HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Helmholtz-ROAR modell 6,5"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/10/23 :  21:56:55  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Circlomanen skissade upp ett alternativ till THAM-6 i den här trådenhttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95762

Jag har byggt två styckern tham-6 redan varav den första lådan inte blev så snygg så tänkte ändå bygga om den och varför då inte testa Circlomanens idé.

Här bygger Circlomanen den stora varianten http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95766


Började bygget med att kapa upp lite 18mm furuskivor.


Fick även fräst lite hål. Basporten fick en omgång med radiefärsen.


Fortsätter troligen till helgen med att bygga ihop allt.

...eller något

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/10/24 :  00:00:51  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul!
Kör så det ryker!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/10/24 :  13:50:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Trevligt att du delar med dig, vi tröttnar aldrig på byggtrådar!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2018/10/24 :  19:29:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Härligt! Ska bli kul att ta del av dina intryck, tack för att du delar med dig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/10/25 :  08:04:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul att se ett bygge av mina ideer! Det ser ut att bli rejält mycket snyggare än min framstressade spånplatteprototyp. Jag snabb-byggde en prototyp då jag inte gillar att rekommendera saker jag inte vet fungerar.

Jag ser fram mot hur du tycker att den presterar.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2018/10/25 :  13:59:09  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Tjusigt! Så snart huset är färdigrenoverat, garaget städat och carportbygget är klart så skall jag genast slänga ihop en också! Lär inte bli lika snygg dock...

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/11/10 :  17:19:04  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Äntligen fått tid att fortsätta med bygget idag.



Här är alla väggar monterade och elementet sitter på plats.
Körde en omgång med silikonsprutan också för att täta alla skarvar.



Eftersom fronten är dubbla skivor så skruvade jag första skivan så det skulle bli tätt med alla mellanväggar och sedan limmades "yttre" fronten på så slapp jag alla skruvhål.
Alla tvingar jag ägde åkte fram och nu får det torka tills imorgon innan det blir provlyssning.

...eller något
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/11/11 :  10:55:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
nu får det torka tills imorgon innan det blir provlyssning


Nu är det "imorgon"..............
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/11/11 :  14:09:12  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
quote:
Nu är det "imorgon"..............



Nu spelar dom men har inte hunnit lyssna så mycket. Ska försöka få tid ikväll.
Men verkar lovande

...eller något
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/11/15 :  18:39:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med tanke på tystnaden i denna tråden så utgår jag ifrån att du inte är helt nöjd med den.

Jag vill bara tipsa om att man kan styra ljudkaraktären rätt mycket genom att dämpa frontresonanskammaren med hjälp av lite tyg, ull, dämpmatta, handdukar, frugans favvotröja som du hatar eller liknande.

Det gäller såklart även inne i själva pipan, men störst effekt får man genom att dämpa frontresonans-kammaren.
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/12/18 :  21:01:24  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Ber om ursäkt för tystnaden i tråden. Barn, hus, jobb och allt annat har gjort att jag inte haft någon tid eller lust för hifi det senaste.

Har kanske lyssnat 2 timmar sammanlagt sedan jag byggt klart dom så kan inte utala mig så mycket om ljudet.
Märker ingen jätteskillnad mot THAM-6 vilket inte är något dåligt betyg iaf

Men ikväll drog jag fram mikrofonen och startade REW för att mäta lite iaf.
Är verkligen inget mätproffs men nått fick jag ut

På grafen nedan är mikrofonen placerar ca. 1meter ifrån myningen på dom båda hornen.
Dom står på samma ställe i rummet.

Grönt är ROAR och lila är Tham-6.
Ingen smoothing.
10-200hz




...eller något
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/12/18 :  21:36:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med mikrofonen en meter från högtalarna så får du med det mesta av ditt rum och dess bidrag. H-ROAR65 verkar ha både högre verkningsgrad och större användbart omfång dvs den går högre upp i frekvens. Är det olika impedans på elementen och har du kompenserat för skillnaden i mätningen isåfall?

Den lilla skillnad (utöver ovanstående) som H-ROAR65 har mot THAM6 är väl en anings jämnare responskurva i ditt rum. Det beror nog troligtvis på en större front-yta på själva lådan vilket ger ett mer bredbandigt baffelstöd och ett mindre avstånd från mynning till bakvägg. Två egenskaper som tillsammans borde kunna jämna ut responskurvan mätt i ett verkligt rum.

Om du kan/orkar/hinner så vore en (jämförande) mynningsmätning väldigt intressant!

quote:
Barn, hus, jobb och allt annat har gjort att jag inte haft någon tid


Tycker mig känna igen det där!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/12/18 :  21:48:34  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
quote:
Är det olika impedans på elementen och har du kompenserat för skillnaden i mätningen isåfall?

Samma element i båda lådor

quote:
Om du kan/orkar/hinner så vore en (jämförande) mynningsmätning väldigt intressant!

Är långledig i jul så ska försöka fixa det.

...eller något
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/12/20 :  09:57:11  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Här kommer mätningar med mikrofonen 1cm in i mynningen. Ingen smoothing.


Tycker verkligen inte den gör bort sig mot THAM6

Mycket enklare att bygga än THAM6 men THAM6 är ju smidigare format.
Ska lyssna lite mer på dom men kan rekomendera designen för dom som vill prova.

Tack Circlomanen, säg till om jag ska göra nån mer mätning.

...eller något
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/12/20 :  12:16:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Om man bara kollar kurvor så ser den ju ut att slå tham6 med hästlängder!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/12/20 :  16:45:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fanns det inte ideer om att placera mikrofonen inne i lådan, nångång nånstans?! Lite OT, men jag började grubbla när jag läste Circlos inlägg.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/12/21 :  20:59:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Här är mätt SPL och Group Delay på lite olika ställen inne i frontresonatorn på min 10 tums H-ROAR.

Jag ville se om det var nån skillnad och visst finns det nån dB skillnad mellan tex mynningstappen vid elementet och mitten av Helmholtz-kammaren.

Jag gjorde mätningarna när jag funderade på var porten skall vara.

Edited by - Circlomanen on 2018/12/21 21:17:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000