HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Felkonstruerade högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  17:16:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det här med rumskoregering av högtalare beror enbart på att de är felkonstruerade, inget annat, de tar inte hänsyn till rummet.

En riktigt dimensionerad högtalare tar hänsyn till rummets begränsningsytor.

Därför ska ni inte tro på allt ni ser som påståenden anger.

Här är bara påverkan för att sälja kringutrustningar för högtalare

som inte behöver det. Eller oxå är det högtalare som avsiktlighet har för höga Q

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/06/26 :  17:45:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Eriksson

Hur kan en konstruktör av en högtalare veta hur stort rum dennes högtalare kommer hamna i? Jag garanterar att det blir olika resultat om det är 15 kvm eller 150 kvm.

Får jag föreslå lite läsning om rumsresonanser?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  17:53:40  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det håller jag med om. Jag menar i stort.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  18:02:24  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ett bra sätt som konstruktör är att sänka baskurvan från ca 200 hz med ca kanske 4 till 5 db på det viset kan man motverka den basverkan som rummet ger
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  18:40:58  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ett rum ger med alla begränsngsytor så som golv, väggar samt tak, summa av summering ca 10 db;förstärkning av basen. Denna basförstärkning måste på något sätt minskas. Därför måste man som konstruktör vara beredd på att minska denna höjning av basnivån på något sätt. Det här är anledningen till varför man inte kan använda element med för höga Q. Alternativet är att i basreflex sammanhang sänka nivån, det kan man kanske göra, men det kan bli på bekostnad av annat. Det är det här jag menar, tillverkare bryr sig inte om det här. Och det kan de ju inte heller göra, som så riktigt menat av Micke Y, Men därför kanske bäst att göra sitt eget system, om man kan

Edited by - Eriksson on 2020/06/26 18:43:52
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/06/26 :  18:53:55  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Eriksson: Problemet är ju vågfysiken under Schröderfrekvensen. Där påverkar konstruktiv och destruktiv interferens likt vågor på vatten. Detta är frikopplat från q-värden i högtalaren. Ovanför denna frekvens beter sig ljudet mer som strålar och studsar runt. Hur menar du att det ska lösas med q-värden, utveckla gärna! Det finns alternativa angreppssätt som exempelvis Carlsson som nyttjade rummet på ett positivt sätt men även där gäller fysikens lagar för lägre frekvenser.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2020/06/26 18:56:55
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  19:24:20  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha. detta vet jag inget om
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/06/26 :  19:29:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Eriksson: Det är tämligen elementär kunskap kring akustik. Det finns hur mycket som helst att fördjupa sig i om man är intresserad. Jag kan rekommendera Floyd Toole, Loudspeakers and Rooms. Eftersom du är intresserad kommer du sitta lika klistrad framför den som jag gjorde. Den går igenom de senaste 30 åren av forskning i fältet. Angående konstiga boxar kan man höra vad DEQX gör för ljudet här (på med ett par lurar): https://www.youtube.com/watch?v=g-2I4DpmaNU

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  19:31:55  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ni får ursäkta men jag har försökt då jag var aktiv att göra högtalare enligt mig själv och enligt Olle Mirsch anda, eftersom han var min närmaste läromästare: Huruvida det är med alle handa nyare syn på saken vet jag inget om.

Edited by - Eriksson on 2020/06/26 19:34:11
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  20:08:46  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag tackar Herr D för omtanken om mitt ve och vä, och även Micke Y, för synpunkter.

Men det känns på något vis att jag är så långt ifrån det här numera att jag inte längre kan fortsätta med min hobby, åtminstånde inte på ett mera professionellt sätt. Jag kan göra bra högtalare rent praktiskt sätt, det vet jag, Men allt är idag tycker jag bara räknat i teoretiska kunskaper.

Så var det inte när jag började, det fanns teori. Men det som gällde främst var att mäta sig fram till sina resultat.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/06/26 :  21:03:42  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Eriksson: Det är väl inget fel i att fortsätta konstruera i sin läromästares filosofi. Problemet blir när man uttrycker saker som helt uppenbart strider mot vetenskapen och elementär akustik idag. Då finns risk att man blir helt avskriven fast man har något viktigt att förmedla. Bättre då att skriva hur man upplever och är ärlig med det.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2020/06/26 :  21:13:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Finns gott om högtalare som är utvecklade för att ha en rak frekvensgång i ett ekofritt rum. Jag tror det är ohyggligt ovanligt med lyssningsrum utan golv

Håller helt med i TSs observation

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  21:17:05  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, men vad menar du. Jag är ju ärlig.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/06/26 :  21:35:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Eriksson: Jo du är nog ärlig i din upplevelse. Vad jag menar är det du skriver om högtalare och akustik uppenbarligen strider mot vedertagen kunskap. Det var detta jag reagerade på. Om man inte har koll på detta är det säkrare uttrycka sig i mera subjektivt upplevda termer som alltid är ärligt upplevda och riktiga.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  22:01:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha, inte för att jag förstår vad du menar. Men du har säkert rätt.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2020/06/26 :  22:04:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Mina referenser på högtaleri går tillbaka till sent 80 tal, då jag började. Men det är väl annorlunda nu då
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/06/26 :  22:32:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Well, detta var nog välkänt även på 80-talet. Schröder pratade om detta 1954. Men vi når nog inte riktigt fram till varandra. Jag nöjer mig med att tipsa om intressant läsning kring rumsakustik. Finns gott om det på nätet. Börja med att kika på Schröderfrekvensen. Högtalaren och rummet måste nog för övrigt ses som ett samverkande system om vi ska nå vidare i utvecklingen av musikåtergivning i hemmiljö. Fortsätt gärna att bygga högtalare, vi behöver alla intressanta bidrag vi kan få till floran.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000