HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tesserakt, Kaneda & Monstret
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/03/19 :  20:13:23  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej entusiaster!

Jag grävde i mina gömmor, sorterade och slängde 1 kubikmeter med papper, tidskrifter, böcker som gjort sitt, gamla videoband: VHS & U-matic, sparade ett av varje för kuriosahyllan

Vad finner man mer att spara?
Jo detta:






Kaneda



Jag byggde Kanedan när jag var 23, det är 32 år sedan. Jag har kvar den i en hylla på Orust.
Det är nog 27 år sedan jag spelade med den.

Nu blir jag sugen att koppla in den i min finanläggning i Göteborg.

Jag har komponenterna till Monstret liggande, många kapslade 7,2 Ah Blyackar och kondensatorer så det räcker och blir över i gömmorna. En biffig 19" racklåda inköpt på ETA, kan nog husera detta.

Här är ett exempel på ett litet Monster, utan ackumulatorer:
http://diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Le-Monstre/

Får bli ett projekt efter DIY / Vintageträffen i april

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2019/03/19 21:37:49

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/03/19 :  22:20:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Minns att jag läste artiklarna om monstret med habegär och drömde, men det ekonomiska satte som vanligt käppar i hjulen jag hoppas att du gör slag i saken och bygger monstret det är en dröm att få höra den med ett par kvalitativa högtalare.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/03/20 :  09:58:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har ett monster utan batterier men väl en ordentlig kondensatorbank.
Använder den dagligen då den låter bra!
Bygg bygg bygg!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2019/03/20 :  11:01:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan du bygga Monstret så gör det. Jag har byggt ett par stycken genom åren kopplingen låter helt otroligt bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2019/03/27 :  22:38:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har byggt ett Monster själv. Spelar på den flitigt. En av de bästa förstärkare jsg ägt. BYGG!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/02/18 :  21:47:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tänker lyfta tråden Då jag har fått ett original monster då ägaren inte fick igång förstärkaren så här sitter jag med en "trasig" monster. Jag börjar närma mig allt det jag har drömt om när jag var yngre, kusligt men kul.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/02/19 :  10:23:39  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Bubbel

quote:
Tänker lyfta tråden Då jag har fått ett original monster då ägaren inte fick igång förstärkaren så här sitter jag med en "trasig" monster.


Bilder önskas på Le Monstre!

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/02/20 :  03:46:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Visst kan jag fixa sådana men den är så jädra ful så man skäms, jag återkommer.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/02/20 :  03:57:54  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Visst kan jag fixa sådana men den är så jädra ful så man skäms, jag återkommer.


DIY, kan väl aldrig vara fult! Ändamålet helgar medlen.
Ljudet är viktigast!

(Jag har en monstruös Låda, som jag kommer bygga ett monster i någon gång.
Inköpt på ETA-Auktionen för länge sedan för detta ändamål.
Jag har allt som behövs för ett bygge.
Komponenterna, kondensatorer, ackumulatorer, kylflänsar ....

Tiden mina vänner, tiden.....

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/02/20 :  04:47:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har letat upp en udda förförstärkare från Radio Electronics. Tanken är lite som Kaneda med diskreta opampar men den här har en avancerad tonkontroll och en del annat lattjo. Kanske Kaneda-stärkeriet är ett strå vassare?!

Jag byggde Monstret men innan jag fick fjutt i den sålde jag allt.

Sedan köpte jag elementet till Miniaudiofilen. Lite lustigt var att Tesserakt tog bra betalt för elementet, men när HiFi-kit sålde det kostade det bara 1/3. Jag byggde faktiskt Minin #2. Funkade sketafint.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/02/20 :  04:58:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Jag her en Kaneda förförstärkare i gömmorna någonstans.
Någon gång i framtiden, när jag byggt mitt monster, så skall jag låta dem samsas med en liten Fostex bredbandare. FE127 tror jag att det är, Dessa högtalarlådor var med på DIY träffen i höstas i Mölnlycke:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96165&whichpage=2

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/02/20 :  16:22:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu jädrar lägger jag upp första bilden.

En översikt vad vi tittar på.



Givetvis en bild på insidan.



Baksida med XLR men kommer att få kompisar RCA senare.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/02/20 :  16:28:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu fortsätter vi med




Två olika kondingar röda och svarta de måste vara bra





Maffigt! Men om kondingarna inte fungerar har jag andra som är större, tittar man på insidan så ser man att den en gång har haft batterier men det hoppar jag över.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/02/20 :  17:48:59  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Robust bygge!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/02/21 :  12:16:56  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Med batteridrift, frikopplat från elnätets störningar, såsom likspänning, transienter, mm, så är jag övertygad om att monstret blommar ut helt vad gäller ljudkvalitet och stabilitet i ljudåtergivningen.

Det finns infants genvägar till perfektion, bara omvägar.... eller är det tvärtom!?

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/02/21 :  21:16:34  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag vet inte hur skicket är, men jag har ett gäng 68000uf 16V kondensatorer som kan vara tillgängliga för experiment om någon är sugen?
Men jag kan inte garantera funktionen då de troligen legat på hyllan rätt länge...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/02/22 :  00:07:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ägaren hade provat batteridrift men inte gillat det alls även Jean Hiraga är motständare till batteridrift idag han menar att en väl byggd kondensatorbank är bättre Jean menade också på att man skulle använda 0,1mH spolar efter likriktarn så kom man runt vissa problem.

Trevligt att höra Tomas J men jag har några 150000uF liggandes är inte de tillräckligt vet jag inte vad som skulle vara det. Jag misstänker att dessa är i gott skick.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2020/02/25 :  12:49:13  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Man skall absolut ha motstånd och/eller drosslar efter likriktarna.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/02/25 :  18:50:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag kör en C-R-C nätdel i min, det fungerar fint :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2020/02/26 07:40:23
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/01/08 :  12:05:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag fortsätter att skriva i denna tråd om monstret så slipper vi flera trådar.

Jag har äntligen fått igång mitt monster och är nöjd med det mesta trots att jag hade igång den i tre timmar. Men det är alltid något men, jag tycker att den ena röda 68000uF kondensatorn blir väldigt varm sen upplever jag den som "svullen" på ovandelen så jag funderar på att byta bägge två mot andra jag har hemma men de är på 150 000uF jag misstänker att trafon kan bli lite ansträngd vid uppstart. Vad tycker ni? skall jag bara byta eller skaffa nya 68000uF.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/01/08 :  18:20:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Formerade du kondingen innan (hade den legat länge oanvänd?) ?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/01/08 :  20:09:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
De som sitter på monstret är samma som den hade när den byggdes jag har renoverat förstärkaren och formerade även kondingarna men jag upplevde den redan från början att den var svullen nu tycker jag att den ha svällt lite till, men man hjärnan kan ställa till hyss ibland. Förra ägaren sa att den hade stått i fem år innan jag fick den men det vet man att tiden går snabbare än man vill där fem plötsligt är tio.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000