HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strulande cd-spelare: Music Hall CD25.5 "no disc"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2018/10/30 :  11:52:22  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Hej!

Som rubriken lyder har jag fått problem med min CD-spelare. Det är en Music Hall CD25.5, som gått oklanderligt sedan den inköptes 2006 från Creative Audio (Wolfgang).
Det tråkiga är den började med att inte läsa skivor ibland och nu har den slutat. Man kan höra hur lasern jobbar och efter en stund står det #8221;no disc#8221;. Jag har öppnat upp den och konstaterat att skivan inte snurrar igång. Jag lossade driven för att kolla om jag kunde se något uppenbart fel och hur den såg ut om man skulle behöva byta den. När jag monterat ihop den igen så fungerade den ett par dagar innan det var samma visa.

Är det till att byta laser, motor som roterar skivar, eller är det något annat som är orsaken?

Kan även konstatera att det inte är en VAM1202/19-drive som sitter i, enligt produktinformationen. Enheten är märkt VAM1202/21LD (se helt annorlunda ut på plattkabel samt kretskort) men jämförman utseende så är det en VAM1202/?? med #8221;kantig#8221; lödningsmönster på sidan av lasern. Finns uppenbarligen de med runt lödningsmönster av lasern.

Tacksam för svar.

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/10/30 :  21:19:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag brukar hjälpa kamrater som har fått problem med liknande problem med att inte läsa själva skivan. När du väl har tagit av locket kolla först att alla kablar sitter fast när du har gjort detta prova då med en skiva i skulle problemet kvarstå leta reda på en potentiometer där det står FOCUS ha skivan i se till att den snurrar vrid försiktigt åt ena hållet skulle den stanna helt och hållet, ingen fara alls vrid tillbaks och börja om. Vrid nu åt andra hållet tills du hittar en punkt där det fungerar bäst det kan ta en stund men ta din tid så skall du se att det blir bra. Jag har tittat på nätet jag misstänker att den potentiometer jag nämner sitter under släden det är bara att plocka loss den och pang på.


Att lasern skulle vara sönder är mindre troligt jag har själv bytt ett par (2) under alla är som jag har kladdat med CD-spelare men det har på lasrar tillverkade i kina för databruk konverterade för hifi dvs nyare än din.

Jag lägger till en hjälptråd för problem med cd-spelare http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/troubleshooting-cd-players.440522/

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2018/10/31 :  07:53:49  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Hej!

Tack för input. Det blir till att läsa tråden ordentligt och lära sig. Har börjat kontrollera alla kontakter och kablar. Det verkar som om en kabeln till motorn inte ger signal igenom så det blir till att undersöka om det är glapp i kontakten eller i kabeln själv. Kan ju hoppas på att det räcker annars får felsökningen fortsätta.

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/11/03 :  08:25:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har haft två SACD spelare som vid inmatningen av SACD och val av SACD skikt har sagt NO HYBRID. Den dyrare spelaren har jag låtit byta lasern och den fungerar nu perfekt. På nätet har jag hittat information som säger att skivan inte snurrar om lasern är svag eller defekt, alltså inget problem med motorn, det är bara laserhuvudet som bör bytas. Kan göras smärtfritt vid inlämning på service.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2018/11/03 :  18:15:58  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Lite att läsa om CD spelare o felsökning.
https://www.repairfaq.org/sam/cdfaq.htm

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2018/11/04 :  21:47:04  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Lite feedback från felsökningen. Vid närmare undersökning av en av kablarna till motorn hittades ett kabelbrott precis där kablen träs under en klämma på cd-driven. Klämman visade sig vara ganska vass på en av kanterna och således har den mycket tunna kabeln gnagts. Att den har fungerat så länge som den ändå gjort är ett under.

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/11/05 :  08:05:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Se där! Då utgår jag ifrån att du fått fart på apparaten?
Precis som bubbel skriver, det är väldigt sällan "lasern" det är fel på.
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2018/11/05 :  15:51:59  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Har snurrat hela helgen... :)

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/11/06 :  09:48:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Grattis!

Nu har både löst ett problem och lyssnat på musik hela helgen vad kan vara bättre .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000