HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test av ljudanläggning i P1 Plånboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars
Member

461 Posts

Posted - 2020/03/04 :  11:45:10  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
I förmiddags gjorde Plånboken i P1 en test av olika högtalare i olika prisnivåer. Jag hörde programmet genom en liten radio och kunde naturligtvis inte höra någon skillnad. Hur tänker SR med en sådan test, för det måste väl ha varit en ljudtekniker inblandad.

Journalisten tyckte att högtalare som kostar 30.000 kr var fruktansvärt dyrt. I slutet gjordes en test mellan en enkel anläggning och en i halvmiljonklassen. Journalisten tyckte inte att halvmiljonanläggningen var värd pengarna.

Undrar vad hon skulle tycka om hon kom in på vårt forum.

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/03/04 :  12:01:52  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Lyssnade precis. Fullständigt meningslöst "test". Nästa vecka blir det kabeltest.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/03/04 :  13:14:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det där måste jag lyssna på! Hoppas de har det via någon play-funktion.

quote:
Undrar vad hon skulle tycka om hon kom in på vårt forum.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/03/04 :  19:30:30  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Inslaget kan hittas i plånboken på SR play. Jag som vanligt lyssnade på plånboken och kan säga att inslaget var totalt meningslöst. Ungefär som att läsa en liknande artikel i någon villatidning.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/03/09 :  01:42:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Undrar vad lyssnare tänkte när han nämnde "ett riaasteg"?

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/03/09 :  02:59:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är lätt att dra på smilbanden när man står som åhörare till dessa beskrivningar. Samtidigt så är det inte alltid så lätt att pedagogiskt förklara något för en mindre insatt.

Jag var nyligen på en butiksträff med "vinyl" i fokus. Felaktighet på felaktighet radas upp, och till slut så blir det nästan jobbigt att närvara. Det gör ont när en "blind skall visa vägen för blinda".
Anläggningar för 100000-tals kronor demonstreras, men med ett ljud som inte engagerar eller lever.

Jag vill inte klanka ner på någon. Peka eller säga något ofördelaktigt. Men branschen behöver hitta kunnig (och pedagogisk) personal!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/03/09 02:59:39
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2020/04/02 :  16:45:10  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Det där programmet måste jag lyssna på ikväll!
Musik går ju inte att njuta av på samma sätt om man inte har bra ljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000