HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför funkar inte mina Deltaco HDMI-kablar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/01/21 :  18:27:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag beställdet ett gäng från Webbhallen. 1-meters. Det står HDMI-1010D på den. Jag tror att det är den här: https://www.webhallen.com/se/product/297422-Deltaco-High-Speed-Premium-HDMI-kabel-1m-Svart

Jag använder den mellan en Rpi 3-nånting till en Marantz AV 7005. Marantz är kopplad till en gammal Sony TV med HDMI.

Det är helt dött på TVn. Jag har prövat två lika dana Deltaco.

När jag byter till en noname gammal HDMI-kabel så hoppar det igång.

Varför funkar inte den moderna kabeln?



Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2021/01/21 18:27:57

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/01/22 :  09:48:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Från Kjell:
quote:

En vanlig missuppfattning är att varje version av HDMI kräver sin egen version av HDMI-kabel. Så är inte fallet. HDMI-versionerna (t.ex. HDMI 1.4 och HDMI 2.0) är funktionsuppsättningar som HDMI-utrustad elektronik kan använda. Versionsnumren har nästan ingenting med kablarna att göra. Det går alltså att använda en kabel från HDMI 1.3-tiden i en HDMI 2.0-sammankopplad hembio.

Rent funktionsmässigt finns fem typer av HDMI-kablar. De delas upp i tre olika kategorier utifrån vilken databandbredd de kan hantera: HDMI Standard, HDMI High Speed och HDMI Ultra High Speed. De två första kabelstandarderna finns dessutom med eller utan nätverksstöd medan Ultra High Speed-kablar alltid utrustas med nätverk.

HDMI Standard
HDMI Standard med nätverk (with Ethernet)
HDMI High Speed
HDMI High Speed med nätverk (with Ethernet)
HDMI Ultra High speed

Organisationen HDMI Licensing har tagit fram tillhörande logotyper för att de olika kabeltyperna ska kunna särskiljas på ett lätt sätt. Logotypen för Ultra High Speed är inte presenterad än.

BILD

De officiella logotyperna för de fyra kabeltyperna. Logotypen för Ultra High Speed är inte presenterad.

BILD BILD BILD BILD

Databandbredden och nätverksstödet är de enda funktionsmässiga skillnaderna mellan olika HDMI-kablar. Det innebär att funktioner som till exempel HDCP, HDMI CEC, 3D och Audio Return Channel fungerar med samtliga HDMI-kablar (oavsett om de tillverkades på HDMI 1.3-, HDMI 1.4- eller HDMI 2.0-tiden).

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2021/01/23 :  16:29:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack soundbrigade. Det borde fungera. Som vi programmerare brukar säga :-).

Kabeln som funkar är faktiskt från en gammal rpi, den har rpi logga stämplad..

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000