HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Filter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/02/22 :  14:07:06  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Med hjälp av mallar för olika filter principer är det ganska lätt att konstruera egna filter som passar just din högtalare. Har du tex ritprogrammet CorelDraw, kan du rätt enkelt rita upp komponenter i naturlig storlek som passar i ett tänkt filterschema. Och sedan spara dem i ett bibliotek.

Man ritar samtidigt upp olika filterkopplingar i sitt ritprogram, som också naturligtvis skall kunna återkallas vid behov. Sedan är det i princip bara att leta fram de rätta komponenterna, de som mätningarna visat man ska ha i sin sitt filter, och kopierar in dem på sina respektive platser i filterlayouten.

Har man gjort detta i naturlig storlek, kan man enkelt ta en utskrift av det samma, och enkelt fästa detsamma på ett kretskort och samtidigt få ut både borrhål och komponenterna på kortet med dess naturliga mått.

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/02/23 :  18:38:07  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Då är det väl bättre att använda ett riktigt 3D konstruktionsprogram, som t.ex. https://www.freecadweb.org/ som t.o.m. är gratis!

Med denna typ av program så kan man göra så mycket mer! Har man tillgång till NC-styrd borrmaskin/fräs så kan man t.o.m. göra fräsprogrammet direkt från programmet.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/03/07 :  06:26:55  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ok, absolut säkert bättre alternativ, det jag refererar till är mera mina egna sätt att jobba på#128512;
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/03/07 :  09:19:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag använder ofta Illustrator för att göra #8221;mekanikritningar#8221; och till mina o-ortodoxa gjorde lag layouten i Illustrator men använde en masonitskiva för att montera komponenterna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000