HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 IKEA lanserar skivspelare!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/06/11 :  10:35:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ja, nu har nyheten kommit att IKEA i höst lanserar en skivspelare i samarbete med Swedish House Mafia :

https://about.ikea.com/en/behind-scenes/products-design/2022/06/09/how-the-record-player-by-ikea-and-swedish-house-mafia-came-to-be

Utbytbar pickup, så det är bara att klämma på dyraste MM-pickupen.

Vad kommer härnäst? Rullbandare?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/06/11 :  12:20:49  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Sååå fruktansvärt FUUUUL!!!
Hur mycketpartiklar kommer in under den utstickande tallriken?
Hur får man på ett heltäckande lock så inte damm landar på skivan och sliter på nålen.
Inte ens tonarmen får mitt godkännande.
Kommer den som Flatpack eller är den färdigmonterad :-)?
Har själv en Inertia BDT-2 med en stax UA-7 kopia som är helt godkänd.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/06/11 :  20:21:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har den blåtand så att man kan ansluta den till deras fina högtalarlampor?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/06/12 :  09:53:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Coolt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/06/12 :  10:19:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är mer inne på Pac's linje! Coolt!
Är den inte kostsam så kommer det snart att stå en här hemma!
Ser ju ut som en Kuzma Stabi R nästan!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/06/12 :  12:00:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja men bara nästan...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/06/13 :  06:45:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Oj, vad säger detta om vinylstatusen i Sverige och världen? En tok-hipp fluga eller en trend? Roligt i vilket fall!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2022/06/13 :  11:55:41  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Det jag tycker verkar lite lurigt är att möjligheten att kompensera för anti-skating verkar saknas, likaså reglage för inställning av nåltryck (såklart kan man med hjälp av våg och motvikten ställa in rätt men reglage verkar helt saknas)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/06/16 :  14:04:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Så nu kan man alltså åka till Ikea och köpa en skivspelare och kombinerade högtalare/lampor och så är man hemma,
Lysande!
Hifi har aldrig varit så enkelt som nu.

Skämt åsido, jag tycker att det är roligt att möbelhandlare tar fram sådana produkter. Kanske kan utvecklingen för sådana produkter gå mot mer välljud? Det vore bra om högtalare kunde börja ses som en viktig möbel i hemmet. Kanske vi får se påkostade och vackra aktiva högtalare hos möbelhandlare i framtiden? Jag tror att det skulle öppna upp ögonen på alla kvinnor som idag ser hifi som leksaker för stora barn/män.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/06/16 :  21:36:39  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Kul design. Ser fram emot att ha en ny anledning till att besöka Ikea.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2022/09/11 :  16:14:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ikeas skivspelare kommer att kosta 1495 har de avslöjat i dagarna den lär mog hamna hemma hos nyfikna på mediat och de som har skivor på vinden eller i källaren.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/09/11 :  19:58:57  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Batman kommer att köpa en direkt!!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2022/09/22 :  11:48:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul, dock tycker jag att det är gräsligt med kontakterna på sidan av spelaren.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/10/11 :  17:28:37  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Någon som har provat?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/10/11 :  20:19:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Någon som har provat?

Självklart!
Är du nyfiken finns ett "needle drop" här, att provlyssna!
Men jag har sålt den igen, inget jag kommer nyttja men jag tyckte den lät oväntat bra för att vara en komplett-spelare med inbyggt RIAA.

Kanske inte den byggkvalle jag är van vid:

Den ohyggliga skivtallriken om 265gr!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2022/10/12 07:34:28
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/10/11 :  23:28:22  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Wow, jag är imponerad. Testade du moving coil?
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/10/11 :  23:29:30  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Needledrop: Not Found

The requested URL was not found on this server.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/10/12 :  07:37:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Sorry, Hififorum är så gammalt o knarrigt att det inte klarar av mellanslag i länkar tydligen.
Fixat länken till Neede Drop, den finns här också.
För referens finns ett par needle drops från AMG Viella och Brinkmann Bardo här.
Och nej, eftersom det är ett inbyggt RIAA som inte går att koppla förbi utan att modda så är den buggd för just AT-3600L-pickupen, en MM med ca 3mV utnivå och ett nåltryck om ca 3.0gr. Nåltrycket är för övrigt inte justerbart vad jag kunde upptäcka.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2022/10/12 07:52:50
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/10/13 :  01:26:47  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tack Alfa. Första gången jag hör Yello. Blir jag diskad nu? Referenserna kunde jag inte öppna pga 'filsystemfel'. Skit bakom spakarna gissar jag.
Om man lägger på lite bly eller något borde man väl kunna öka nåltrycket? Lite klumpigt kanske, men ändå ;-)

Nästa gång får du ta Charles LLoyd; 'Wild Man Dance' så det blir lite sväng.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000