HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Trevlig over ear lur sökes
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/12/06 :  01:04:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Planerar att köpa en ny lur och jag har bestämt mig.
Kan ni gissa vilken?
Rätt dyr är den.
Gissa inte på någon under femton tusen.


Motivera gärna varför jag skulle välja just den luren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/12/06 01:41:45

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2020/12/06 :  01:33:11  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Köp två så blir det stereo!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/12/06 :  01:44:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tyvärr, jag har inte fyra öron.
Tack annars för förslaget.
Kanske det passar någon annan. Vi vet inte om det finns folk från Alfa Centauri som bevakar forumet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/12/06 :  11:44:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Focal clear så klart

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/12/11 :  23:30:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Okej, det var nog inte rätt forum att posta detta i. :-(

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/12/17 :  12:12:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Okej, jag har beställt luren.
Utan att lyssnat ha på den! :-o
Hoppas att få den innan jul.
Billigt blev det inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/02/09 :  17:26:44  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Vadåå, vi är inne på februari och har inte fått veta vad det blev. Nyfiken !
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/09 :  19:36:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hifiman HE1000SE

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/02/09 :  19:50:16  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Grattis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/02/09 :  20:51:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj, oj det var härligt. Fina mätningar

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/09 :  23:11:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hade lite tur. Jag beställde dem i en butik innan jul men de fick inte hem den. Skyllde på Covid. Under tiden jag väntade dök det upp en på begagnatmarknaden. Säljaren skulle uppgradera till Susvara.
Det blev alltså lite billigare än planerat så nu har jag lite pengar som bränner i fickan ;-)
Ska jag vara ärlig så känns den som en lite uppgraderad variant av HD800. Inte ett jättelyft för mig.
Basen går djupare, lite mer upplöst, men inte jättemycket. Samma hyss i diskanten om man är känslig för det. Det är inte jag, vilket kanske beror på avtagande hörsel.
Jag lyssnar mest på klassisk musik när jag finlyssnar med lurar. Då är dessa två lurar perfekta. Hade jag finlyssnat på rock och metal, så hade jag inte köpt Hifiman, då hade istället Meze Empyrean varit klockren. Men jag har svårt att lyssna på sådan musik i en fåtölj med lurar på huvudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/02/10 :  06:21:20  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Utmärkt recesion!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/02/10 :  20:27:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En bra sak med HE1000SE är arr den är lättdriven. Det fungerar utmärkt att koppla den till en DAP.
De tidigare generationerna HE1000 är trögdrivna, har jag förstått.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/05/12 :  20:40:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nej, tyvärr, min erfarenhet av lurar är begränsad. Jag gillar HE1000 mycket. Nu lyssnar jag mycket på klassisk orkestermusik med hörlurarna och jag är medveten om att det förflyttar fokus mot transparens, ljudbild och detaljrikedom. Hellre kvalitet än kvantitet i basen. Nu finns det en bas som går djupare i HE1000SE än HD800, min andra referenslur. Ingen lur slår dock ljudbilden från HD800, men den är bra också med HE1000. Båda lurarna har kritiserats för att diskanten kan bli jobbig, jag upplever dock inga problem med den musik jag lyssnar på, men hårt komprimerad metal låter jobbigt även i min stereoanläggning, välgjorda inspelningar ger mig inga problem med dessa lurar.
När det gäller lurar så ska man lyssna mer på lurarna än vad andra säger om lurarna, vi uppfattar saker olika och värderar saker olika och olika typer av musik med olika ljudideal kan spela en stor roll i hur vi uppfattar hur olika lurar fungerar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/05/14 :  10:19:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
När det gäller lurar så ska man lyssna mer på lurarna än vad andra säger om lurarna

Så sant! Det är väldigt stor skillnad i hur man uppfattar luråtergivning. För övrigt har jag gjort mig av med mina Hifiman HE1000 och även Focal Utopia.
Jag noterade att lurlyssning utgjorde mindre och mindre av min musiktid. Och dessutom att jag oftast lyssnar i lurar då jag är på "rymmen".

Jag köpte dock ett par Hifiman Sundara för att kompensera! Så med Sennheiser HD800S på "prislappstoppen" är jag fortfarande nöjd med min lurlyssning.
(Just f.n. ett par Fidelio X2 drivna av en iMac med Roon och en Chord Mojo på landet)

Men mitt tips blir att kika efter bra förstärkning som passar luren, det kan ge mycket gott resultat också!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/05/14 :  11:51:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har min hörlursrigg i sovrummet. Jag drar igång rörförstärkaren, låter den värmas upp, tar på mig hörlurarna, lägger mig i sängen och
somnar direkt.
Det blir inte så många timmars hörlurslyssning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/05/14 11:54:22
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/05/14 :  14:24:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


har min i vardagsrummet så här gäller isolation på kvällen så man slipper ring-så-gissar-vi eller vad det nu kan vara på dumburken

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000