HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag bytte 350 Watt mot 20
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/11 :  16:56:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag fick för mig att jag skulle ha en riktig klass A-förstärkare. Därmed sålde jag min Rotel RB-1590 och skaffade istället en gammal Accuphase A-20. Det kan ju tyckas vara ett märkligt skifte, men i praktiken så är nedtrappningen i antal Watt inte något bekymmer. Inte ens då jag spelar på något som ofta beskrivs som "effekthungrigt", nämligen Magneplanar (3.7i). Yttermera så ligger dessa gamla slutsteg ganska högt på Ebay...
Den "lille" är specad 20/40/80W i 8/4/2 Ohm. Tillverkaren skriver att klippning inträder först vid 50W/8Ohm, vilket förmodligen betyder 100 respektive 200W i 4 respektive 2 Ohm.
Vart vill jag komma med detta då? Tja, inte så mycket längre än såhär, men någon annan kanske har något att tillägga?
[url=https://flic.kr/p/2jaRcf8][/url]

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/06/11 17:11:01

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/06/11 :  17:19:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det du förlorar i status på att minska antalet watt tar du igen genom namnet Accuphase och de vackra visartavlorna på framsidan. Att slänga fram #8221;det är ju i klass A#8221; funkar också..

Allvarligt talat, jag har hört anläggningar med 20W rörförstärkare som låter fantastiskt. Nu distar ju rör rätt vackert, men ändå.

För övrigt så får alltid de vackra Accuphase förstärkarna mig att dregla. Lite pinsamt. Hur uppfattar man en person som sitter och dreglar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2020/06/11 :  17:24:47  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Du skall aldrig underskatta KlassA.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/11 :  17:39:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag hade såklart alltid de där mätarna påslagna till en början. Men jag insåg efter ett tag att musikfokuset gynnades av att släcka mätarna.
Det var svårt att få illusionen av en symfoniorkester samtidigt som jag satt och blängde på mätarnålarnas rörelser.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/06/11 :  17:40:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har inte du Magnepan? då är väl impedansen 4Ohm och 40W är högt om vi talar medeleffekt. Gissar att i medelnivå lyssnar du betyddligt lägre.

Potensiellt så KAN klass A innebära att ett gäng olika distar är nära noll likamed ett mjukt, upplöst o detaljerat ljud. Gissar att du gillar det skarpt, det har i alla fall jag gjort.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/06/12 :  10:25:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Som du själv skriver så har du gott om reserver innan förstärkaren klipper. Det är 20 rena klass A watt men en hel del extra i B att tillgå. Det är en av fördelarna med PP-steg. I ditt fall med 4 ohms last får du ju ännu mer effekt.

Har du testat något att ställa gainen i olika lägen?
Om så: Vilket läge låter bäst i dina öron?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/12 :  12:27:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Gain (förstärkning) kan minskas 6 eller 12 dB med den här modellen. Accuphase skriver att både brusgolv och motkoppling minskar med lägre ställd gain.
Jag har inte jämfört så noga men kör på -6 dB.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/06/12 :  14:56:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Accuphase skriver att både brusgolv och motkoppling minskar med lägre ställd gain.
Jag vill nog hävda att motkoppling ökar med lägre gain. (Det är den gain du motkopplar bort)

Jag byggde in sån omkopplare på en förstärkare jag byggde en gång i tiden och det var intressant att jämföra det. Subjektivt mer levande med mer gain tyckte jag då. Det är därför jag blev intresserad när jag såg att möjligheten finns på din förstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/12 :  15:13:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, jag är lite osäker nu. Det står att gain-reglaget påverkar motkopplingen, men det står inte i vilken riktning det sker.
Dessa slutsteg är återkopplade mot strömmen, inte mot spänningen, om det kan ha något med saken att göra. Jag bifogar en länk till ett produktblad.
http://www.accuphase.com/cat/a-20en.pdf

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/06/12 :  15:31:11  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Om volymen ökar när du vrider på ratten så minskar motkopplingen
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/06/12 :  15:42:26  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, volymen ökar med ökad gain. Så, motkoppling innebär alltså att en viss del av energin matas "bakåt" i förstärkaren och därmed så används den energin inte till att mata högtalarna? Det verkar ju såklart logiskt.
Hm, jag tycker nog att djupet i återgivningen ökar lite minskad gain. Så, viss motkoppling kanske är gynnsamt?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/06/12 15:44:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000