HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Monster av Hiraga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2022/01/24 :  09:40:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hej på er!

Som vissa har sett har jag för ett år sedan blivit med en Jean Hiraga 8 w monster från slutet av 80-talet. Nu är det så att jag fick göra nya mönsterkort då de som satt där var trasiga så långt är det frid och fröjd, men problemet är att bruset är väldigt högt jämför jag med mina rörförstärkare är de tysta även om jag har på fullt uppskruvat.

Frågan är var börjar jag felsöka? Jag har en misstanke att det kan vara kondensatorerna men det kan vara annat också. Bruset är konstant ändras inte, det skulle vara kul om den blev tystare.

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/01/25 :  09:24:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Brus är svårare än brum. Vissa konstruktioner har brus beroende på komponentval och topologi. Går det att splitta upp konstruktionen, alternativt jorda ner den, från ingång till utgång, för att se om bruset försvinner?
Kolmassamotsrånd har ibland en förmåga att åldras, pga fukt. Dessa på känsliga ställen kan förstärka bruset.
Likaså är halvledare extremt bredbandiga vs. rör, vilket gör att de lätt självsvänger. Ett nytt kort skulle kunna saka sådant. Självsvängning i MHz området brukar inte yttra sig som brus, men man vet aldrig. Då är en gate-stopper-resistor lösningen.
En åldrad kondensator kan naturligtvis vara orsaken. Speciellt om det är en avkopplingskondensator som har till syfte att sköra bort HF brus.

Jag är dåligt påläst om schemat. Men är Monster återkopplad? Då kan man behöva öppna loopen för att felsöka från in- till utgång.
Förstärkningen kommer att skjuta i höjden, och disten likaså. Men detta är nödvändigt under felsökningen för att inte hamna i "hönan eller ägget-problematiken"

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/01/25 :  10:59:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kan du beskriva lite hur just ditt monster är uppbyggt?
Jag har ett bredvid mig som jag byggde för många år sedan, jag hade lite problem med brum och brus i mitt också i början, men jag fick lite hjälp på forumet att modifiera nätdelen ifrån endast en stor kondensatorbank till en C-R-C nätdel, jag klämde samtidigt i soft-recovery dioder till likriktningen, därefter försvann mycket brum och brus!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2022/01/25 :  17:28:10  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Finns en diskussion om den på rosa fisken

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/01/25 :  18:38:13  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
quote:
Finns en diskussion om den på rosa fisken



Que?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/01/25 :  19:24:48  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
https://pinkfishmedia.net/forum/
Edit:
https://pinkfishmedia.net/forum/threads/hiraga-le-monstre.228799/

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2022/01/25 19:26:02
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/01/25 :  19:57:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack Rolf-san.
Jag hittade inte ens något när jag googlade på "rosa fisken" men det var ju inte så konstigt...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2022/01/26 :  20:56:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack för svaren. Mitt monster är som sagt från slutet av 80-talet och är bestyckat med tantaler både motstånd och kondingar men jag kollar in rosa fisken så kanske det löser sig.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/01/27 :  22:45:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Bara för att du drog igång den här tråden så blev jag tvungen att damma av mitt gamla steg och provköra.

Det gick inte bra.

Till att börja med så skickade steget ut likström på utgångarna.
Skruvade upp steget och hittade att en av säkringshållarna gått sönder så att en av de två +/- matningarna uteblivit.

Bytte ut den trasiga säkringshållaren, men upptäckte att effektmotstånden man mäter BIAS spänningen över går varma, och inte reagerar när jag skruvar på vridpottarna för att justera ner spänningen.
Båda kanalerna beter sig ungefär likadant.

Misstänker att den uteblivna spänningen grillat utgångstransistorerna, vad tror ni?

Kollade efter nya transistorer och hittade dessa på E-bay, https://www.ebay.com/itm/165060066391?hash=item266e58bc57:g:66EAAOSwi65hONnG
Misstänker att de är någon typ av kopia då jag vill minnas att dessa transistorer var rätt svåra att få tag i?

Någon som vet någonstans där man kan beställa riktiga transistorer?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2022/01/27 :  23:21:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns en Jim's audio som säljer original trissor och kit på ebay och det är inga fejkprylar. Men att det kliar i fingrarna så att du tar sönder ditt monster så är det inte mitt fel#129300;.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_ssn=jims_audio&LH_PrefLoc=&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=hiraga&_sacat=0

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2022/01/27 23:25:23
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/01/28 :  08:32:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det är lugnt, jag tar på mig allt ansvar

Jag ska passa på att snygga upp i mitt monster och prova lösningar som jag inte hade kunskap till då jag byggde det.
Ska bland annat sätta i en trafo med högre spänning, 18v vs 12v, snygga upp i kabeldragningen och jordningen.

Jag slängde iväg en beställning till Jim, det kan ju inte bli sämre än vad det är nu då de är trasiga

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/02/08 :  17:49:36  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Har du kollat om monstret lirar innan du löder om.
Du skulle kunna löda loss trissorna å mäta på dom.

Dom orginal trissorna som satt i monstret va svåra att få tag i så även den lilla back up kondensatorn som satt i nätdelen i vissa varianter på monstret.

Om ja inte minns helt fel så var det den lilla back up kondensatorn som begränsade nätdelen t 12V.
Orginal trissorna grejjar lite mer än 12V.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/02/18 :  17:49:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu när monstret är uppe på tapeten passar jag på att fråga.
mitt monster har egenheten att brumma med vissa kringkomponenter. Har stjärnjord mm.
Har byggt om flera gånger. Men det brummar lite sporadiskt. kanske skulle ta tag i detta igen. Några tips?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/02/22 :  18:17:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om man är noga med stjänjord och ingen kontakt med chassit utom med skyddsjord. Då borde det inte brumma. Kan det vara någon konstigt dragen ledningsbana på förstärkarkortet?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/02/22 :  21:43:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vilka kort har du, Jims?

Jag duttade runt ganska mycket med min jordning innan jag blev nöjd då jag byggde min.
Det slutade med att inte hade någon koppling mellan skydds och signaljord alls, utgången jordades mot signaljord på ingångskontakten, detta var nog egentligen inte så optimalt då jag hade en lite klen ledningsarea där, men tyst blev det!
Men signaljord går ihop med "0v" på mitt kort ifrån Jim, så jag ska prova att dra utgångens jordning/minus dit i stället när jag bygger om.

På tal om det så kom mina nya transistorer i postlådan idag!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/02/23 :  09:31:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kör med Jims kort. Skall testa att jorda signaljorden till utgången. Tror inte skyddsjord och signaljord är sammankopplade. Får mäta.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/02/23 :  20:43:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kan det vara så att man skapar en jordloop via höger och vänster kanal om den anslutna apparaten har gemensam signaljord mellan kanalerna?
Hur löser man det kretstekniskt?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/02/23 :  21:05:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Det är möjligt.
Lyft jorden t ena kanalen m ett 10 Ohm's motstånd.

Så har ja gjort när ja haft brum med dubbla mono slutsteg.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/02/24 :  06:13:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett 10 ohms motstånd tar ingen plats. Känns som en smidig lösning.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/02/24 :  07:06:24  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja, testa det, det kan göra underverk, eller så förändras ingenting.
Prova!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/02/26 :  21:14:51  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har bytt mina transistorer nu, och det börjar se ut som att den kommer att börja fungera igen!

Jag har dock ett litet bekymmer... den ena kanalen har jag satt en BIAS på 1,2A och samtidigt 0V DC på utgången.

Men den andra kanalen får jag bara upp till 0,9A innan BIAS potentiometrarna "tar slut", hur löser jag det lättast tro?

Jag kanske inte behöver gå så högt upp i BIAS?

Jag har en gammal anteckning att Biasen ska ställas 0,6-0,8A vid kall förstärkare och ca 1,2A vid varm.
Påverkas detta av den höjda matningsspänningen?

Vad har ni andra för målvärden på BIAS?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2022/02/26 21:23:27
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/03/03 :  08:38:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ingen som har koll på hur BIAS ställs?
Jag har försökt att leta på det stora internet, men uppgifterna varierar så mycket så jag vet inte vad som är lämpligt?

Är det så enkelt att man ställer så högt som möjligt men utan att flänsarna blir för varma?
Går det att läsa ut ifrån transistorernas datablad vad optimal BIAS är?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/03/28 :  18:01:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Så där. Nu är ett 30ohms motstånd inlött i serie med jorden.
Kopplade in steget i hornriggen.
Inget brum i den setupen iaf.#128512;

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2022/03/28 :  18:54:45  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Länk till biasering: https://www.hifiwigwam.com/forum/threads/hiraga-le-monstre.61725/page-4

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000