HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Helt plötsligt jordbrum?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/07/11 :  22:37:32  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Helt plötsligt tål inte min Gold Note PSU-10 motorstyrningen till min EAT C Sharp. Det uppstod efter ett kabelbyte. VI har konstaterat att kabeln är okej (Furutech). Brummet finns där med den gamla kabeln nu också. Alltså spökar det? Kör jag riaat utan PSU:n funkar det utan problem. Jag förstår att det är svårt att svara på vad det kan vara... kopplat in och ur hela kvällen... same shit.

Edited by - Håkan64 on 2019/07/11 22:38:33

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/07/12 :  23:19:49  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det är Gud som vill straffa dig för att du blev högmodig och trodde att du kunde göra något bättre genom att byta kabel.

För lite information för att komma på en bättre förklaring. (Det är omöjligt för dig att ge mig tillräckligt med information för att jag ska kunna ge dig en bättre förklaring).
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/07/13 :  09:27:30  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jo den där Gud skulle jag vilja träffa. Nåja, det finns bara en sak som hjälper och det är fylla på en kanna kaffe och hoppas på bättre tider. Riiat funkar ju utan PSU:n så det går ju att avnjuta musik utan björnen Brum.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/08/27 :  22:32:13  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Finns det någon duktig tekniker i skåne som gör hembesök?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/28 :  12:58:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har du kanske vänt på någon av dina nätkontakter så att matningen/fasen hamnar på annat ställe i någon av apparaterna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/08/28 :  13:15:38  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Pac, tack för respons. Japp, jag har gått igenom alla märkliga scenarion som gör att brum kan uppstå. Jag börjar tro att det är något fel på puppan. Jag ska montera på en annan MC och se om så är fallet.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/08/28 :  15:18:23  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Nej, det var inte puppan heller. Detta är fasen det sjukaste jag har varit med om...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/08/28 :  18:16:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan det ha hänt något när kabeln byttes? Om jag hade problemet skulle jag kontrollera jordens anslutning vid RIAA, och då menar jag på insidan också.
Sen skulle jag kontrollera att jorden verkligen är ansluten mellan tonarmens metalldelar och den sladdtåt som ibland ansluts till RIAA'ts jordskruv.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/28 :  18:36:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
AlfaGTV har en poäng. När du kollar kablarna så kolla att de har kontakt så att inget svävar i potential.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/28 :  18:38:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om du kan mäta från insidan apparaten så ohm-mät alla anslutningar så att inget "knäckts" loss och nu svävar i potential efter du bytte kablar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/08/28 :  18:39:33  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
AlfaGTV, vad jag förstår så har det varit glapp i en anslutning från tonarmen till din-kontakten internt och när den fixades trodde jag och handlaren att problemet var löst. Den brummar inte nere hos honom och därför söker jag en tekniker som kan komma hem och mäta och rätta till skiten. Det är så sjukt märkligt alltihop.

Om jordkabeln är ansluten till RIAAt spelar ingen roll. Det brummar exakt lika mycket. Jag hade en annan skivspelare (EAT C Major) hemma och den funkade helt utan problem. Så man kan väl "nästan" utesluta att det är mitt RIAA och PSU:n som är problemet?

Tack för ditt svar.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/08/28 :  18:41:00  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Pac, jag har varken kunskapen eller mätutrustning. Enklare grejor fixar jag men detta är utanför min kompetens.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/08/31 :  10:02:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mycket besynnerligt! Men, en multimeter har du va? Du borde iaf kunna kontrollera att jordstiftet i DIN-kontakten (i armen) har kontakt med armens metalldelar? Rätt säker på att det är stift 3 (av 5)
Och, jorden bör isf. inte stå i kontakt med något av de andra stiften. Tror det bara är Rega som låter tonarmsjorden ligga på samma som ena signaljorden.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/08/31 :  11:48:44  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
AlfaGTV, nä jag har inget sånt. Den har varit nere två gånger hos handlaren och ska ner en gång till nu på tisdag. Teknikern måste väl ha gått igenom den när han fixade glappat i kontakten, men eftersom den funkar där nere och inte här så är det ju helt meningslöst tänker jag.
Därav söker jag någon som är duktig och kan komma hem och se vad det är för fel. Känns hopplöst att spekulera som det gjorts i två månader nu.

Tack för respons... jo jag lyfte jorden som sitter fast på motorn men det gjorde varken från eller till.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/09/05 :  21:19:34  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jag har haft min handlare och några andra experter här idag och troligtvis är där ett fabriksfel på rondellsnurran. Jaja, gott humör hjälper väl?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/09/05 :  21:28:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Så fabrikationsfelet yttrar sig bara när den är hemma hos dig?
Märkligt! Men jag tolkar det som att du fått fart på handlaren iaf, och kommer få hjälp?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2019/09/05 :  21:37:56  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Ja det verkar inte bättre och ingen har ett bättre svar i alla fall

Handlaren är det alltid bra fart på men han är ingen renodlad tekniker så det tog lite tid att få hit några som kunde kolla på den. Ja man får väl hoppas att det blir brumfritt så småningom...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000