HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Renovering/rengöring av Teak faner?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/07/10 :  19:14:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har ett par ca 60 år gamla högtalare med teak-faner som är fläckiga och har svarta fläckar på sina ställen(inte mögel).

Jag vill helst inte slipa faneret för det är inte tjockare än 0,6mm och med min vanliga tur går jag rakt igenom.

Så, jag funderar på om det finns någon bra kemikalie man kan använda för att avlägsna fläckarna och de svartare partierna? Någon viskade att man kunde använda oxal-syra att bleka med, har någon provat det?

Mvh,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/07/10 :  19:30:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Testa på ett #8221;osynligt#8221; ställe. De har ju annars väldigt fina papper; jag hade ett 2000-papper till min Bender Staropramen-gitarr. Sådant lär knappast gå igenom faneret.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/07/11 :  09:05:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En bild är alltid bra, utan bild tror jag att det är lacken som har fått sitt och om de är 60 år gamla är nog faneret säkert 1mm tjockt men det är lika hemskt att slipa igenom. Men jag tycker att du skall kolla in dessa sidor där proffs delar med sig.

https://www.hd.se/2010-07-23/fixa-sommarens-loppisfynd

http://www.brostromsmobelrestaurering.se/bildgalleri/bord-med-vattenskador/

Jag har gjort i ordning av bord till familjen och oftast har det varit cellulosalack på äldre möbler kan det vara så att du har det?

Då brukar jag ta bort med hjälp av varmluft värm så mycket att lacken börjar bubbla sig använd en stålspakel att skrapa bort lacken innan den stelnar, där efter så sicklar jag bort kvarvarande yta är det modernare lack använder jag kemi slipa efteråt med Biltemas nylonslip. Jag brukar använda sickel för att jag tycker att jag har bättre koll på vad jag gör med ytan sedan blir den bättre än att bara slipa.

Oxalsyra har jag använt men mest för att ljusa trä det fungerar dåligt på lack och kräver skyddsutrustning.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/07/12 :  16:16:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för länkarna!

Högtalarna är enbart oljade altså ingen lack.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/07/12 :  21:28:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om de är oljade kan man tvätta av de med lacknafta ta lite åt gången sedan tvättar man med yes och vatten i en svamp och det kan man gör om tills oljan är borta är det svåra fläckar som inte ger sig går det att använda aceton men i nödfall.

Dränk inte faneret i vattenbad utan lätt fuktad svamp torka av sedan annars kan man ha otur och faneret lossnar men det går också att fixa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000