HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Grillstereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2018/07/03 :  07:06:12  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
God morgon.. Efter mycket om och men är nya topparna äntligen klara.

Elementen är 18 Sound 15MB700 och ND2060
hornet är ett eighteen Sound XT 1464 - 1.4" CD-horn, 60º x 50º
dispersion. då drivern egentligen är en 1,4" med halsförlängning så passar ett mindre horn om man tar bort adaptern.















"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2018/07/03 :  07:50:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/07/03 :  11:44:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Åhh så härligt med lite sågade brädor och stora högtalarelement, hejja!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2018/07/03 :  18:03:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Lite uppmätta kurvor.
Röd är basen ofiltrerad(uppmätt kurva)
Grön är hornet ofiltrerat(uppmätt kurva)
Gul är basen filtrerad(simulerad kurva)
Svart är hornet filtrerat(simulerad kurva)
Blå är total respons(simulerad)




Komponenter



Såhär blev filtren



Uppmätt kurva




Sista mätningarna är inte gjorda exakt samtidigt och skalorna är olika.. Har inte mätt dom ute än utan bara inne i hobbyrummet..
Dom ofiltrerade kurvorna är mätta utomhus.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2018/07/03 :  20:53:44  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Och korven blev grillad?

Snyggt bygge.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2018/07/03 :  21:00:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Läckert, 15MB700 är ju en supertrevlig 15" och jag kan tänka mig att den har lite bett :)

Jag har själv ett pågående liknande projekt (mkt sakta pågående, glaciärt kan man säga), jag körde på lite mer av en mix, jag fastnade för samma tratt som du valde, den har fått mkt trevliga omdömmen, och även jag valde en 2" som kan konverteras till 1,4" (vilket jag också gjort) FaitalPro HF206'or, först tänkta att sättas på mina JBL2386 horn men som nu är HF146'or på XT1464'or.

Som komplement till dessa valde även jag ett par högkänsliga midbasar, fast mina kommer från Beyma med beteckningen Liberty8 (eller 12E120 beroende vart man kollar), samma kategori fast kanske något mer oldschool och något mindre SPL kapabla, jag är ute efter en lite mer dynamiskt kapabla högtalare (inte spela högt, men när det smäller ska det fasen smälla).

FatialPro, Eighteensound och Beyma i en härlig dynamiskt kapabel mix alltså :)

Hur tycker du att det du skapat låter? (dvs. om de är inkörda och du finlyssnat lite)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2018/07/03 21:03:10
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2018/07/03 :  21:58:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Inkörda är dom absolut. Elementen har varit med ett tag. Sist hade Petter dom. Det lilla jag hunnit lyssna låter trevligt. 110dB i hobbyrummet var inte alls otrevligt. Ska bli kul att få plocka ut dom nån helg snart och spela med bottnar. Fristående går dom inte då djupt men ställer man dom på mark förlängs porten och dom funkar utan bottnar på måttlig volym.. Det hörs att det är stora element. Det blir liksom inte samma finlir men helt klart skoj att kunna mata i effekt utan dist.. Valde att göra en lite lätt fallande tonkurva för att toppen inte skulle bli för intensiv vid höga ljudnivåer.

Nu är jag mest rätt att basstödet är för klent

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/07/03 :  23:30:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Danley använder 14 dB extra kapacitet i basen jämfört med topparna...så det blir väl ca 140-145 dB per sida du får koppla upp...

Nu (när du byggt med de elementen) måste du också gifta dig har du väl förstått.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2018/07/04 :  06:49:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hade jag sparat storhornet så hade det räckt till..
Nu är det lite klenare bottnar.. ska bli spännande och se hur långt dom räcker.. kanske får bli en ny baslösning framöver..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000