HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tocken här tonarm har jag aldrig tillförne sett.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/28 :  23:19:21  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
https://www.head-fi.org/threads/l0rdgwyns-diy-audio.921105/page-249#post-16734546

Högtalaren är lågmäld - jag hör inte minsta lilla pip...

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/12/28 :  23:32:13  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ser ut som en tonarm för kristallpickup, med vred för 33-45 och för 78 varvs skivor.
Tror inte det var varken känsligt eller känt vad som behövdes av en riktig tonarm på den tiden.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/29 :  01:42:21  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Då har du nog inte läst texten och recensionen.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2021/12/29 :  09:45:45  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Nej, texten är för liten, men den är från 50-talet och då var det nog inte lika känt som nu med spårningsvinklar även om det faktiskt ser ut att vara rätt vettigt utfört.
Recentioner ger jag normalt inte mycket för då dom ofta färgas av den som gör den.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/29 :  13:28:17  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag klickade på texten och fick den då förstorad och läsbar. Det finns alltid folk som klurar på hur man ska göra något bättre. Här var det far och son som hade varit i farten.
När det gäller recensioner var det nog bättre förr, moralen var något annorlunda.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/29 :  23:17:33  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Nåltryck ner till under ett gram är inte fy skam (om det är vad som behövs).
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/12/30 :  17:26:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Finns en nytillverkad, med trolige lite bättre precision:


Äh, det var denna modell jag tänkte på:

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2021/12/30 17:28:58
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/30 :  22:05:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Hmmm.....men den är ju inte i trä? Det ska vara naturmaterial (och dit räknas inte metall). Endast naturmaterial kan ha själ och själ är vad som tarvas i musiken.

(Vad är det där för tonarm? Jag vill veta mer om tekniken, bara för att jag är nyfiken).
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2021/12/31 :  09:08:02  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Ser ut som Thales.
https://www.thales-audio.com/products
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/12/31 :  14:42:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
men den är ju inte i trä?

Jag har en uppsättning trä-kablar jag kan sälja dig om du vill Abbot? De har en jädra fin aura, men låter beklämmande lågt...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/31 :  23:28:41  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Du är generös, Alfa. Jag ska ha erbjudandet i åtanke när behovet blir akut.

(Jag har silkelindad kopparkabel - vi kanske kan byta? Silke är finfina grejer).
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/12/31 :  23:39:35  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ja, nog såg den ut som en Thales men jag vet inte om de är avsedda att fungera likadant. I det där gamla spektaklet påstås nålen hållas i princip parallellt till spåret från början till slut genom att den främre leden rätar upp sig. I teorin alltså. Teorier har blivit mera raffinerade med tiden. När de blir obegripliga kan vissa bli lättare förförda.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/01 :  01:07:22  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Själv föredrar jag en lång arm, med S-form om det behövs som är så lång att vinkelfelet inte över stiger 2 tiondels grad över hela skivytan och det har jag.
En Maskinkopia av Stax-ua7 med en effektiv armlängd på 239 mm.
Annars Duals tonarm med korrekt invinklat pickupskal som är helt outstanding.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/01/01 :  10:10:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
jag vet inte om de är avsedda att fungera likadant.

Gott nytt Abbot!
Jodå, Thales-armarna gör precis samma sak, själva pickupfästet vrids och erbjuder en rät vinkel under avspelningen. (Jag tror att den kan avvika någon tiondels grad, men det är ointressant eftersom pickuperna har MYCKET sämre tillverkningskvalitet är så, oavsett prisklass)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/01/01 :  17:17:00  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Detsamma Alfa, eller gott bättre!
Men då är ju Thales en vidareutveckling, kanske, och förmodligen med större precision. Eventuellt kan detta t o m innebära en ljudmässig skillnad. Jag avser ej att undersöka, tyckte bara att det där femtiotalsobjektet var intressant. Det är kul när folk hittar nya infallsvinklar i den här snurriga verksamheten.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/01/01 :  20:07:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
när folk hittar nya infallsvinklar

Håller helt med, men ju mer man läser och studerar så är det nästan alltid någon tänkt tanken tidigare, precis som den gamla engelska armen du visade!

Jag har inte hört ngn Thales men har en teori om att vinsten av minskat spårvinkelfel äts upp av den ökade komplexiteten. Det verkar dock vara urmakarprecision och jag kanske har fel.

Nä, jag är nöjd med en välinställd 12" arm, det låter tillräckligt roande, rent och engagerande för mig, även i slutet på sidan! (Jag är nöjd med 9"-armar också, 12" är roligare dock)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/01/01 :  23:11:16  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
"Jag har inte hört ngn Thales men har en teori om att vinsten av minskat spårvinkelfel äts upp av den ökade komplexiteten".

Det där är något som jag rent generellt tror starkt på. Det gäller att hitta den rätta balansen och det kanske är gjort för länge sedan, även om den kan vara olika för olika personer.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2022/01/02 :  13:34:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Intressant tråd! Hm, undrar om s-formen är till för att armen ska bli längre?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2022/01/09 :  06:50:46  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Förklaringen jag hört till S-formen är att det dämpar vibrationer jämfört m en rak arm. Men vad vet jag.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/01/12 :  16:52:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
+1 på det inlägget.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/01/12 :  16:52:45  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
+1 på det inlägget.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/01/12 :  16:53:25  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Ska jag skriva det en gång till...?
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/01/12 :  18:45:37  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag har läst nå'nstans att det för att få minsta möjliga vinkelfel över hela skivan
Dock finns bla. DUAL som har vinklat pickuphuset för att minimera felet och Unamco som hade en otroligt lång tonarm för att minimera vinkelfelet som annars kan uppstå.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000