HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 Transformator till rörförstärkare köpes
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2018/11/01 :  10:46:35  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Ska bygga en Bottlehead Crack hörlursförstärkare med rör och behöver trafo med sekundärspänning 2x150V, min 35mA samt 6,3V, min 3A.

Någon sådan till salu? Är spänningen lite högre går det alltid att justera.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/11/01 :  10:52:53  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
För att svära i kyrkan kan man ta till primärswitchade aggregat :
https://tubular-well.se/index.php/webshop/reservdelar/psu-96w-detail
( fixar 12V 8A )

B+ fixas med en justerbar 90-390V :
https://tubular-well.se/index.php/webshop/reservdelar/dc-dc-trafo-390-detail

Du kanske inte behöver 12V till glöden, men enklaste lösningne är
att koppla glöden i serie.

Aggregaten kan ha högfrekevent "noice" så de bör placeras lite avskilt
i chassiet.

Men, som sagt, det är att svära i kyrkan.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2018/11/01 :  16:18:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har testat att driva en enkel rörkoppling med ett sånt där switchat högspänningsaggregat, resultatet blev inte vackert. Kan mycket väl gå att få det störningsfritt om man försöker lite men det var ingen plug #180;n play-lösning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/11/02 :  09:30:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har visserligen en trafo som skulle passa som foten i vanten, men den säljer jag inte. Däremot kan du göra som jag och beställa en sådan av Jan på www.fragjanzuerst.de. Han fixar precis vad du vill ha och du kan få en toroidtrafo eller EI-trafom om du hellre vill det.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2018/11/02 :  10:37:41  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Tack för tipset! Vad betalade du?

Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2018/11/02 :  11:27:17  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Ska skicka över förfrågan till Fråga Jan Först. Såg dock att ström för Bottlehead trafon är specad till 35mADC(doubler). Vad innebär det?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/11/02 :  12:12:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kör man en spänningsdubblare månne?
Har du schema?

Vad jag betalade minns jag knappt. Det var inget pris man ramlade av stolen när man fick, vare sig vrålhögt eller fjantigt lågt. Ett par hundralappar - 3, 4, 5-nånting.
Jag har beställt ett stort gäng trafar därifrån och betalt allt från några hundralappar (3 kanske) till sjuhundra för mina största.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2018/11/02 :  12:30:37  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Här finns länk till manual och schema(på sidan 7) som jag hittade på nätet:

http://docshare04.docshare.tips/files/29535/295352735.pdf

Han har det mesta den där Jan
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/11/02 :  13:04:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Trafon har två 150V-lindningar, vilka enligt manualen kopplas parallellt. Jag tolkar det så att trafon ger 35mA PER lindning, alltså totalt 70mA, vilket verkar rätt rimligt.

Bortsett från en hålvågsbrygga, vilket tydligen BH använder kan man köra en helvågsbrygga enligt den här:



Sowter har en bra sida som visar lite matematik för olika likriktar- och transformatorkonfigurationer:
http://www.sowter.co.uk/rectifier-transformer-calculation.php
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000