HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nu kan jag inte låta bli!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2019/11/17 :  19:48:30  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Hur i h-e har folk lärt sig att skriva svenska i skolan?

https://hifitorget.se/visa_annons.php/l_audiophile_keneda_50_50w_klass_a_85665.htm

Punkter finns ju, stor bokstav finns också. Men hur används de?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/17 :  21:18:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Keneda?! Avsågs månne Kaneda, l#8217;Audiophils försteg? Hursomhelst, beskrivningen och bilderna säger just ingenting mer än att det rör steg..

Folk sitter väl och knappar på sina (djävla) mobiltelefoner och skiter i om texten de skickar är läsbar eller ej.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/11/17 :  23:39:38  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
nej, 40 Volts ellytar talar för grus.
Man skall inte vänta sig något annat av en illiterat okunnig.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/11/17 :  23:55:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kanske inte är den värsta på svenska skiftspråket men lite har man lärt sig när jag arbetade som lärare, men så här kommer det att bli längre fram för väldigt många ungdomar tycker att det räcker med att skriva läsa så att man förstår vad det står. Min personliga åsikt är att det är åt skogen när man slutade med rättstavning och skrivstil anledningen till detta var att man ansåg att barnen lär sig att stava och läsa korrekt under tiden de går i skolan, de som bestämde detta är de största jävla fånar som går i ett par skor. Det var många gånger jag fick fråga eleven som hade skrivit vad det stod där för det var ibland helt oläsligt.

Om något tar illa vid sig för att de inte är bra på att låsa och skriva ber jag om ursäkt men beslutsfattare har jag inte mycket för särskilt när de gör saker som de inte förstår sig på, man "tror" att det blir bra.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2019/11/17 23:56:49
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/18 :  14:41:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror många som är #8217;ordblinda#8217; (dyslektiker) själva lider ganska mycket pga sitt handikapp, och jag antar att många av dessa har än svårare att dechiffrera dagens SMS-språk än vi med #8221;normal ordsyn#8221;.
Nu har jag suttit några veckor med enbart min padda och så fort jag stavar fel eller skriver konstigt markerar paddan direkt och med det dubbelklick får jag upp rättstavning. Hur svårt kan det vara?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/11/18 :  15:32:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
mer än att det rör steg..

Och? Menar du "rörsteg" eller "att det är rörsteg" eller "att det rör sig (handlar om) steg.." eller...

quote:
är bra på att låsa och skriva


Amatören = språkpolis!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/19 :  03:13:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hak hak hak hakade upp mig på särskrivningen att människan skrev rör steg, dvs att det rörde sig om något som rör steg.

Nu ska erkännas att jag sett värre. Någon skrev ett inlägg på elektronikforumet och missade interpunktion, stor bokstav i början av meningar, hopskrivningar, stavningskontroll och inlägget var så obeskrivligt oläsbart att set skulle fått en grammatikfascist att ta sig till psykakuten.

Om vi bortser för språket, lämnar den här annonsen ingen information alls. Vad för apparat säljs. Vad är det bilderna visar? Och, som jag skrev, Kaneda var ett försteg, knappast ett 50W slutsteg (trots småsignaltrissor på utgången). Om det var klassiska slutsteget , La Monstre, som avsågs var det bara på 8W, även om man kan hitta Hiraga-konstruktioner på högre effekt (25W har jag sett) men jag har nog också läst att dessa förstärkare har inte alltid varit så skojiga att hantera.

Så är det ett FÖR STEG med hela 50W utvolt eller vaddå?! (Avsiktligt skrivet så).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000