HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY projekt av nybörjare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cAWPer
Starting Member

3 Posts

Posted - 2019/06/26 :  19:21:42  Show Profile Send cAWPer a Private Message  Reply
Tjena, helt ny på forumet, och helt ny till världen med allt vad ljud heter.

Ska dra en kort storry här eftersom att det är min första tråd här på Hififorum, se det som en kort presentation och lite bakgrund till det kommande projektet.


Jag har alltid uppskattat bra ljud, både hemma och hos vänner, även om de flesta i min omgivning är väldigt ointresserade av allt som har med saken att göra. Jag har själv aldrig varit så där superintresserad heller, men jag har ändå lagt märke till vad jag lyssnar på. Även fast jag är helt grön i ämnet.

Ljud har inte prioriterats hos mig på samma nivå som de flesta andra här inne, jag har andra saker att kasta pengar på..
(bilar, motorcyklar)
Jag har alltid haft ett intresse för att bygga saker, det går i 99% av fallen över styr och det är svårt att stanna när man väl börjat, men vad gör det när det är skit kul?

Ett bra exempel är väl en gammal Volvo 244 jag köpte för några år sedan, där jag bara skulle byta motor för att få lite mer ös i grejerna, där det slutade med en totalrenovering av hela bilen.. Den är inte klar än, men snart så.

Och för några månader sedan fick jag en vision om att bygga ett par högtalare, egentligen handlar det för mig om att få designa och bygga mina egna högtalare precis som jag vill ha dom. Och så vitt jag har förstått så är det inte bara att panga in valfria element i en låda och sen är det bra

Det har blivit en hel del timmar på nätet för att försöka förstå en promille av vad som rör sig i denna värld. Det är ett brett ämne som är spännande.

Hur som helst! Jag vänder mig hit med mitt kommande projekt i hopp om att få vägledning i rätt riktning när jag är ute och cyklar, och gärna få lite tips på vägen.

Om vi börjar med vad jag har tänkt mig, och hur jag sett på det hela hittills så kan ni få såga mig sen om ni vill


Ett stereopar av modell större (höga) för designens skull, jag har förstått att design alltid går efter funktion. Men jag har tullat lite på den regeln i tankarna..

Trevägare med Dayton Audio element, och Vifa Xt-19 diskanter.
två mellanregister och två basar. Alltså fem element per högtalare.

Här kan ni se mellanregisterelementen och basarna som jag funderat på.

https://www.parts-express.com/dayton-audio-dsa215-8-8-designer-series-aluminum-cone-woofer--295-530

https://www.parts-express.com/dayton-audio-rss210ho-8-8-reference-ho-subwoofer-8-ohm--295-459#lblProductDetails

Så jag har nu kikat på Daytons RSS210HO-8 och försökt få till detta i Bassbox men nånting står inte rätt till, den tycker att en ventilerad låda på 3 liter blir perfekt till dessa element?..

Jag ska klura vidare, syftet med tråden är att få hjälp, så gott det går och så länge det finns intresse från er. Är man så pass ny som jag är så finns det måååånga misstag att göra på vägen.
Det kanske verkar dumt att inte göra sitt första bygge lite mer bantat, typ något mindre till storlek, kostnad och tid. Men jag känner att om jag inte bygger det jag vill ha så blir det varken roligt eller seriöst.

Kan bjuda på en designbild, ungefär vad jag visualiserat fram (designen har nog alla sett förut).








Nykläckt

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2019/06/26 :  21:00:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Välkommen!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/27 :  12:18:27  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hej och välkommen!
Intressant projekt du ger dig in i.
Ja, högtalare är komplext. Läs gärna på http://www.drkrupp.se/hifi/, en bra och lättförståelig början.
Du har valt att bygga en M-T-M-W-W konstruktion.
Tänk på att diskanten bör sitta på lyssningshöjd, ca 900-1000 mm.
Angående elementval:
Aluminiumkoner? Personligen har jag svårt för dessa, jag föredrar papperskoner, ett mer "naturligt" och "lättlyssnat" material enligt min mening.
Eftersom du inte är "rädd" för stora lådor så föreslår jag maffigare basar, gärna 12" eller större. Eller kanske kvartsvågspipor, veckade horn eller liknande. Här finns många duktiga på detta forum som säkert vill hjälpa dig med det teoretiska.
Hur tänker du göra med filter? Aktivt eller passivt?
Mina tankar och mina funderingar!
Lycka till och håll oss uppdaterade/
Amatören

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/27 :  14:30:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


De där Dayton-basarna är optimerade för små slutna lådor med mycket EQ eller små lådor ihop med slavbasar.

Själv skulle jag (om jag var tvungen att bygga BR) dra på rejält med lådvolym och acceptera en lätt-EQad puckel vid avstämning. Man vinner massor med spl-förmåga i de nedre registrena.

Välkommen till forumet!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/06/27 :  17:05:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns en anekdot om att när man frågar två kväkare om vem Jesus var får man tre svar.
Fråga 10 HiFi-forumister om högtalare och du får 20 svar ... eller fler.

Tittar man på din skiss kan man få intrycket av att du primärt är ute efter en tjusig låda, ur vilken det gärna får strömma bra ljud.

Det finns många angreppspunkter och det bästa är kanske att sätta lite limits:
- budget
- typ av musik
- storlek/mått på lådan
- typ av element/antal element

.. och så kommer det som får många att ta till knynävarna: horn, sluten låda, pipa, basreflex, öppen baffel ...

Jag har tre mer seriösa högtalare där jag använder bredbandselement i två ganska stora/höga lådor (horn resp basreflex) och ett två-vägssystem i en kompakt basreflexlåda.
Framför allt bredbandarna gör mig lätt lyrisk.

Mitt råd är att du tittar på en kravlista/begränsningslista (se ovan) och dessutom försöker bjuda in dig till folk som byggt högtalare.

Välkommen till forumet.
Go to Top of Page

cAWPer
Starting Member

3 Posts

Posted - 2019/06/27 :  18:40:39  Show Profile Send cAWPer a Private Message  Reply
Tack för välkomnandet! Och vad kul att ni bidrar med så god hjälp och funderingar, redan!


Amatören.
Jag har läst av dr.krupps hemsida några gånger, mycket pedagogisk och intressant läsning där!
Ang: Filter så var jag först inne på passiva, men inget som är bestämt i nuläget. Ska få lite tid över och hjälp av storebror för att se igenom ämnet över vad som kan vara lämpligt när det väl är dags. Har sökt runt lite på nätet för att se vad som skulle vara lämpligast, och det råder lite delade meningar kring ämnet tycker jag. Det beror på vem man frågar och hur långt man vill ta det, personligen så tror jag att aktiva filter skulle kunna vara lite enklare att hantera för någon som mig som är så pass ny till ämnet och aldrig har byggt högtalare tidigare?

Vad gäller aluminiumkoner så har du säkert rätt, jag har inte läst så mycket om den biten än faktiskt. Det finns väl även där en uppsjö av olika material med olika egenskaper?



Som SoundBrigade säger så ligger det lite i att jag gärna skulle utgå från en tjusig låda. främst för måttens skull, jag vill gärna ha höga lådor. De på skissen är 1550mm hög, 300mm baffel och 100mm baksida
(96 liter, utan stag, plats för delningsfilter och rör). Men som sagt, inget är ju ristat i sten än.
Tanken var då att köra mellanregister i slutet och woofers i basreflex. Det finns säkert bättre element för ändamålet, jag har kollat igenom en del element och tyckte att kurvorna på dessa mellanregister såg bra ut, finns ju en uppsjö och det är svårt att kolla igenom allt, men jag har nog spanat på ett 40-tal olika mellanregisterelement.

Vad gäller användningsområde så kör jag min nuvarande set-up ofta när det är film. Transformers är ju rätt värdelös utan högt ljud och bas :) Jag kör även en hel del musik, och gärna på halv hög volym. Det är väldigt blandad musik.

Tack för att ni tar er tid att förklara och hjälpa till med synpunkter och funderingar, det är värt mycket för någon som inte kan så mycket.

/Nicke.


Nykläckt
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/06/27 :  21:26:57  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej Nicke, och välkommen hit :)

Trevligt och ambitiöst projekt, håller med dig till 100% , bygg något du verkligen vill ha i stället för något bara för att det är billigt!
Jag känner också igen mig i dilemmat att man gärna vill "skohorna" in ett antal element i en given låddesign, välkommen till högtalarbyggandets underbara kompromis värld :)

Mina initiala tips är att:
1. Satsa på ett aktivt system, att få till ett passivt delningsfilter är både svårt, dyrt och tidskrävande. Det finns finna fina plats amps med inbyggda digitala delningsfilter och dsp funktioner. (tex Hypex)
2. Överväg slutna lådor till alla register. Dels brukar man kunna göra lådorna mindre, dels tycker jag det finns många tekniska fördelar med slutna. Det du missar i basdjup med slutna lådor kompenserar du med lite EQ i plate ampen, där av ett aktivt system :)

Beträffande elementvalen tycker jag det är svårare att rekommendera något speciellt. Jag håller med Amatören om att pappkoner brukar låta bra, men jag har byggt och hört system med andra material som låtit fantastiskt bra också.

Lycka till och håll oss uppdaterade.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/06/28 :  06:31:29  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Snygg låda!
Om du skriver lite om vilka egenskaper som är viktigast för dig (ljudtryck, dynamik, upplösning, rytm, röståtergivning, ...) så kommer du nog få många förslag på vilken väg du bör gå. Då kan du börja provlyssna olika högtalare utifrån de förslagen. Sedan Soundbrigades punkter med budget mm.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2019/06/28 :  10:40:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
1. Satsa på ett aktivt system, att få till ett passivt delningsfilter är både svårt, dyrt och tidskrävande.


Håller med. Sen hade jag nöjt mig med 2 element i ett första högtalarbygge,
enklare, billigare och ges möjlighet till TL eller MLTL.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

cAWPer
Starting Member

3 Posts

Posted - 2019/06/28 :  12:41:40  Show Profile Send cAWPer a Private Message  Reply
Aktiva filter går mer och mer i tankarna desto mer man läser om det, och de flesta av er här i tråden verkar också tycka att det kanske kan vara det lämpligaste valet i det här fallet. Så det lutar åt det hållet faktiskt.

Nu kan ju inte jag uttrycka mig lika "hifi vänligt" som er om jag ska beskriva vad jag söker för typ av ljud.
Jag gillar att kunna spela högt när det finns musik som tillåter det. Bra röståtergivning är viktigt tycker jag, och basen får gärna vara snärtig och tight. Jag gillar när man hör svaga detaljer tydligt..

Nu förstår jag hur tjejen känner sig när hon ska förklara för mig hur bilen känns när den inte går som den ska..

Men hög detaljrikedom, bra röståtergivning, tight och snärtig bas. Ungefär så skulle jag försöka beskriva vad jag uppskattar.

Jag har inte satt någon budget riktigt, men skulle jag säga vad jag kan tänka mig att lägga ut på element så hamnar vi någonstans runt 8k kanske. Men mindre är ju bara bättre såklart.
Diskanterna har jag redan då dessa var tänkt till ett bygge för många år sedan som aldrig blev av. Fick dom av storebror. Så dessa tänkte jag försöka använda.
Delningsfilter sätter jag ingen budget för än, det får bli senare. Lika så lådorna, men landar totalet runt 15k och nedåt så är väl det bra.

Personligen så tilltalar fler element mig än färre, gärna trevägare då det känns som att man täcker frekvensområdet mycket bättre och att man lättare sätter elementen där dom är avsedd för att prestera?

Så om vi summerar det hela lite enkelt.

-Bra röståtergivning
-Hög detaljrikedom
-Snärtig och tight bas
-Budget: ~15k
-M-T-M-W-W
-Musik: Väldigt blandat, mycket hårdrock och pop. Lite dunka dunka förekommer också ibland.
-Måtten: på lådorna som jag ritat Är 1550mm hög. Baffel 300mm. Bakdel 100mm. Djup rakt bak från baffel utan radie 400mm. Lådvolym 96L.
-Element: Lite oklart än så länge då, framförallt woofersarna. Mellanregisterna tycker jag verkar vettiga utifrån vad jag läst om dom.
Sen vad aluminiumkonorna gör med det hela är inte jag rätt man att svara på. Tycker många att det påverkar ljudet lite negativt kanske man ska överväga dessa och kika på fler alternativ.

Detta ovan är väl mer önskemål från min sida än fastslagen information om hur jag skulle vilja ha det. En riktning.



/Nicke.

Nykläckt
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/28 :  12:59:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag gillar att kunna spela högt när det finns musik som tillåter det. Bra röståtergivning är viktigt tycker jag, och basen får gärna vara snärtig och tight. Jag gillar när man hör svaga detaljer tydligt


# spela högt: Proffselement.

# Bra röståtergivning: Proffselement eller bredbandare som tex Fostex FE168EZ Sigma. Viktigt att låta ett bra element ta hela röstomfånget. Delning mitt i röstområdet är dumt och dömt att misslyckas (om man inte heter Tom Danley - men han är en trollkarl).

# basen får gärna vara snärtig och tight: Gissa vad jag skriver här?!?! - Proffselement. B&C 15TBX100 får alla Daytonbasar att blekna av skam på den punkten.

# Jag gillar när man hör svaga detaljer tydligt: Proffselement, horn, elektostater eller bredbandare igen.

Inget av det du skriver pekar mot vanliga hifielement.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000