HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY träff - Rör & Högtalare 26:e & 27:e oktober
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/11 :  11:27:37  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Min spelare är mindre än din - jag tar med min.


Soundbrigade Toppen!

mvh highfive

PS Kan du lägga upp en bild på din lilla rör-goding, som du byggt. (ditt senaste alster, som du presenterar på elektronikforumet....

Edited by - highfive on 2019/10/11 11:28:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/11 :  12:41:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bygger, inte byggt.




Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/11 :  15:27:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Snyggt byggt soundbrigade +++

mvh highfive
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2019/10/15 :  20:27:30  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jag kan ta med mina fostex bredbandare i basreflexlådor och vinylskivor samt en Linn axis skivspelare, jag har ingen rörförstärkare men jag har delar till en men det hinner jag inte få ihop, jag behöver byta elektrolyter i axisens motorstyrning dock dom är på väg ut märkte jag vid senaste träffen det kommer jag att hinna fixa.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/15 :  22:24:33  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:

Jag kan ta med mina fostex bredbandare i basreflexlådor och vinylskivor samt en Linn axis skivspelare, jag har ingen rörförstärkare men jag har delar till en men det hinner jag inte få ihop, jag behöver byta elektrolyter i axisens motorstyrning dock dom är på väg ut märkte jag vid senaste träffen det kommer jag att hinna fixa.


Toppen Martin

Välkommen! Med vänlig hälsning, highfive! / Björn
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/10/16 :  21:03:58  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag tar med några varianter av SMPS som kan vara intressanta. Bl.a. en som
kan drivas av en väggroda och som ger 150-400V ( inställbart) och DC 5-12V till glöd.
En del spänningssatta med konstlast.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/16 :  21:46:58  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Jag tar med några varianter av SMPS som kan vara intressanta. Bl.a. en som
kan drivas av en väggroda och som ger 150-400V ( inställbart) och DC 5-12V till glöd.
En del spänningssatta med konstlast.


Toppen!

Med vänlig hälsning, highfive / Björn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/24 :  12:40:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Älsklingen är klar (jag fick snygga till den lite), så med dess 750W i Snigel End, Klars A är det bara att köra .... skrev jag 750 WATT??!! menar mW ...

Jag får se om jag löder lite på 12B4:an också.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/24 :  22:43:32  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
quote:
Älsklingen är klar (jag fick snygga till den lite), så med dess 750W i Snigel End, Klars A är det bara att köra .... skrev jag 750 WATT??!! menar mW ...

Jag får se om jag löder lite på 12B4:an också.


Soundbrigade - Jag gillar din humor skarpt

Med vänlig hälsning, highfive / Björn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/26 :  22:35:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ett HIMLA STORT TACK till HiFive för en jättetrevlig och jättelyckad träff.

Jag skulle nästan vilja säga att det här kan vara ett vinnande koncept. I årtionden (nästan) har vi kämpat med att samla maximalt med folk och maximalt med utrustning, men med begränsad tid (en dag) och massor att se och lyssna på och massa folk man bara måste prata med kan bli lite frustrerande, men inget som på något sätt är dåligt.

Ett format med få system men flera besökare och lite sidogrejer (PeterH visade ett gäng finfina DC/DC och AC/DC och DC/AC-omvandlare för rörprojekt) ger kanske mer bestående intryck. Det är kanske riktigt klokt att ha kanske olika 10 system, avsatta tider för varje system att visas upp och med litye tid för mixning & matchning. Och har man två dagar, där dag 2 kan bjuda på loppis, diverse andra aktiviteter och givetvis mer musik är det hela mer än perfekt.

Än en gång, tack HighFive!
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/27 :  07:37:28  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply


Soundbrigade i sitt esse
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/27 :  08:05:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
GAFF GAFF!

Nu ska jag strax rippa JAZZ-musik till vårens träff ...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/27 :  09:21:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, många långa och djupa diskussioner blev det.
Genomgången av ESL:ens konstruktion var extra intressant.

Tack för alla uppmuntrande ord och goda råd av min version av Circlomanens "enpetare".
Nu skall jag peta vidare...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/27 :  09:56:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi följer din en-FETare, Solhaga. Får jag ordning på mitt "humör" (vilket är ganska otroligt) hoppas jag kunna ha en annan enFETare klar till nästa träff, så kan vi jämföra.

Jazz-skivan är klar, förresten. Hansson & Karlsson fick plats.


Jag var givetvis tvungen att utdela en pik åt vänster (så att säga) men visa mina ärliga känslor för dessa träffar:
https://politruk.pastisch.se/

Edited by - soundbrigade on 2019/10/27 10:07:14
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/10/27 :  10:03:56  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Tyvärr räckte inte tiden till för att närvara den här gången men om det blir en ny träff till våren räknar jag med att det ska fungera.

Jag har fått lite rapport av esl per telefon och en-FET'aren nämndes i positiva ordalag. Jag tycker också att det är en skojig design som borde fungera fint.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/10/27 :  11:50:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Får jag ordning på mitt "humör" (vilket är ganska otroligt) hoppas jag kunna ha en annan enFETare klar till nästa träff, så kan vi jämföra.


Skoj, din med ett rörförsteg och min med ett opamp-försteg.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/10/27 :  21:19:34  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Tack alla som kom och bidrog till en gooo träff!

Vägarna till välljud är många, på träffen visade det sig att rör och bredband är en väg att gå!!!

En helnöjd highfive



Tonarmsjustering är ett måste, på INERTIA BD/T1 - är det enkelt - Unipivot äger! -Foto: Anders T

Edited by - highfive on 2019/10/28 07:32:11
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/28 :  12:34:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Strajt åff dö kamera. Mixed picktjörs från höstträffen.
Jag vet ungefär vad som syns men ids inte skriva.




























Edited by - soundbrigade on 2019/10/28 12:35:31
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/10/28 :  19:39:51  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Kul att se. Nu vill jag höra hur det låter också.

Vilket var största överraskningen?

Bra om fler än en svarar.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/28 :  20:07:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle vilja påstå att ALLT var stora överraskningar. Bortsett från Quad-panelerna och AE-miniburkarna lät allt bra faktiskt. Betänk att det mesta var byggt på ett skosnöre (shoestring), så att allt lät bra var väl bara att förvänta sig. Sedan hade somligt vissa begränsningar vbad gällde frekvensomfång, effekt, känslighet men det är en annan sak.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/10/29 :  21:55:13  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle vilja påstå att ALLT var stora överraskningar.


Men...det var väl ingen överraskning?

Tack i alla fall .
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/29 :  22:27:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag menade inte att vara dryg, bara att det var en lite annorlunda träff där ribban inte var lagd speciellt högt utan vi hade en del not-so-high-end-projekt att visa upp.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/10/30 :  13:05:34  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Int' var du dryg. Jag förstår att det är svårt att svara på min fråga på ett vettigt sätt utan att skriva en hel uppsats. Jag gillar nivån på alltihop. Även på ditt svar.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/30 :  13:31:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var ju lugnande.

Jag ska resa borta om några dagar men var nere i källaren och letade fram lite godis att ha när jag är tillbaka.
Mina HiVi/Tympani-lådor kräver lite effekt och ett 30W rörslutsteg ska väl klara det.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000