HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av aktiva strömrenare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/05 :  18:29:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag har sedan en tid tillbaka en Accuphase PS-510 installerad. Dess funktion är i grunden densamma som PS Audios Power Plant.
Jag vet ju såklart vad jag själv tycker om dess inverkan på musiken, men det vore intressant att ta del av andra erfarenheter.
Nu talar jag alltså inte om passiva saker som strömfilter, 1:1-trafos eller likströmsblockerare, utan om just aktiva apparater.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/11/05 :  19:09:42  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tyvärr har jag bara efarenhet av passiv rening med ferriter. Jag vill bli av med nätskräp och få tystare bakgrund med mera svärta. Det klarar passiv rening någotsånär.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/05 :  19:26:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Man rekommenderar att sätta ferriter på kablar till potentiella nätstörare, inte på kablarna till stereoapparaterna.
https://youtu.be/PhOVMgPMqWU

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/11/05 19:54:53
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/05 :  20:20:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/RYXlWp3p9qA
https://youtu.be/olgXjgLbZzk
PS Audio gör något som de kallar power regenerator, inte en power conditioner.
En power conditioner är en strömrenare. En regenerators syfte, om jag förstår det rätt, är i stället att sänka impedansen på strömmatningen till apparaterna.
PS Audio verkar ha samma åsikt som många andra, att strömrenare kväver musiken.
Jag har bara erfarenhet av passiva strömrenare, inget som jag använder på musikapparaterna, men däremot på min router och datorer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/11/05 20:48:34
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/11/05 :  22:50:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hade ett tag en PS Audio Power Plant Premier. Mycket bra, gjorde så skillnader på strömkablar blev mindre. Skillnader med avseende på tid på dagen spelade inte längre någon roll. Allt lät bättre. Sålde den för att experimentlustan tog mig åt ett annat håll. Egentligen borde jag behållit den.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/06 :  06:43:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag skrev "aktiva strömrenare" utan att tänka efter så mycket.
Det jag har i åtanke är just apparater från PS Audio och Accuphase samt liknande sådana.
Metoderna skiljer mellan PS Audio och Accuphase, men båda metoderna handlar om att skapa en ren sinus utan fel.
PS Audio tar in växelströmmen, gör om den till likström och sedan åter till växelström
Accuphase tar in växelströmmen, analyserar den och rättar till den med en automatisk equalizer.
Resultatet blir nog ganska lika, dvs en ren sinus. PS Audios metod förbrukar ganska mycket mer energi än Accuphases metod.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/11/06 :  12:26:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
PS Audio hävdar att det inte i första hand är renheten av strömmen som är det viktiga utan i stället sänkningen av impedansen i elanslutningen. Det känns som att de sätter ytterligare en förstärkare i serie med musiksignalförstärkaren för att avlasta den.
Då kan man fråga sig, kan det vara bättre att köpa en kraftfullare förstärkare?
Jag har sett folk använda frekvensomformare i UPS system för att skapa ren ström men det är inte säkert att dessa frekvensomformare klarar att skapa en ren sinuskurva. Ofta får man trappstegformade förändringar av kurvan vilket skapar många övertoner. Det är anledningen att man måste använda skärmade kablar och nätfilter till frekvensomformare för elmotorer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/11/06 :  12:48:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Lite mer serösa UPS:er levererar ren sinus, dvs jämförbar med vanlig nätspänning, men nästan alla enklare ger modifierad fyrkant eller nåt liknande (trappstegsformat).

Impedansen i vanlig kraftleverans kan säkert variera från bostad till bostad. Huruvida den har nån inverkan på förstärkeriet hänger väl ihop med vad man tror/tycker efter tidigare förda diskussioner om kraftaggregat här på forumet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000