HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarkonstruktion a la Instructables
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/20 :  09:44:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fixarsajten instructables, vilken visar hur man mer eller mindre enkelt fixar hållare för mobiltelefoner, 3D-printar hundkojor eller bakar barkbröd av nyazeländsk ceder, hade nyligen en "instruction", hur man bygger högtalare.
För oss som gillar low-tech är artikeln fantastisk. Det är ju precis så här man ska göra. Leka och testa fram lösningar, vilka säkert inte är hyper-end, men heller inte kostar en halv mille (bara för att det ska stå ett känt namn på fronten).

Läs och njut:
https://www.instructables.com/id/Loudspeaker-Design-by-Trial-and-Error/

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/23 :  16:08:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Njutbart eller ej, men faktiskt roligt och intressant när pulvärlden ger sig in i seriösa projekt.
Dagens Instructable handlar om seriösa högtalarbyggen - How-to. Dock tycker jag den första instruktionen jag lade ut är roligare, för om man lusläser hittar man sådant som många av oss upptäckt inte stämmer så bra med verkligheten.
Ta bara det här tipset:
Butt joints are far easier to achieve than mitred ones and will look the same when covered with paint or veneer.
Det vet vi väl att MDF-skarvar kan aldrig döljas med färg.

Hursomhelst, det är kul att läsa och för den som aldrig byggt en högtalare själv finns här en del bra tips och goda råd.

HIFI SPEAKERS - A GUIDE FOR A FIRST CLASS BUILD


PS. Jag tycker nog faneret ligger fel på toppen. Jag vill ha ådringen att följa den på sidorna. Annars ser det riktigt snyggt ut.

Edited by - soundbrigade on 2018/10/23 16:09:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000