HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny funktion i Hornresp "Stub Horn"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/05/01 :  10:38:26  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
https://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/119854-hornresp-947.html#post5777144

Om jag förtått saken rätt så kan man placera en helmholzkammare i horngången. Tyvärr verkar det inte gå att kombinera med TH.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/01 :  12:08:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Helt klart nått jag skall leka med så fort maten är varm och Hornresp är uppdaterad

Tack för tipset!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/05/01 :  13:19:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hmmmmm......

WTF?!?!?!?

Jag blir inte riktigt klok på denna nya funktion.

Nånstans på något sätt borde den kunna vara väldans nyttig, men jag är nog lite i tröttaste laget för att till fullo uppskatta alla dessa nya möjligheterna.

Håller med om att den skulle passa bättre ihop med TH och OD.
Hoppas det kommer snart. Ihop med OD borde det vara en smal och enkel sak att Helmholtza bort den djupa dippen vid enkla raka offset driver bakladdade kvartsvågspipor.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/05/04 :  23:30:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Håller med. Jag gjorde en akabaksimulering av just det för några år sedan. Det man kan göra i Hornresp nu är att lägga allt i änden av hornet och hoppas att det inte påverkar så mycket att drivern sitter en bit ner i horngången.

Eftersom Hornresp förenklar drivern till en punktformig källa så blir det i alla fall fel när tryckmaximum är i närheten av drivern.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000