21:35  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja det är riktigt surt att det är förseningar. Jag fick också mejl av hypex idag där dom beklagade läget (har ett par fusion amp beställda), nu håller vi tummarna på att vi är med i första batchen :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/15 :  17:13:08  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Nu verkar det börja hända saker hos Hypex !
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/306815-hypex-fusion-plate-amps-68.html#post5460917

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2018/06/15 :  19:26:39  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Härligt !
Hoppas man är med i första batchen..
Ser att min order har blivit ändrat till Cancelled, vilket tydligen kan vara positivt
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/15 :  21:25:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja visst låter det tryggt

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2018/06/15 21:25:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000