HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Voigthorn på gång med Tangband W8
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/04/09 :  13:28:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Sho! Jag blev nyss med två bredbandare. Blev inspirerad av Tech Ingredients på Youtube om #8221;Världens näst bästa högtalare#8221; och insåg att nu kanske man kan få in såna här högtalare - det är full takhöjd i utbyggnaden som just nu blir till. - Fjorton år efter inflytten, @Pac! Så lång tid kan det också ta innan man kommer till skott.

Gläds med mig:) Jag har varit duktig och hållit mig ifrån att beställa extra rör i alla väggar för signalkabel och nätverkskabel, och har inte krävt att få ett bashorn inbyggt under tänkt plats för soffan eller påbjudit ett gigantiskt förstärkartempel i rummets mitt, så jag tänker att jag kanske har några bonuspoäng tillgodo och kan få äska plats för ett par koola monoliter iallafall (stereoliter kanske då). Rent formmässigt tror jag faktiskt att de kan bli accepterade, jag tror att högtalarna (för första gången i historien för oss) kommer att passa fint i det rummet jag tänkte ha dem.

Är också lycklig över att slippa omedelbart behov av delningsfilter och en eller två basar, även om jag är frestad att lägga till ripol(-er) så småningom.

Nu undrar jag om nån här har erfarenheter av att bygga Voigtpipa? Hur har det låtit, tycker du?
I Tech Ingredientsvideon så skiktlimmar han med viskoelatiskt lim på insidan för att få bort en del vibrationer. Är sånt nödvändigt i ett såhär pass långt och smalt kabinett? Minns att jag testade dubbelhäftande asfaltmatta, borde väl också funka? Möjligen på något mindre ytor isåfall, såvida inte sånt finns billigt på Biltema numera.
Materialval för hornmynningen där nere är aluminium skiktlimmat med plywood eller liknande. Verkar vanligt att bara köra plywood där annars.

Placering mot vägg - är det realistiskt att få dem att funka med ungefär vanlig väggplacering? Runt en meter från vägg alltså. Klart att man vill kunna dra ut dem i rummet också emellanåt, så spikes är kanske inte bästa valet för mig. Här är videon:
https://youtu.be/EEh01PX-q9I


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/04/09 15:27:26

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/09 :  15:29:48  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Kul projekt! Snygga högtalare i björkplywood finish.

Minns spelglad musik med Everest horn under 90-talet. Baslådan var 3-kammarlåda med 2 aeroportar.
(Baselementen spelade mot varandra in i en portad låda. Ena baselementet fick en 5:e ordningens och det andra en 7:e ordningens baslåda.)
http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/04/09 :  22:22:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack för länken till den sidan, en hel del matnyttigt där! Står även där om att det är viktigt att få pipan / lådan i våg på golvet, och tips om betongplatta i botten för att få det stadigt. Tror inte betong behövs på denna, den är lite bredare i botten. Ska hitta nån som kan hjälpa mig skära ut bitarna, jag har ingen plats att såga stora grejer hemma just nu. Men det går nog bra.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/15 :  18:19:40  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Hur går det, har du fått tillsågade skivor?

Lite om filter:
https://www.drkrupp.se/hifi/filter_kopplings_scheman.html#6db
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2022/04/25 :  19:49:09  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har byggt en radda kvartsvågspipor (kolla på tidigare postningar med mätningar)
Voigthornet är riktigt bra om man bygger dem efter uppdateringen i Radio & television av B .Börja.
Jag tyckte att "Decca Corner Horn" också är riktigt bra
När det gäller element så funkar moderna HiFi basar utmärkt, likadant med bredbandelement är konerna lätta fungerar även sådan med ganska höga Q värden.
Det som funkar sämst är tunga koner med låg Fr och högt Q värde, de är hemska. En del 8"PA element avsedda för mellanregister med en Fr på 80-100 Hz fungerar inte optimalt.
Kollar man på http://rutcho.com/speaker_drivers/default.html
Så har tangband W8 elementen ganska högt diskantlyft.
Philips 9710 med +10 dB över 2 kHz låter mycket bättre i Decca Corner Horn än i Voigthornet, Tangbandelemeneten är lite lugnare med ca 5 dB och mer gradvis stegring så de kan nog fungera i båda konstruktionerna.

Everest har jag inte byggt men rent spontant en rak linje mellan element och pipöppning, det kommer att komma ut en massa mellanregister ur den öppningen som blir svår att dämpa. De andra konstruktionernas böjar fungerar som lågpassfilter och rensar bort en hel del (o)ljud.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/05/26 :  17:12:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack för tips och insikter, DrBoar!
Passerati: Inga skivor tillsågade ännu, det är rätt intensivt med utbyggnaden just nu och mycket att besluta/tänka med den. Snickarna kanske skulle kunna skära ut, men de har ju lite annat att göra nu#8230; däremot verkar det som om de kan hjälpa till med björkplywood, det har annars varit svårt att få tag i. Delningsfilter behöver jag inga ännu, har lagt separata basdelar på hyllan tills vidare, viktigt att få Voigtpipan byggd först.
Har inte dämplim eller acousta-stuf ännu heller. Var köper man sånt? Tror att nån firma i Gbg hade dämplim, men luddet vet jag inte vart man får tag i.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/05/26 17:13:03
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/05/26 :  17:22:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Just det, det är 1772:an som jag har köpt, den är lite mindre stigande i diskanten och droppar lite tidigare än 1808:an. Gissar att lyftet i diskanten jämnar ut sig OK med lyftet i mellanregistret från pipmynningen?
Tech Ingredients har gjort rätt mycket mätningar på hur pipan inverkar, tror att de fick med det i videon.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/05/26 22:00:16
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/08 :  12:23:27  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hej!
Hur går det med bygget?
Vilken låda har du valt?

MVH
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2022/08/08 :  14:10:08  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det är vääääldigt lite bilder i den här tråden!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/08/11 :  16:50:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Heeej alla! Ursäkta sändningsuppehållet under semestern. Jag fick lite dåndimpen av de höga priserna på plywood just nu. Ett tag var jag inne på limfogsskiva för fronterna, men det blir lika dyrt i slutändan och jag är inte helt hundra på hur bra kvalitet det är på de limfogar man kan få tag i just nu.
Tillgång till björk och annat lövträ är starkt begränsad i och med att det mesta av det kommer in i Sverige från Ryssland eller Ukraina.

Kommer inte under 5000 med björkplywood, och jag vill verkligen _inte_ använda MDF. Det har jag gjort nog, ogillar starkt materialet och vad det gör med mina verktyg.
Jag har dämplim och drivers. Väntar till löning i augusti med att köpa in plywooden.

Jag har bestämt mig för att köra den klassiska tvåmeters Voigtpipan utan böj. För att vi kan ha såna numera :)
Under tiden har jag hittat ett par gamla Stridbeckhögtalare på en lokal hifi-affär. Jag spelar på dem i utbyggnaden. Det är ju finfina lådor, även om elementen är en smula trögdrivna i jämförelse. 66X påstår handlaren att de hette, och det kanske de gör också, men 65X är de jag kan hitta på de ställen där man kan hitta info om Stridbeckgrejer. Renoverade, med utbytta diskanter om jag minns rätt. Byggda -94 enligt handlarn. Men det är en annan historia, det kanske jag kan ta upp på annan plats :)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/08/11 16:53:45
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/11/30 :  20:33:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Så. Nu har jag allt utom möjligen eklist till hörnen. Har hittat björkplywood iallafall. Beställde 18mm men fick 21 mm till samma pris, eftersom de helt enkelt inte hade något annat kvar i sitt lager på bygghemma.se#8230; nä, det är inte så lätt att få tag i trä nu.
Om nån vecka hoppas jag ha fått sågat upp dyrgriparna. Det blir hemjobb på den, har redan lagt cirka 7000-8000 på alltihop om man räknar in lim och drivers.
Stridbeckarna låter helt OK under tiden.

#8230; nån hemmabyggare som har ett litet rörsteg till salu? Bara slutsteg alltså. Vore kul att se hur långt man kommer med få watt med dessa.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/11/30 :  20:48:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Aj funken, dämpluddet! Det har jag inte heller.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2022/11/30 :  20:57:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
nån hemmabyggare som har ett litet rörsteg till salu? Bara slutsteg alltså. Vore kul att se hur långt man kommer med få watt med dessa


Önskemål Budget?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/12/03 :  13:07:14  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Nånstans mellan 6 och 20 watt, single end eller push-pull. Jag har lite trioder liggande hemma, 6B4G mest, det hade väl varit praktiskt att kunna använda dom nån gång, så om det är ett steg med såna skulle det passa fint. Men jag är helt öppen för andra rör och kretslösningar. Monoblock som är typ max 35 cm breda hade varit väldigt praktiskt för det här rummet, då hade jag kunnat sätta dom direkt bakom högtalarna - även om jag själv inser att monoblock är ett dyrt sätt att bygga rörförstärkare.
Komponenter till den typen av förstärkare brukade kosta nånting runt 5000-6000 då det var aktuellt för mig att bygga, så vi säger väl nånstans mellan 5 och 9 tusenlappar. Om det är trioder och transformatorer i både mellansteg och på utgången. Billigare lösningar med pentoder, aktiv fasdelning och motkoppling kanske kostar mindre - jag är helt öppen även för detta. Vet dock inte vad det kostar, har aldrig räknat på det.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/12/03 13:19:39
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2022/12/03 :  16:39:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det jag har som passar någorlunda in på den kravspecen är ett litet slutsteg med PC86 ingångsrör och triodkopplade 6AV5GA som slutrör. 6AV5 har historiskt sett faktiskt använts som ersättare till just 6B4G, även om det är en ganska invecklad historia.
Skicka ett PM om det låter intressant så kan du få mer information och bilder.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/12/04 :  19:08:56  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Intressant! Du har PM.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2023/01/02 :  00:36:33  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Gott nytt år!

Lite småuppdateringar av bygget
Jag har ju hittills utgått från Tech Ingredients#8217; design. Men har tittat lite på alternativa voigtpipekonstruktioner de senaste två veckorna, och sett att den s.k. reflektorn (böjda plåten) som sitter i öppningen i botten på voigtpipan inte är så uppskattad överallt. En del säger bara att de får kass ljud med den, andra säger att den minskar längden på pipan en del.
Eftersom den också är en komplikation av bygget så tänker jag skippa den.

En annan osäkerhet är själva öppningens storlek. 4 gånger arean på baksidan av drivern har jag hört sägas, men också sett iallafall dubbelt så stora portar. Kommer att skruva baffeln till sidorna, inte limma - iallafall till en början, så att det går relativt lätt att flytta upp eller ner den om man vill jobba med öppningens storlek. Jag skruvar även baksidan. Så det kommer att gå åt en del skruv i början. Går ju alltid att byta ut mot plugg och lim senare.

Sen är det en utseendegrej: varken jag eller familjen är särskilt förtjusta i plywoodens randiga kanter. Tänkte dölja dem med hjälp av att limma dit en 21 mm list på framkanterna av sidorna, vilket också gör det lättare att runda av baffelkanten utan att det blir fult. Det här behöver dock inte göras förrän efteråt heller, egentligen.

På ritningen från tech ingredients möts inte baffelskivan och baksideskivan i toppen, utan det är ett litet glapp emellan. Eftersom jag skruvar ihop skivorna nu så tänker jag låta bak- och framskiva mötas och fasa ner kanten på baksidans skiva i rätt vinkel, så att de möts som en kil och det inte blir kvar någon liten luftspalt där. Det blir starkare och lite snyggare när man väl drar ihop det med lim.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2023/01/02 00:43:40
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2023/02/10 :  19:46:00  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Sågandet har börjat. Äntligen!
Jag kommer att gå en lite annan väg än jag tänkte från början, på en lite mer klassisk voigtpipa än Tech Ingredients variant. Fortfarande en rak kvartsvågspipa. Jag fortsätter nog i Bildreportage-DIY för nu blir det lite bilder allteftersom. Lite nya mått också.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2023/02/21 :  20:08:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hur går det med sågandet? Jag har en stärkare färdig åt dig nu, låter bra gör den också

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000