HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Äventyr i IEM landet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/06/28 :  21:21:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En hel del av min lyssning sker i vardagsrummet där min sambo tittar på ring-så-gissar-vi på TV eller något annat som jag inte är intresserad av. Därför använder jag då in-ear-lurar eftersom de oftast dämpar omgivande ljud bra.

När mina Etymotic gav upp för ett tag sedan så har jag undersökt nya alternativ och jag har lite nya krav o tankar kring hur nya lurar ska vara. Balancerade armaturer som finns i de allra flesta iem är ett tveeggat svärd med bra egenskaper men också några mindre bra. Att få till en vettig bas är nästan omöjligt så därför har jag tänkt mig att det bästa vore en iem med en dynamisk bas som ger lite mer naturlig oummpff i basen som saknas med balancerade. Att den inte ska följa harman kompenserad tonkurva var också en tanke. JAg vill ha en mindre betonad bas o topp.

Några ord om tonkurva för en iem. Den ska inte vara rak som för en högtalare utan behöver kompensera för att det inte finns ett rum som ljudet spelar i. Det resulterar i en kurva som ser ut lite som ett streck med en svag backe upp i basen och en våg kring 1 kHz.

Alla tillverkare tolkar det där olika o några försöker följa en sådan medan andra avviker medvetet från den för att skapa karaktär eller ett alternativt ljud för någon speciell musikstil. Alternativen är nästa outtömliga eftersom marknaden för IEM har exploderat de senaste åren. Inte minst i Asien säljs det IEM i stora kvantiteter till ungdomar med mobiltelefoner fastväxta i handen.

Tanken var att den här gången skulle jag satsa lite mer pengar om jag hittade rätt alternativ. Vi får se hur det blir med den saken

Imorgon kommer steg 2 - första köp

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/06/28 :  22:09:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Intressant att följa med på Micke!
Det ska bli intressant att se om du köpte de dära Sony dyrpluttarna jag såg på torget för några veckor sedan!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2021/06/29 :  07:42:01  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Mätkurvor för inearlurar säger inte mycket hur de låter i dina öron då passformen skiljer väldigt från person till person. Bäst är nog att använda eq och justera in dem efter några vanliga högtalare du mätt upp/gillar ljudet av.

Tror jag... :-)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/29 :  13:13:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är vanligt att man har dynamiskt element för basen och balanserade armaturer för resten av frekvensområdet. Det är väl för att det är svårt att få bra bas med balanserade armaturer.
Sennheiser IE900 verkar intressant men priset drar iväg. De har ett dynamiskt element.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/06/30 :  22:01:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Efter att ha kollat runt en del och bara blivit förvirrad om än med lite mer kunskap bestämde jag mig för att köpa något billigt som jag kunde använda till jag gjort ett slutval.

Det blev ett par ISN Audio D10 som är en med ett ensamt dynamiskt element från Penaudio. Det är luren till höger. Den fina kabeln ingår.

https://penonaudio.com/isn-audio-d10.html

Det här är inte en neutral IEM utan både bas o topp är lite betonad men på jobbet eller när jag är ute och promenerar spelar det ingen roll. Den låter bra och ger en massa spelglädje bara kopplad till telefonen.



Uppmärksamma tittare ser även ett par till och det är ett par från Drop som tyvärr inte går att köpa längre. Ännu lite enklare modell som inte används så mycket längre.

Några kommentarer till era kommentarer

Jonasz - eq använder jag men att jämföra mot högtalare - mja det är lite svårt eftersom upplevelsen är så annorlunda. Fortfarande gäller det att komma ihåg att frekvensgången inte ska vara rak för lurar, krokigt är bra men rätt krokig gäller.

IE900 har varit på listan men det blev inte en sån.

Sony lurar fanns även dom på listan men icke sa nicke. Inga såna heller.

Mer kommer

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/06/30 22:06:53
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2021/06/30 :  22:32:46  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jo, jag vet hur kurvan ska se ut för vanliga utanpåliggande lurar. I inear kan personers olika utformade öron göra att frekvensgången skiljer sig åt med väldigt många dB mellan olika öron. Det är ju lite svårt att mäta så enda sättet jag vet är att helt enkelt jämföra. Högtalarens raka frekvenskurva kommer bli en krokig till lurarna som du uppfattar som rak.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/07/01 :  21:15:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det är lite lurigt med IEM när jag inte kan lyssna på alla alternativ så det blev en del youtube tittande. Vet inte om det gav så mycket även om en del testare är ganska underhållande. Andra satsar mer på att vara trovärdiga än andra med kompletterande mätningar och mer balancerade ord för hur de låter.

Sakta kröp budgeten upp till ganska löjliga siffror för en sån lite pryl, jag tappade perspektivet där ett tag. Märken som 64 Audio, Lime Ears, Inear, Sony etc osv var alla en gång starka alternativ men jag hade väldigt svårt att komma till skott.

En dag snubblade jag på en snubbe i tuben som jämförde min dåvarande topp kandidat 64 Audio u12t med en annan som han tyckte var lika bra eller till o med bättre men till ett betydligt lägre pris.
https://www.youtube.com/c/BadGuyGoodAudioReviews/videos

Eftersom det skiljde nästan 18000SEK - jo det står rätt - så var beslutet enkelt. Det blev ett par Mangird Tea och jag ångrar mig inte. De är grymt bra med riktigt fin upplösning, djup bas och en topp som är där men inte drar till sig uppmärksamhet. Mellanregistret är riktigt fint, neutralt med pyttelite värme och fin detaljeringsgrad. Är supernöjd.







En liten gullig historia från Linsoul Audio där jag köpte dom var ett mail som kom där de undrade om de skulle skriva ett värde på paketet för att underlätta tullhantering ?

Ja sa ja

Kundservice hela vägen till mig, hur nöjd som helst.

Som alla IEM så är känsligheten hög så min Harmony Ear 909 har lite svårt med brusnivån som inte riktigt är låg nog. Vi får se om det slutar med en ny förstärkare.

Micke

edit -stavning


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/07/02 09:15:32
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/02 :  20:05:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Intressant. Blir riktigt nyfiken.
Jag köpte Sonys dyraste som för en del är endgame, dock inte för alla.

https://youtu.be/sSV-mtqPPhE

Det jag gillar är att de närmar sig ljudet från bra over ear hörlurar. Framför allt för att ljudbilden ligger utanför huvudet. Ett problem jag brukar ha med inearlurar är att basen så tydligt verkar uppstå inne i hörselgången. Inte med dessa. Problemet verkar inte uppstå trots att basen är ovanligt tydlig för inearlurar.
Känsligheten är heller inte så löjligt låg att elektronikbruset blir påtagligt, något som är ett problem med många lurar med balanserade armaturer.
Men min erfarenhet är alltför begränsad för att jag skulle våga mig på en rekommendation. De är ju löjligt dyra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/07/02 20:13:52
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/08/26 :  21:03:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
I ett svagt ögonblick så gick jag o köpte ett par 7Hz Timeless in ears för 220 dollar. Här ser ni varför

https://www.youtube.com/watch?v=MTCLtMobyQU

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/09/16 :  11:54:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fick mina 7Hz idag och jag håller på att testa lite nu på lunchen. Det verkar väldigt lovande

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/09/22 :  20:59:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
JAg har valt att avvakta lite med intryck för mina 7Hz iem på grund av förstärkarbyte. Så här skrev jag i min systemtråd:

Sedan min Ear909 fått ett nytt hem så har jag använt min Grace 920 för att få ljud ur datorn och den låter tydligt annorlunda mot Harmony Design burken. Ljudbilden är tydligt mer kompakt och smalare. Vad som är bättre eller mer rätt har jag ingen aning om men skillnad är det. Jag gillar den bredare ljudbilen som Ear 909 presenterade bättre det är helt klart.

Återkommer när nytt steg är levererat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/09/25 :  17:24:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är några osorterad3e intryck av 7Hz timelesss iem.

Det här är en planar iem med samma element som flera andra leverantörer använder men ingen har lyckats så bra med frekvensgång som 7Hz vad jag kan se. Ljudet är väldigt nära neutralt.

Skalet är av metall och större än vad som framgår av bilder på nätet men funkar bra ändå. De sitter ganska hyffsat även om jag inte hittat 100 procent rätt ännu för en perfekt basrespons.

Det är lite omtumlande att lyssna på de här för de levererar ett ljud som jag inte skulle associera med en iem. Först fattade jag inte vad det var men nu börjar några saker sortera ut sig.

Först - de här flyttar luft, dynamik och bas flyttar luft! Det har jag inte hört i en enda iem innan och det är definitivt beroendeframkallande

Ljudbilden är mycket bred och separerad nästan ett scenario fast inne i huvudet om ni förstår. Inte helt lätt att beskriva men ni som har några iem kanske fattar vad jag menar. Klassisk musik blir till en riktigt upplevelse som är nästan fysisk exempelvis BIS inspelningen av de fyra årstiderna har några delar där flera cellos spelar där man känner luften och kraften i instrumenten. Mer sånt vill vi ha. Så plötsligt framträder en orgel i inspelningen som jag inte lagt märke till tidigare - coolt.

Mer kommer.

Micke




When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/10/03 :  18:53:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Några kommentarer till angående 7Hz Timeless

De saknar helt den ljudkaraktär som balanserade armaturer har och som kan variera mellan ganska bra till riktigt irriterande. Idag vet vi att det beror på ganska hög dist och som syns i sådana mätningar. Här finns inte ett spår av den.

Fortfarande är det ovant att en iem kan flytta luft, ljudet får en helt annan innebörd och upplevelse. Till det bättre på alla punkter. Det här är något som gör dynamik högst påtaglig och härlig. Ben Harpers Wipping boy blir till en grym upplevelse med både bas och en virvelkagge som biter.

Det finns ett område i toppen som jag nog kommer att justera nivån med eq på men det är inget akut.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/10/12 :  19:46:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Att lyssna på riktigt fint inspelad musik är härligt i 7Hz lurarna, upplöst, naturtroget, mycket brett frekvensområde och engagerande.

Ljudbilden är kanske lite överdrivet höger-vänster men varje gång jag prövar crossfeed byter jag snabbt tillbaka. Ljudbilden faller ihop på ett osmakligt sätt varje gång.

De visar tydligt upp olika skillnader i inspelning, vad som är när mikat eller vad som är rumsinformation ifrån studion. Cool

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/10/28 :  17:52:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har testat med andra kuddar för att få till lite bättre förslutning och det gick bra. Som effekt av det så har basen blivit mer framträdande vilket var väntat men nivån är nu kanske en lite aning hög. När jag orkar arbeta med min eq så kommer jag ta ner 1-2 db på vissa punkter men det känns inte bråttom.

Nu har crinacle testat den han med och han tycker den är marknadens bästa planar iem. Inte bästa iem men väldigt bra. Det bästa av allt är att den fortfarande är löjligt billig för ljudlkvaliteten man får . Jag håller med. Ska du köpa en iem så tveka inte.

Här är hans site

https://crinacle.com/

Det finns omdömen och mätningar om massor av lurar så kolla in dom.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2021/10/28 18:22:15
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/10/28 :  20:03:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/P8Q_SRhamEg
Test av 7Hz

Kräver en lite kraftigare förstärkare så den kanske inte är idealisk för portabelt bruk?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/10/28 20:08:37
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/10/28 :  20:35:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä, det håller jag inte alls med om. Jag upplever den som lättdriven - 104 db känslighet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/10/29 :  22:33:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nej, den ser ju inte ut att vara svårdriven.

Ytterligare en rolig recension :
https://youtu.be/dCgPrQ8yYJU

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/11/17 :  12:33:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Igår tog jag tag i en surdeg och testa olika kuddar till mina 7Hz iem och hittade ett par i silikon som funkade bättre. Den lite överdrivna basen försvann och allt föll på plats.

tycker fortfarande att de är löjligt billiga i förhållande till ljudkvaliteten. Passformen med den runda kroppen är udda men funkar ganska ok.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/11/25 :  21:31:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har ikväll lagt dit lite EQ med betoning på lite. Sänkt övre basen från 250 till 100 med mellan 1,4 - 1 dB. Ska pröva den här inställningen ett tag så får vi se om den håller i längden.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/11/26 :  20:54:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Att lyssna på O Fortuna dvs Carmina Burana i BIS inspelning med slagverkarna Kromata (många nära ord där) är en grym upplevelse med en iem som flyttar luft. Baskaggen får en tyngd som andra aldrig når upp till

Har ni inte BIS inspelningen måste ni skaffa den.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000