HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med simulering av element i Hornresp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/09/27 :  22:04:22  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Hålet var mest för syns skull och inte så nogräknat placeringsmässigt men rätt ska vara rätt.
Man ska även tänka på att fasa av kanterna som din ritning visar men orkade inte göra det i min.

Här är en uppdaterad version iaf.

...eller något
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/27 :  22:27:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ny CADritning är doubleplusgood!

Liten varning för övernitisk simulerad tonkurva. Tonkurvan kan se lite bergochdalbana ut med sin midbaspuckel. Rent subjektivt så yttrar det sig i en lätt markering av midbas så att trummor får mer "knuff", mer fysisk närvaro och tex popmusik får mer driv och spelglädje.
Nackdelen kan vara att den kan om den inte dämpas varsamt låta lite burkig om man delar för högt eller inte brant nog. Standard 24 dB/oktav runt 80 - 100 Hz bör låta utmärkt enligt min erfarenhet med tex ROAR12. Min ROAR12 går att dela ända uppåt 120 Hz innan man hör peakarna i midbasen.

Jag tror såklart att denna konstruktion kommer att låta utmärkt, annars hade jag inte postat en massa simmar och sånt innan jag själv ens byggt en prototyp. Baserat på tonkurvan och min erfarenhet med ROAR, TPCH och 8 ordnings bandpass så bör denna konstruktion låta riktigt trevligt. Som ROAR men aningens mer rumsrent. Mindre skadeskjutet vildsvin och mer vältrimmad katt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000