HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett rack
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2022/03/19 :  18:50:33  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Senaste året har jag nedgraderat anläggningen både när det gäller kvalitet och kvantitet, vilket gjort min stereobänk onödigt stor så jag har börjat titta efter ett klassiskt rack. Gillar Solid Tech Radius Solo men deras pris är jag inte lika förtjust i, så jag började fundera på DIY.
Söker man på nätet efter hembyggda rack så dyker det upp massor och ofta består dom av hyllplan ihopsatta med grova gängstänger. Då jag jobbar som mekaniker så är inte synliga gängstänger min grej då det påminner mig om jobb. Så jag valde en annan lösning:

Köpte måttbeställda (trä är verkligen inte mitt material så det var skönt att slippa kapa själv) skivor av stavlimmad ek som jag målade med vaxolja.


Svarvade fyra muttrar som jag skruvade fast under den översta hyllan för att slippa dra gängstången genom den vilket är vad dom flesta gör.

Sedan dålde jag gängstängerna med rostfria rör. Slutrör till avgassystem köpta på Biltema.
Nästa alla köperack har spikes som kanske är käckt ljudmässigt. Jag är dock gammal nog att uppsatta hjul, hatar att krypa bakom ett rack för att koppla in något nytt.

Blev nöjd med sluresultatet, stabilt och rejält. Dessutom sparade jag över 8000kr jämfört med Solid Tech Radius Solo, pengar som nu kan läggas på musik och singel malt istället


---[Mina prylar]---

Edited by - Rolfen on 2022/03/19 19:15:53

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/03/19 :  21:33:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply