HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Frekvens på elnätet, en fråga...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/03/14 :  09:39:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tittade på denna spännande sida:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Läser då under rubriken "Balans":
quote:
Frekvensen är ett mått på och resultat av hur väl produktion och användning av el är i balans. Frekvensen ska vara 50 Hz (Hertz). Då råder det balans mellan produktion och förbrukning. Om förbrukningen är högre än produktionen sjunker frekvensen; om produktionen är högre än förbrukningen stiger frekvensen.

Jag minns från tiden på Shell att vi fasade in vårt kraftverk till nätfrekvensen, men jag har aldrig funderat över att frekvensen kan variera med produktion/förbrukning. Varför är det så? Jag har ju föreställt mig att det som händer skulle vara att spänningen stiger/sjunker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/03/14 :  09:57:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Frekvensen bestäms av hastigheten på de stora växelströmsgeneratorerna.

Vid större belastning minskar rotationshastigheten och därmed frekvensen på växelströmen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/03/14 :  10:04:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Växelströmsgeneratorer har en fördel i att de synkroniserar med varandra över elnätet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synchronization_alternating_current

Edited by - Circlomanen on 2019/03/14 10:05:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/03/14 :  10:08:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, så är det naturligtvis

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/03/14 :  10:10:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Wikilänken ger inget

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/03/14 :  10:13:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Försök att googla "Wikipedia ac synchronisation" istället. Jag kan inte få länken att fungera från min telefon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/03/14 :  10:13:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska väl vara https://en.wikipedia.org/wiki/Synchronization_(alternating_current)
(Jämrans vad forummjukvaran ställer till det)

För övrigt är den första länken, den till Svenska kraftnät, väldans intressant. En fin överblick på elproduktion/konsumtion i norden och baltstaterna. Spenderade en bra stund där och det blev ett bokmärke.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2019/03/14 10:19:18
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/03/14 :  13:53:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ja den är intressant.

Denna är också intressant: https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/03/14 :  13:54:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oh ni snackar Distortion på nätet! Skitintressant!

Just det där med frekvens kommer att bli väldigt diskuterat framöver eftersom alternativa energikällor ofta har väldigt låg svängmassa. I england har de installerat ett stort batterilager vars enda syfte är att använda invertrarna som ekvivalent svängmassa när nätet svajar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/03/17 :  08:39:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns en länk i kontrollrummet till en sida där man kan ladda ned statistik på vad de olika kraftslagen levererar timme för timme. Det är intressant att se hur mycket vindkraften varierar. Där får man det svart på vitt. 2017 var det lägsta värdet 1% av maxvärdet. Det visar problemet med vindkraften. Intermittensen, den stora okontrollerade variationen på produktionen. Det gör att vindkraft inte klarar sig utan backupkraft. I Tyskland är det kolkraft. Man ersätter där kärnkraft med vind- och kolkraft.
Om ni tycker det låter som att jag är emot en stor utbyggnaf av vindkraft, så har ni helt rätt.
https://youtu.be/N-yALPEpV4w

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/03/17 :  09:44:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det varierar ju mycket av naturliga skäl.
Intressant att studera Litauens siffror, där kompenserar de inte alls ser det ut som. (Import/export gör det ju åt dem men då får andra länder ta det bekymret)
I Sverige går vattenkraften upp och ner som en jojo som alla kan se.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2019/03/26 :  16:20:33  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
@Pac: Det är dock bara jitter och inte distortion

@Bernt: Inte så konstigt eftersom det tar flera dagar att stänga ner ett kärnkraftverk . Vattenkraften är så nära ett batteri vi kan komma utan att det är batterier.
Vet inte vad du menar med att Litauen inte kompenserar? Deras förbruknings- och produktionskurvan borde sammanfalla annars skenar frekvensen hos dom. Att de har så stora variationer under dagen är nog för att de inte har enorma industrier som använder upp majoriteten av elen som i Sverige
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/03/26 :  20:24:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Inte så konstigt eftersom det tar flera dagar att stänga ner ett kärnkraftverk


Hur menar du nu?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/03/27 :  11:16:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Deras förbruknings- och produktionskurvan borde sammanfalla annars skenar frekvensen hos dom.

Interagerar inte Litauen med grannländerna???
Med variationer mellan 20-70% som vindkraft av deras totala elproduktion blir det nog svårt annars. De importerar ständigt, mer eller mindre. De har enorm övervikt på vind i den egna produktionen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2019/03/27 11:26:04
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2019/03/28 :  17:54:13  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
@sladdbarn: Jag menar en kontrollerad avstängning såklart, inte en akut

@Bernt: Jag tror att jag missförstod vad du menade. Jag menade bara att vi inte vet om de kompenserar det själva bara baserat på produktionsgrafen. Är den exakt i fas med deras behov så behöver de inte importera något. Att det varierar från timme till timme är naturligt eftersom förbrukningen gör det också Det blir ju fel åt andra hållet om man överproducerar el, då blir frekvensen för hög.
Sen är balansen inte exakt samma sak som att man inte importerar. Balansen är också på korta intervall, minutrar typ. Jag är inte säker men jag gissar att varje område är ansvarig för balansen inom sig. Det som går i ledningarna mellan områdena är "långsamma", dvs som ett kärnkraftverk, inte snabbt.

Interagerandet mellan områdena är för "handel", inte samma som att allt är ett nät. Skenar frekvensen i Litauen behöver det inte göra det i Sverige

Den där grafen verkar inte särskilt förtroendeingivande heller. Titta på 11 Mars tex
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000