HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Iso Acoustics-puckar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/17 :  10:44:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Erfarenhet av dessa?
Under slutsteget i mitt fall, i så fall.
Jag har ju diverse SD-fötter i "förrådet" och har nyss byggt en liten golvstående bänk av två hyllplan med fjädrar emellan, som Accuphasen står på.
Skall erkänna att det bland annat är "köpa-nåt-kul-nerven" som lockar. Men det vore likafullt intressant att ta del av era kommentarer och kanske främst erfarenheter.
https://isoacoustics.com/orea-series/

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/17 :  12:26:54  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Kör med SD-fötterna!
Jag har bara goda erfarenheter.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/17 :  19:10:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag upplever att SD fötter kräver en viss tyngd för att ge ett bra resultat. De kan vara för stumma för lättare elektronik. Ett sätt att lösa detta är att koppla apparaten till en stenskiva via koner och sätta fötterna under stenskivan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/17 :  22:19:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Man kan dela dom till mindre storlek med en vass kniv också.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/17 :  22:23:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men dom finns väl i olika viktklasser.
Dom gräna är ju så mjuka så det liknar skumgummi.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/17 :  23:05:17  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Om en solid-state förstärkare behöver vibrationsskydd är den inte byggd på rätt sätt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/17 :  23:08:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tror jag ska poppa lite popcorn..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/18 :  09:19:25  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är inte så att jag skriver utan att tänka eller med enda avsikten att provocera, även om det säkert kan finnas de, som uppfattar det så. Jag ber om ursäkt för den provokativa profileringen av mitt inlägg och framhåller att avsikten inte var att provocera någon speciell, utan mer att försöka frammana nån form av kritisk granskning av de inslag i audioindustrin, som har extremt "kreativ" profil. Jag menar att om man handlar en förstärkare för femsiffrigt belopp så borde man väl tänka sig att den har en byggkvalitet som gör den okänslig för allt utom jordbävningar, blixtnedslag och dränkning. Elektronikprylar för jaktplan, rymdfarkoster och bilar har tillverkats sedan länge. ATC-baliserna i våra järnvägsspår är proppade med elektronik som gör ett precisionsjobb år ut och år in trots våldsamma vibrationer och temperaturväxlingar. Att avväga och avvibrera en skivspelare är en självklarhet - ju bättre fötter desto bättre ljud och det kanske gäller alla prylar med rörliga delar, men förstärkaren känns lite som overkill. Fast, det kanske behövs om man ställer den på bashögtalaren...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/18 :  10:31:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det är inte så att jag skriver utan att tänka eller med enda avsikten att provocera,

Förstår det.Och till skivspelare kanske det gör nytta,har oxå svårt att se att det ska göra nån nytta på dac och förstörkare mm.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/18 :  12:35:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men alla upplever ju olika.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/18 :  13:12:40  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag är också skeptisk. Men samtidigt nyfiken. Det är en lite knepig balansgång. Köpa-grejor-lockelsen är ganska stor emellanåt. Tyvärr, får jag väl säga, för jag önskar att den inte fanns.
Eftersom jag inte med säkerhet kan säga om jag hör någon skillnad med Magneplanarerna direkt på golvet eller på SD-fötter - än mindre då såklart vilket alternativ som låter "bäst", så spelar det förmodligen ingen som helst betydelse vad slutsteget står på.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/09/18 13:20:24
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2020/09/18 :  15:35:14  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Lägg ett par puckar under middagstallriken så smakar nog käket bättre!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/18 :  17:43:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Lakritspuck till efterrätt kanske?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/09/19 :  13:41:00  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Offside.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2020/09/25 :  08:09:35  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Skippa IsoAcoustics Orea, i mina ögon finns det mer prisvärda alternativ från samma tillverkare. Jag själv kör med proffsvarianten IsoAcoustics ISO-Puck's (9 kg/puck) och ISO-Puck Mini's (2,75 kg/puck) under min elektronik. Kostar mindre än hälften men erbjuder samma egenskaper dock inte med samma "flashiga" yttre förstås, men det kan man leva utan. Har du ett riktigt tungt slutsteg så satsa på ISO-Puck 76 (18 kg/puck) i stället. Har lånat kompisens Orea- puckar för att utvärdera eventuella skillnader ljudmässigt- det finns inga i mina öron så för mig var valet enkelt vad jag ville satsa på. Har puckarna under Orbe SE + IKEA Aptitlig- sandwichen samt under mina rörprylar med mycket gott resultat. Supernöjd!

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2020/09/25 08:19:54
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2020/09/25 :  15:16:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Minns en säljare som försökte locka med exotiska träbitar att ställa elektroniken på, naturligtvis var det ett mycket exklusivt trä med särskilt välgörande absorberande egenskaper.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000