HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Myten och legenden Onken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/01/17 :  11:09:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Onken förknippas nästan uteslutande med en viss typ av avstämning av bas-låda. En princip som fick stor publicitet när Jean Hiraga visade upp ett system med denna bas. Jean -som hade släktband till Japan fungerade vid aktuell tid som en fransk korespondent för den nyfunna rör/horn-rörelse som då pågick i Japan. Högtalarprincipen var faktiskt inte Onkens, utan härörede från Jenzens princip "Ultraflex", men det är en annan historia... Namnet Onken lever dock kvar och har med åren blivit allt mer mytomspunnet som ett bra sätt att kombinera högeffektiva mellanregisdterhorn med en bas som kunde spela tillräckligt djup, och ändå möta upp med den snabbhet som ett högeffektivt mellanregisterhorn kan leverera.

Få känner dock till att Onken även hade en egen tillverkning, att man hade band till bland annat Japanska horn-driver märket Goto. Jag hittade av en slump denna sida som berättar mer om när Eijiro Koïzumi startade företaget Onken:

https://onken.info/

Begreppet modern-high-end får sig en rejäl törn när man ser de fullkommligt kompromisslösa system som fanns/finns i Japan
https://onken.info/otsuka/

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/01/17 11:25:04

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/01/17 :  11:37:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är därför jag gillar japanska byggen de inspirerar en att ta ett steg till att bygga bättre och mer kompromisslöst även om jag inte skulle ta i så hårt som vissa japaner men ändå.

När jag såg en byggbeskrivning av Jenzens "Ultraflex" första gången insåg jag hur lik onken var efter lite tittande på nätet insåg jag att Jenzens var föregångaren.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/01/17 :  11:39:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har man hört ett sånt här system så glömmer man det aldrig. Allt blir futtigt i jämförelse.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/01/17 :  14:17:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Historien börjar faktiskt med det första kompressions-elementet Western Electric 555. Ett element avsett att driva Western Electrics stora biografhorn WE 12A/13A från mitten på 20-talet. "Best driver ever made" brukar sägas då dessa element har en effektivitet och en bandbredd som inget modernt element kommer i närheten av. I snart 100år har många försökt bygga replikor av 555, men igen sägs ha lyckats. Japanerna valde att inte följa efter 555 trenden utan valde att med utgångspunkt från 555 försöka förfina denna konstruktion.


Det japanska företaget Yoshimura Laboratory var ett av dessa företag som utgick från WE 555, och försökte bygga något bättre, (eller i vart fall likvärdigt) vilket resulterade i lansering av element under namnet YL Acoustic.

Endo San, som var anställd på YL hoppade av, för att bygga egna elemnt under namnet ALE. Seya Goto, som också var anställd på YL hoppade -1965 av, för att bygga egna elemnt under namnet Goto. Ovan nämnda Eijiro Koïzumi var altså anställd på företaget Goto innan han startade företaget Onken.

Bild på ett ALE element. Vikten på dessa kan ligga på ca 50Kg/styck


Ett exempel på lätt membran och mycket stark motor kan ses här. En ALE supertweeter med Alnico-magnet.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/01/17 14:40:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000