HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 TV-programmet Allt för Sverige
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2018/10/29 :  15:14:14  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Nån mer än jag som tycker tävlingsmomentet är helt onödigt?
De blir ledsna på riktigt av att åka ut, och det blir inte på något sätt alls "bättre TV" av ett krystat Robinsonmoment på slutet av varje avsnitt. Deras äventyr i Sverige blandat med besök i deras hembygder i USA plus djupdykningar i varje enskild deltagares släkthistoria räcker väldigt långt för att göra ett program intressant, imho.

Tremolo junkie!

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/30 :  08:53:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi har varit ivriga Allt-För-Sverige-tittare men sista säsongerna har vi skippat, nästan helt.
Som dus kriver, är ju tävlingsmomenten helt onödiga och förstör programmet helt.
Den stora behållningen är ju när deltagarna berättar om sina egna liv och möter livet hos sina förfäder. Inte sällan har människor deltagit som har en ganska tragis historia med familjer som havererat, nära släktingar som dött och missbruk. Och inte sällen har deltagarna varit mycket färgstarka och man har kunnat hitta sin "favorit". Det lilla jag sett av årets upplaga gör mig besviken; är det Cobra Hills 7th Baptist Church som är på rundresa men sina mest hängivna???

Om någon minns, gick det för några år sedan ett specialprogram om några amerisar, som inte hade vunnit men som hade återvänt och träffade sina släktingar. Det programmet gav så oerhört mycket mer än en hel säsong. Det var intima möten utan stora åtbörder och känslor som kändes äkta.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att jag gillar när Anders beskrivningar av Sverige chockerar och provocerar våra långväga gäster.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/10/30 :  11:31:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skriv till SVT och berätta vad ni tycker.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2018/10/30 :  11:34:08  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Skönt att någon mer är på samma våglängd.
Det här är ju inte en vanlig dokusåpa, deltagarna kommer inte för att vinna pengar eller bli kändisar...

De kommer av väldigt personliga skäl och förverkligar livsdrömmar som kanske till och med gått i generationer, typ att farfars far aldrig lyckades ta sig tillbaka till Sverige för att återse sin hembygd...

Gissar att Lundin gillar utslagningsmomentet sedan sin tid som programledare för Expedition Robinson, men i det här programmet faller det platt till marken.

Han får gärna visa upp "chockerande" sidor av Sverige däremot, det är ju bara kul. Men att leka med folk som investerar så mycket av sig själva i programmet är ganska hänsynslöst och oempatiskt. Produktionen tycker säkert att "det är ju vuxna människor som vet vad de ger sig in på" men det man gör är att man utnyttjar deras enorma drivkraft att få reda på mer om sina rötter till att ställa upp på lite av varje, inklusive en utslagning ur programmet.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2018/10/30 :  11:38:23  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
@sladdbarn Programmet har vunnit en Emmy. De lär inte ändra konceptet i första taget... Jag ville mest ventilera lite frustration och kolla om nån mer tänker lika.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/10/30 :  11:46:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Helt okej alpinist

Vi konsumenter kan ofta påverka mer än vi tror (kanske inte i just detta fallet).

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/30 :  12:58:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har mejlat SVT med synpunkter.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/10/30 :  16:23:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Hej Magnus,

Tusen tack för dina positiva rader och intressanta synpunkter på programmet. Vi skall föra de vidare till Allt för Sverige redaktionen och hoppas att de tar dem till sig inför framtiden. Många tack igen.

Vänliga hälsningar
Caroline, Digital Kommunikatör
/SVT Kontakt
Vi jobbar med att göra SVT mer tillgängligt och välkomnande genom att svara och lyssna på våra tittare och föra deras röster vidare inom SVT. Tillsammans gör vi SVT bättre.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2018/11/02 :  08:55:41  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Ungefär det svar jag förväntade, men kul att du försökte soundbrigade

Tremolo junkie!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000