HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Svenska rörsteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/18 :  23:13:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Finns det några svenska hörlursteg baserade på rör? Letat lite men det verkar glest. Några tips?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/08/19 :  07:53:24  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Mitt tips är Röcklinger HPA1 OTL
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/19 :  09:39:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
otl steg kan funka men jag är lite rädd för att de kan tycka att mina Audeze är lite svåra att driva. Basen kan höjas lite väl tydligt om de har för hög utgångsimpedans har jag fått för mig.

Är Röckling svensk?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/08/19 :  13:05:35  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Japp, svenskt. Har även flera phonosteg som är populära verkar det som.

Kan ej komma med input med hur dom kommer passa dina Audeze eller ej. :(
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/19 :  13:23:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul. Den ska jag titta närmare på

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/08/19 :  16:07:00  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det finns en annan - svensk - hörlursförstärkare som verkar intressant. Den heter Oblivion; http://ultrasonicstudios.org/oblivion/.

Han har en version till. Detta är hybrider. Ska klara lurar som åmar sig lågt. Har ej hört, endast läst beröm från sådana som har hört.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/19 :  18:32:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för tipset

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/19 :  20:32:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oblivion var mycket intressant

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/08/20 :  00:42:51  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
https://www.head-fi.org/showcase/oblivion-amp-by-ultrasonic-studios.24108/

En så kallad review av en gosse som haft många värstinggrejor och fortfarande har en del.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/08/20 :  00:56:28  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Lite mera bakgrund om ekipaget: https://www.head-fi.org/threads/oblivion-ultrasonic-studios.902926/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/20 :  10:19:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är en annan test med mätningar också som jag litar lite mer på kanske på grund av det lite mer balancerade språket.

https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/ultrasonic-studios-oblivion-review.8925/

Lite oroande är den mycket höga distnivån. blev lite tveksam när jag såg den

Micke




When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/08/20 :  18:01:04  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Den behöver du inte oroa dig över. När du provlyssnar så hör du den och tackar nej. Eller också hör du den inte och tackar nej för att du inte litar på din hörsel. Eller också är du wild and crazy och skiter i siffrorna...

Ordförande Mao Tse Tung sa i ett känt anförande om konst och kultur inför ett forum i Yenan 1949; "Utan undersökning ingen rätt att tala".
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/20 :  19:36:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så rätt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/08/26 :  13:27:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Är det inte den sköna, naturliga rördisten man är ute efter med rörförstärkare? ;-)

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/08/26 :  14:15:09  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Absolut inte!
Man vill ha det rena ljudet som inte skapar lyssningströtthet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/08/26 :  16:35:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mja, jag brukar höra att man tappar upplösning med för mycket dist - vad nu för mycket är. Subjektivt är bara förnamnet.
Det är lite skillnad med dist a la Nelson Pass dvs mycket låg dist i normalfallet och vid normala lyssningsnivåer men lite högre vid höga effektuttag.

För mig är upplösning viktigt vilket gjorde att jag blev lite avvaktande.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/08/26 :  21:38:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Våra hjärnor processar ljud lite olika. Man får köra lite Sinatra; 'My way'. Det är väl bara gitarrister som tycker om dist. Där kan man tala om skön rördist.

Skön musikåtergivning handlar väl inte om dist eller brist på dist? Det är kvalitén på disten som räknas. Men transtrist är inte någon lösning. Hitta vad man gillar eller gilla vad man hittar.

Om man kan mäta sig fram till lycka är väl det bra. Värre är det för den som tvingas lita till sina öron. Hur ska man kunna veta att man har gjort rätt? Inte konstigt att jag låg vaken till halv fem i natt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000