HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med att lagra sina egna skivor digitalt ..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/09/24 :  09:37:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Aiff är en wav fast med taggar och omslag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2020/09/25 :  11:43:17  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Björn-Ola, hur gjorde ni när ni testade FLAC mot WAV? Jag antar det är svårt hålla koll på alla variabler? Det lilla jag testat (jag gav upp för fort kanske) har jag inte kunnat säga att jag kan peka ut någon generell skillnad mellan filformat som är lossless eller mellan olika rippare.

En sak jag märkte när hag rippade i somras på en Mac var att iTunes ofta valde fel album.Fort och fel. Jag fattade inte om man kunde "koppla bort" iTunes så att det inte går igång direkt när man matar in en CD.
dbpoweramp verkar noggrannare med att hitta rätt album men det tog lite tid ibland för att kolla innan den var nöjd. Den kollar mot ett antal databaser vad jag förstår.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/25 :  12:45:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det var 15 år sedan, så jag minns inte allt i detalj. När jag började rippa så använde jag iTunes och rippade till Alac, som är Apples motsvarighet till Alac.
När en kompis skulle börja rippa, så frågade han mig om format, och jag rekommenderade Alac eftersom det är ett lossless format som tar mindre plats på hårddisken. Det är ingen skillnad i ljud mot WAV, eftersom inte är någon skillnad när det gäller informationen vid uppspelning.
Han litade inte på mig uppenbarligen, för han kom tillbaka till mig och sa; jag har testat nu och jag hör skillnad på Alac och WAV.
-Nej, det får inte vara sant, sa jag och tänkte på alla mina rippade skivor.
Jag åkte hem till honom och vi kunde konstatera att vi båda hörde skillnad. Alac lät mer inbäddat och WAV renare och klarare.
Jag åkte hem och rippade om några skivor till WAV och hörde samma skillnad hemma.
Senare fick jag bekräftat här på forumet att andra hade samma erfarenheter.

Alac och Flac har datan nedpackat som i en zip-fil. Det finns ingen skillnad mot WAV efter att filerna packats upp, vilket sker när filerna ska spelas.. Därför var jag övertygad om att det är betydelselöst om man har musiken i formaten Flac eller WAV. Jag kunde inte förstå varför vi hörde en skillnad.
Jag rippade om de flesta skivorna till AIF, eftersom det är samma som WAV, men stöder metadata.
Jag hade lite skivor med metal, som jag tyckte lät skrikigt p.g.a. hård dynamisk kompression. Dessa behöll jag i Alac formatet p.g.a. att ljudet var lite mer inbäddat och därmed lite mer förlåtande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/09/25 12:50:01
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/09/25 :  19:03:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror att "streaming-apparater" har blivit väldigt mycket bättre de senaste 10 åren.
Jag är idag fullt nöjd med återgivningen av FLAC-filer, men har haft min samling i AIFF en period (iTunes/Amarra), WAV när jag skaffat min första Bladelius Embla, okomprimerad FLAC när behoven att vara kompatibel med både Embla och Sonos/Bluesound uppstod. Sen fanns det anledningar att minska utrymmet som krävs av filerna för att få plats med allt man vill på en bärbar 4TB-disk, dvs tillbaka til medel eller hårt komprimerad FLAC. Med Embla föredrar jag WAV/AIFF, med modernare uppspelare är det svårare (ens möjligt?) att identifiera skillnader.

Litar man på att de filer man har i biblioteket är korrekt rippade finns det ingen anledning att rippa om dem, alla dessa förlustfria format kan konverteras mellan varann utan dataförlust. (Det har jag bekräftat tidigare genom att validera checksummor när filerna konverterats från WAV till AIFF till FLAC och även ALAC (Apple Lossless) och slutligen tillbaka till WAV igen. Samma checksumma=ingen skillnad)

Observera att jag enbart hävdar att innehåller i en WAV och en FLAC är detsamma om man betraktar dem som filer. Det ÄR en helt annan sak när de spelas upp som en ljudström, i realtid. Men också att det inte är självklart att man upplever skillnader i alla fall.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/09/25 19:07:08
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000