HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vad tycks om Stax ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/02 :  16:46:30  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har Stax SR-202 med driver SRM-252A och har tänkt eventuell uppgradering inom märket Stax, kanske först med ny förstärkare och kanske även lurar i något skede.

Vad tycker Stax ägare, vad skall man satsa på i dagens läge ?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/04 :  21:33:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Stax SR-009S med SRM-700S

Ärligt talat, den enda ektrostatluren jag lyssnat på är Sennheisers löjligt dyra Orpheus 2.
Det är klart att det gav mersmak.

Kombinationen ovan är jag nyfiken på. Det verkar som att jag får åka hela vägen till Stockholm för en provlyssning. Hmm....

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/05 :  05:37:29  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Visst är byggkvaliteten på 007 och 009 luren bättre än på 300, 500 eller 700. Men å andra sidan har jag tänkt mig att man får ganska många 300 lurar för 007:ans pris.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/10/05 :  07:45:00  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Men å andra sidan, så har du bara ett par öron!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/05 :  08:55:48  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Idag anlände faktiskt träställning för lurarna (1000kr) och plasthuva (200kr), men man skall ju ta det försiktigt i början
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/06 :  08:46:38  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Fördelen med Stax är mix & match. Om cellplasten eller något annat mjumaterial ger upp i t.ex. Sennheiser så vet jag inte hur det är med utbyte. Med Stax kan man börja med t.ex en stärkare och sedan uppgradera tex med nya lurar eller vice versa.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/10/06 :  09:03:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Fördelen med Stax är mix & match. Om cellplasten eller något annat mjumaterial ger upp i t.ex. Sennheiser så vet jag inte hur det är med utbyte. Med Stax kan man börja med t.ex en stärkare och sedan uppgradera tex med nya lurar eller vice versa.


Jag ser inte vad skillnaden är mot icke-elektrostatiska lurar? Där väljer du ju också förstärkeri och lur i kombination. Det är väl snarare tvärt om, att valen är än större om det gäller traditionella lurar.

Sennheiser håller för övrigt utbytesdelar, till de lurar jag eftersökt iaf. Nya kuddar till de slitna HD-800 jag köpte för några år sedan och de kostade runt en 500-ing.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/06 :  09:26:14  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tanken var att referera till Orpheus eller Sennheiser HE, nämligen de elektrostatiska lurarna, inte till konventionella lurar. Man kan inte mix&matcha Orpheus eller HE.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/10/06 :  11:27:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ah, fattar. Men visst finns det väl en bunt med tredjepartstillverkare av "drivers" för elektrostater? Typ Hifiman, Sonore eller vad de heter?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/06 :  12:34:51  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jo, det kan tänkas att upmarket detaljer och komponenter finns. Men med tanke på grudpriset på Sennheiser HE osv. är det kanske inte i första hand man tänker sig uppgradering.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/10/06 :  13:07:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har alltid upplevt Stax som lättviktiga i basen, det blir liksom inget oumph. Det har gjort att jag avstått.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/06 :  13:28:01  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Javisst kan man ha preferenser om sina lurar. Jag trivs med Stax och lyssnar främst på klassisk musik och jazz.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/12/06 :  00:52:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lite som Sennheiser HD800.
Men basen är väldigt ren och distinkt och det är det viktigaste.
Upplever inte att jag saknar bas när jag lyssnar, men när jag jämför så hör jag att det saknas det djupaste. Men man tänker inte på det när man lyssnar för det man hör har så hög kvalitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000