HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Någon som använder Beyma TPL-150?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/10/27 :  08:28:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej go vänner!

Är det någon som använder Beyma TPL-150? Det va ju rätt mycket snack om detta element för ett antal år sedan men nu hör man inte något om någon som använder det.

Spelar den bäst med eller utan horn?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2019/10/27 :  09:17:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hej, jag byggde ett par Catacomber med de elementen och hornet. Det viktigaste är att spridningen och fasförskjutningen matchar mid-elemente(n). Låt det avgöra valet. Riktigt fint element med bra mätvärden, men personligen uppskattar jag större vertikal spridning efter att ha provat.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2019/10/27 :  12:49:32  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
JonasW som ibland är på forumet har TPL 150 till sina frontar. Mina byggen med TPL 150H + 12":are som midbas har stått stilla under lång, lång tid men går nu framåt igen i snigeltakt av olika orsaker.

Petter, midbasarna du använde, vilken storlek hade dom och delning körde du på?

(För min del "lutar det åt" lite drygt 1500 Hz då kondia är 242 mm för att ha 80 gr horisontell spridning som waveguiden. Waveguidens centrum över golv är 90 cm, samma som lyssningshöjd i slapparsoffan. c-c waveguide-midbas 282 mm.).
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2019/10/27 :  16:54:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Beyma 10G40, den förra versionen. Eller iallafall förra databladet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/10/27 :  18:01:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag tackar för infon Petter och Adhoc. Min tanke va att ha det i en MTM låda med ett par AE TD10s som mellan.

Vad tror ni?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2019/10/27 :  21:59:22  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag funderade på både AEs 10:a och 12:a. Rätt eller fel så valde jag TD12 M. 10:an kan delas högre vilket borde vara till fördel med TPL 150:an. Samtidigt tycks TD12 M vara OK även över t.ex 1200 Hz och ger högre SPL än 10:an. Med eller utan waveguide för TPL 150 kan vara tycke och smak samt hur ens rum ser ut. Utan waveguiden mer bredstrålande, med uppges ca 80 gr horisontellt, 30 gr vertikalt. Jag valde med waveguide för att få mindre utav reflektioner från sidoväggar i ett rum med bredd ca 4,2 m.


På diaudio har Atilsey en byggtråd med dubbla TD10 M + TPL 150 men utan waveguiden: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/337502-pics-dual-ae-tdm10-jabo-horn-beyma-tpl150-post5942775.html

Edited by - adhoc on 2019/10/27 22:01:33
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/10/27 :  22:23:36  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
AE är fantastiska element, mätningarna i denna video indikerar att t o m 15"aren borde vara delbar till tp150h runt 1500hz.

https://youtu.be/b7yZZ7mKdaA

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2019/10/28 :  08:06:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Låter som ett bra förslag. Hade jag gjort om högtalarna igen hade det blivit 10" igen. Lättare att hålla energiresponsen jämn i större vinkel. Prova med att montera tiorna över montageplattan på TPL för att minska cc och få lite mekanisk tidskompensering.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/10/28 :  22:15:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det verkar ju som jag inte är helt ute och snedseglare i alla fall med mina tankar :)
Precis som det Petter är inne på är jag också lite orolig för, C/C måttet mellan 10"arna blir rätt stort. Jag har inte den formeln i huvudet men det finns väll en Max frekvens man ska dela vid ett spelserier cc mått.

Jag får hem AE 10orna om någon vecka, får börja test lite hur dom låter över 1khz

Tack snälla ni för att ni bryr er.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/10/28 :  23:19:35  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87902&whichpage=3

Älskar dem fortfarande. Har dem numera på kontoret.

Väntar på att få hem ett Mesa Baron och att börja köra passivt delat.
På hyllan står ett Mesa Boogie Strategy 400 till de FaitalPro 15XL1400 som ligger i källaren och väntar på ett par slutna lådor.
Inte för att det behövs, Monoliterna spelar med en massa tryck långt nedanför 10G40 Fs, men för att det är ballt, och att det går.

Har varit i lite kontakt med John på AE om ett par special 10" för OB tillsammans med TPL-150. Men det får bli en annan gång.

Kan ju meddela att TPLerna är stryktåliga som sjutton. Och att de inte dör om man råkar köra rosa brus ofiltrerat, alltså hela vägen ner till 20 Hz, även en längre stund...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2019/10/29 :  00:48:19  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
AEs TD10 M kommer funka väl en bra bit över 1000 Hz. Jag antar att Petter menar att 10":aren ska "överlappa" plattan för TPL 150:an (utan waveguiden) då kan du knapra in ett antal cm i c-c. Waveguiden har frontmått 230x230 mm. Utan waveguide är höjden 160 mm. Dess spridning är ca 30 gr vertikalt och då tycker jag den bör vara vid ca 1 m över golv.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2019/11/01 :  08:27:00  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Nu är det (tyvärr) TD 10s som kommer hem, vi får se hur den funkar.

En fundering. Om man använder ett litet horn framför amt:n, är det bara känslighet / spridning man påverkar, eller kan man spela djupare i frekvens?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/11/10 :  13:06:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003065.pdf
0.7-23 kHz
1kHz or higher (12dB/oct. min)
https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003490.pdf
1 - 23 kHz
1 kHz or higher

På kurvorna ser man att varianten med horn har brytpunkt vid 1k. Utan horn brytpunkt vid 1,5 k. Den med horn har 3dB högre känslighet.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000