HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad på nätaggregat och nätadapter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars6153
Starting Member

15 Posts

Posted - 2020/03/04 :  10:44:29  Show Profile Send lars6153 a Private Message  Reply
Skall testa streaming via Raspberry pi. Har bestämt mig för en PI2AES (http://www.pi2design.com) och behöver bestämma vad jag skall använda för strömförsörjning. De rekommenderar/säljer en mindre bordsvariant på 24v och 1,67A (Mean well 24v - GST40A24-P1J). Den kostar 200-300kr.
Begagnade mindre nätaggregat, typ Mascot, kostar ungefär lika mycket.
Sen finns det även industriella bjäseklumpar på flera kg, med samma utvärden, som också går få för samma pris.
Vad är det för skillnad? Vad funkar bäst?

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/03/16 :  21:43:28  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Vad är det som behövs? Om prylen vill ha 24 V DC så är det ju bara att ge den det, med ett aggregat som kan lämna minst den ström som krävs. En klassisk lösning är ju 24 V från ett batteri, men det blir ju lite jobbigt i längden om det ska bytas eller laddas. Det bör finnas data på vad grejen vill ha som maximal ström och sedan bör det gå att finna ett aggregat på Kjell&co eller ELFA eller nåt annat ställe som ger det som behövs.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/03/16 :  21:45:34  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Och det finns ju skillnader mellan "switchande" och "linjära" nätaggregat, varvid man måste fundera över om man vill ha ett aggregat som smutsar ner elmiljön (switchande) eller om man klarar sig med en enkel trafo + likriktare (linjärt).
Go to Top of Page

lars6153
Starting Member

15 Posts

Posted - 2020/03/16 :  22:36:12  Show Profile Send lars6153 a Private Message  Reply
Har handlat på mig ett NOS Mascot 24v 3A aggregat (modell 9320). Inte linjärt, men troligtvis mer pålitligt än Mean well aggregatet. Och (nästan) närproducerat! Möjligen hittar jag ett linjärt alternativ innan ljudkortet anländer, skulle visst ta tre-fem veckor innan ljudkortet skickas.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/05/03 :  14:39:16  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Den bäst mätande förstärkaren jag känner till har switchad nätdel. Kanske nåt är på gång?

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-benchmark-ahb2-amp.7628/

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2020/05/06 :  09:57:12  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är inget fel med switchande spänningsaggregat, i princip. Det finns mycket som talar för dem: de kan göras små, de har ofta bra lastreglering etc. Det som talar emot dem är sådana skräpegenskaper som dyker upp hos billiga varianter: dessa är störande på HF, har underdimensionerade komponenter som ibland spontanförkolnar och liknande elände. Typexempel är det som ibland kallas "halogentransformatorer", som är switchade omvandlare från 230 VAC till lågspänd likström (12 V) för halogenarmaturer - ofta riktigt dåiga grejer, medan nätaggregaten till vanliga desktop-datorer håller en helt annan teknisk klass (och en annan prisklass...).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000