HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vintage HiFi
 Tänka på vid köp av vintage slutsteg/ förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/06 :  11:49:21  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Det jag kan tänka mig är vettigt att kolla upp och eventuellt byta till nya kondensatorer/ elektrolyter . Kanske kolla så reläeer ser bra ut.
Undersöka historiken på resp slutsteg/ förstärkare dvs är det en modell som verkar vara lite inne på service och reparation.
Hur lätt eller svårt det är att reparera, kostnader, lätt eller svårt att få tag i reservdelar.

Vad tycker ni? Gärna tips och råd.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/03/06 :  12:35:02  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Se till att den levereras MED schema eller tom servicehandbok. Kolla att trissor etc är av modeller som går att få tag på.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/06 :  13:05:56  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Slits trissor ?

Nu vet jag att du kan fixa och byta komponenter Peter . OM du i din hand fick en förstärkare/ slutsteg som var , låt säga, 25 är eller äldre hade du med det bytt ut kondingar / elektrolyter? Om din tanke med slutsteget / förstärkaren var tänkt att vara din huvudförstärkare/ slutsteg? Hade bytt ut konding/ elekrolyt även om du tyckte att slutsteget / förstärkaren lät bra?

Hur hade du, över lag , gjort om det helt plötsligt ramlade in ett slutsteg / förstärkare hos dig , som du tänkte lira med framöver?

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/03/06 :  15:26:48  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag hade undersökt den och om det behövs byta ellytar i nätdelen.

Är den frisk för övrigt så nöjer jag mig med en rengöring och uppmätning.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/03/06 :  17:39:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här med vad man skall tänka på påverkas en hel del av vilken förstärkare det är. Det som i första han tar livet av dem är värme. Värmen påverkar komponenterna rent fysiskt vilket gör att de ändrar elektrisk karaktäristik.

Kondensatorer idag har ofta 105 grader eller högre som temperatur-rating. På 90-talet var det ovanligt med sådana kondingar och den vanligaste ratingen var 85 grader eller lägre. Tänk då att man har en klenod som blir "gose-varm" dvs aningen för varmt för att röra vid så håller det ca 45-50 grader på utsidan. På insidan är det betydligt varmare, det är säkert 65-70 grader på insidan(vilket är utsidan på komponenterna....). Skall man sen gå ner till varje komponent specifikt är det inte svårt att inse att en del av då-tidens förstärkare(tänk Krell Klass A, Nelson Pass's byggen, ... med flera) nog tullade en del på livslängden för att få prestanda när de såldes.

Så om det är ett slutsteg som är designat att gå varmt har man mer att tänka på än ett som går kallt. Ett Klass A-steg där de har snålat med kylflänsarna kokar sina komponenter betydligt mer än ett där de har gott om kylning. Om komponenterna går kontinuerligt på en högre temperatur skall man nog se till att man får nån som tittar på slutsteget innan det fallerar.

Det enda man kan säga med säkerhet är att preventiv service för att förhindra att nåt går sönder är betydligt billigare än att reparera nåt som pajat. Det är tillräckligt med energi i ett slutsteg att det kan bränna sönder så mycket att det inte går att reparera.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2021/03/06 :  22:39:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Bra info Pac!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/06 :  22:59:09  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
Tackar för tips , peterh och Pac.

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000