HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstärkarväxel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/05 :  10:23:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har lite tester av olika slutsteg att göra, så jag tänkte att jag skulle bygga mig en förstärkarväxel.

Här är de ingående komponenterna:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/05 :  11:35:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Varje förstärkare 1-4 kommer att på ingången antingen vara inkopplad till en nivånpassad linjeutgång eller till jord.
Samtidigt kommer dess utgång vara inkopplad till en högtalare eller till ett 8 ohms motstånd.

Endast ett förstärkarpar (eftersom det är monoblock i mitt fall) kan vara inkopplat samtidigt (break before make).

En touchpanel vid lyssningsplatsen styr förstärkarvalet.
En reläbox vid förstärkare/högtalare innehåller nano, reläer, display mm.

Touchpanelen vid lyssningsplatsen har sex knappar:
Lock kopplar A till 1 osv.
Spin slumpar knapparna A-Ds designation. Displayen visar ordet Spinning.
A-D väljer ett av förstärkarparen. Displayen visar endast vald knapp.
Reveal Displayen visar knapparnas designation.

Användningsfall Inkoppling:
Användare: Tryck på Lock.
System: Knapparna A-D låses till 1-4.
Användare: Tryck på A-D.
System: Vald förstärkare kopplas in (A till 1 osv). Displayen visar vald förstärkare 1-4.
Användare: Mät och justera respektive nivå.

Användningsfall Utvärdera:
Användare: Tryck på Spin.
System: A-D snurrar runt på 1-4. Displayen visar Spinning.
Användare: Släpp Spin.
System: A-D är nu slumpvis kopplat till 1-4. Displayen visar Evaluating -.
Användare: Tryck A-D valfri ordning, lyssna. För protokoll baserat på val knapp A-D.
System: Den slumpade förstärkaren 1-4 är inkopplad. Displayen visual Evaluating <Vald knapp>.
Användare: Tryck Reveal efter avslutad lyssningsrunda.
System: Displayen visar den slumpade designationen.
Användare: Utvärdera!

Användningsfallet Utvärdera skall givetvis upprepas ett antal gånger, kanske med olika lyssnare.
Användningsfallet Inkoppling kan upprepas med en annan inkoppling av 1-4.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/17 :  14:05:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag behöver också rulla opampar.
Här kan jag dock endast göra jämförelser mellan två typer åt gången på grund av hur min förförstärkare ser ut.
Kombatanterna är LM4562, OPA1612 samt OPA1642.
Det enda som behövs är en liten omprogrammering och lite annorlunda uppkoppling.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/30 :  15:58:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags att bygga en låda för reläer och kontaktdon:


Denna låda blir plasmaskuren.

Och en för kontrollboxen vid lyssningsplatsen:


Denna låda blir 3D-printad.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/09/30 16:01:55
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/09/30 :  16:48:02  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Var finn gilla knappen???
:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/09/30 :  17:30:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Double A skrev: Var finns gillaknappen???


Tyvärr är alla digitala in- och utgångar allokerade.
Jag kan i och för sig använda en av de två AD-ingångar som är kvar (A4 eller A5).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/09/30 17:31:04
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/02 :  15:30:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite ringrostig var jag, men nu är programmet färdigt och testat på delar av maskinvaran.
Bara resten av elektroniken och mekaniken kvar att bygga.

Så här ser programmet och funktionen ut.

Först bestämmer man vilka förstärkare man skall testa.
Även om man har fyra anslutna, så kan man ju vilja välja bort någon uppenbart sämsta kandidat.
I detta fall väljs förstärkare 1 bort.

Sedan skall man kalibrera nivån på insignalen till varje förstärkare medelst en lämplig sinuston och en dB-mätare.

Därefter slumpas knapparnas designation. För varje knapptryckning sker en slumpning.

Och sedan är det dags för själva blindtestet. Med en ett lock på relälådan så skall det inte gå att se vilka reläer som dras.
Den knapp som är vald har en kursormarkering.

Efter avklarat test visas designationen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2020/10/02 :  18:38:55  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Riktigt snyggt det där.
Hör man när den byter förstärkare.
Kan du även ställa in hur länge den ska vara aktiv mellan byten.
Tänkte på om du spelar musik och du vet att låten är 3,25min lång och låten är satt på repeat så den byter förstärkare när låten är klart.

//Niklas
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/02 :  23:28:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Riktigt snyggt det där.


Tack, skall bara få in det i lådor också...

quote:

Hör man när den byter förstärkare.


Vet ej, har ej testat det än
Men frånslag och tillslag kan styras oberoende, så jag skall försöka få det så sömlöst som möjligt.

quote:

Kan du även ställa in hur länge den ska vara aktiv mellan byten.
Tänkte på om du spelar musik och du vet att låten är 3,25min lång och låten är satt på repeat så den byter förstärkare när låten är klart.


Nej, det får man göra manuellt.
Idealet hade varit att få en trigger från spelaren i så fall.
Men man kan ju alltid implementera en ställbar timer för detta.

Jag tänkte mig annars användningsfallet att man byter mitt i en låt.
I mitt fall är det basdrivare som skall testas, så en långt solo av Brian Blomberg eller Marcus Miller borde duga.
Men man borde kanske försöka klippa ihop ett längre stycke med bara lämpliga bitar och då i en loop.

Vad är verktyget för att göra det på ett enkelt och snabbt sätt?


Edit: Jag fick hjälp med Audacity av peterh i en annan tråd.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/10/08 00:30:51
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/08 :  00:23:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så från den här skissen:


Blev det så här:


Varje förstärkares linjeingång föregås av en trimpotentiometer.
Förstärkare på HT-sidan och högtalare ansluts med WAGO221,
förstärkare på linjesidan med RCA-don:


Hittade ingen lämplig låda för kontrollen på Thingiverse, så jag fick designa en egen och printa ut den:


I morgon skall det testas...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/10/08 00:32:24
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/10/08 :  10:04:18  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Arduino "is da shit". Perfekt att göra komplexa funktioner och billigt nog att
installera och "glömma bort".
För mig är analogdelen ännu inte utforskad, men är kanske användbar till övervakning
av nätdelar och slutsteg ?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/08 :  10:19:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hade faktiskt en tanke att just övervaka temperaturer hos mina SLAPS-slutsteg med den tekniken och vid övertemperaturer slå av steget.
Temperaturer mm skulle också visas på en display.

Jag övergav idéen pga befarade störningsproblem.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/08 :  16:53:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Allt inkopplat, de olika slutstegens innivåer är matchande med hjälp av en True RMS voltmeter på den gemensamma högtalarutgången.

Det blev lite stökigare, men ändå ganska rättframt:



Gjorde sedan en första dubbel blindtest.

Jag fick fram ett första resultat som innebär att ett av stegen faller bort, men jag gör om det några gånger för att vara säker.


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/10/08 16:55:15
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/12 :  14:27:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lång väntan till den 31 oktober och träffen i Mölnlycke samt det att jag inväntar fonogram att bättre testa med, gör att jag redan nu bygger om tillfälligt för att kunna testa op-ampar.
Jag kan då testa två uppsättningar åt gången drivandes diskant- och midslut-steg (SLAPS för SLAM!).
Resten av elementen drivs då av Trimodal, här kan både bas och subbar vara inkopplade.

Så det blir tre matcher:

LM4562 vs OPA1612
LM4562 vs OPA1642
OPA1612 vs OPA1642

Lite pilligt att löda de små VSSOP- och SOIC-kapslarna på DIL-adaptrarna, men det gick, tur att det finns avlödningsflätor:


För dessa tester är det lättare att hitta testmusik.

Tanken är sedan att vinnaren skall driva alla tio försteg.
Skulle det bli oavgjort är OPAs att föredra då de har något högre drivspänning; +/-18V mot +/-15V.
Vid oavgjort endast mellan OPAs får mer långsiktiga tester avgöra, då utan växellådan.
Eller så kan det vara kul med lite variation.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/12 :  15:17:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Och det som såg så enkelt ut på papperet:


Blev så här i verkligheten:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/13 :  11:32:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
solhaga skrev:
Så det blir tre matcher:

LM4562 vs OPA1612
LM4562 vs OPA1642
OPA1612 vs OPA1642



Alla matcherna slutade oavgjort så jag går på specifikationer och vad andra har tyckt; det blir OPA1612.

Jag får också någon dBs högre utstyrning till SLAPS-stegen i och med att jag kan höja drivspänning till +/-18V.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/25 :  11:12:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag kunde ej heller höra någon skillnad mellan slutstegen; det får bli SLAPS för bas med IRFP150.
SLAPS för att konceptet är enkelt och bra, transistorn för att den har visat sig vara mest stabil map temperaturdrift mm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000