HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ersätta DSP för gamla Canton Digital 1.1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2022/06/17 :  21:08:16  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Någon som har pejling på vad man kan använda för typ av DSP för att ersätta en gammal Canton Digital 1.1 rumskorrigering?

Har kikat lite på MiniDSP och liknande men jag är osäker på vilka parametrar den kan jobba med och om det ens är möjligt att ersätta DSPn till ett par gamla digitalare.

Vad tror ni?

//K

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/06/17 :  21:31:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
om du använder en dator som källa är det lätt - då gäller Equliaser APO

https://www.youtube.com/watch?v=FRm9qTmQHKo&t=624s

annars vet f-n

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/06/17 :  23:11:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hur är den kopplad och vad gör den? Intern/extern montering, digital/analog in, delningsfilter eller inte? Finns väldigt många lösningar där ute. Någon passar garanterat. Börja med lite mer info för oss som inte vet och inte hittade något bra vid snabb googling.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/06/17 :  23:20:12  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ok, hittade lite: https://www.hifi-archiv.info/Canton/Canton%20Digital%201.1%20Prospekt/index.html

Tror du klarar dig med i princip vad som helst. En minidsp med REW och Umik-1. Beror på ditt övriga system och hur du vill integrera samt ambitionsnivå. En flex som är en ny produkt skulle nog passa: https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/flex

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2022/06/18 :  02:31:13  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Som jag kommer ihåg så var Canton Digital 1.1 DSPn något som korrigerar både med EQ och fas.

Jeg kommer inte alls ihåg detaljerna men jag tror högtalarna är i princip utan delningsfilter, och att EQ boxen gör jobbet. Men DSP tekniken på 90 talet var kanske inte helt så bra som den är idag.

Anledningen att jag undrar är för att jag inte kan så mycket om DSP tekniken, men jag har förstått att alla DSP system inte alls jobbar lika.

Så en typ av teknik kanske inte alls kan korrigera den här högtalaren.

Den har även mellanregister och diskant i samma element liksom, (koncentriskt) för att få det relativt fasriktigt.

Jag har ägt dessa högtalare för 15 år sedan och ÄLSKADE ljudet då, men på grund av problemet med att man behövde windows XP för att ställa in ljudet så var det liksom en dealbrejker. Men nu finns det ju så mycket annan bra DSP teknik så man kanske skulle ge sig på ett par av dessa gamla lik-kistor igen.

Jag tänker att man kanske vill korrigera i det digitala domänet innan signalen går in i DACen?

Det känns fel att ha en fin dyr DAC och sedan koppla på en relativt enkel A/D D/A efter den. (mini DSP 2x4HD) har Primare DAC 30 idag.

Om någon är duktig på rumskorrigering får ni gärna förklara för mig, jag har googlat massor men det är överkurs för mig.

//K
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/06/18 :  11:47:48  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vad jag kan se i blockschema så är bara en förstärkare kopplad till högtalaren så den hör alltså ha passiva filter. Se här: https://www.hifi-archiv.info/Canton/Canton%20Digital%201.1%20Prospekt/p12.jpg

Om du vill korrigera fas så kan du köpa en minidsp som har stöd för Dirac. Den fixar både amplitud och fas. Annars gör de flesta system endast amplitud. Om du fortsatt vill använda din dac så köper du en variant med digital utgång. Jag har haft en MiniDSP SHD Studio som fungerar utmärkt. Jag har använt den till externt aktivt delningsfilter och får då ett fullt aktivt system med separata förstärkare till varje element/delning.

Vad gäller coaxialelement så används det för att få homogen spridning i alla vinklar vilket kan låta väldigt bra. Men det är ingen garant för faskorrekthet.

Rumskorrigering jobbar oftast lägre i frekvens, upp till runt 200-300 Hz där rummet fungerar som en låda för vattenvågor. Du får förstärkningar av vissa våglängder och andra som släcks ut. Utsläckning är svårt att ta bort men förstärkning kan man korrigera genom att minska energin i dessa frekvenser. Vill du fixa utsläckning får man jobba med placering eller fler utstålningspunkter (fler basar på olika platser i rummet). Högre upp i frekvens är det mera reflexer som studsar runt och åtgärdas bäst med dämpning eller diffusion. Detta är ett relativt stort område och du kan läsa på hur mycket som helst. Det är en intressant resa. Om du skaffar mätutrustning och börjar experimentera och läsa på det du inte förstår kommer du lära dig massor

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2022/06/18 11:49:57
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2022/06/21 :  02:10:18  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Hur tycker du miniDSP är jämfört med lite finare prylar?
Jag tycker att den introducerar en del märkliga högfrekventa ljud i min Primareanläggning.
(A60 + PRE32 + DAC30)

Det är lite märkligt att man först kör jättefina komponenter som har väldigt påkostad strömförsörjning och kontakter osv, sedan kör man en DSP som får ström från en USB laddare mitt i kedjan liksom.

I min nuvarandet setup (JBL 590) så har jag funderat på att endast korrigera basområdet.
Men om jag orkar hämta hem ett par Canton Digital 1.1 så kommer det behövas korrigering över hela området eftersom högtalaren är uppbyggd så.

Har DIRAC autofunktioner ocskå eller måste man vara relativt duktig för att få det bra?

Jag kör autokorrigering på ljudplankan och subwoofern och det funkar helt Ok. Men i ett finare system kanske man vill ha något bättre än så tänkte jag.

//K
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/06/21 :  06:39:41  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Du måste köra MiniDSP i digital domän. Dvs innan din DAC, annars inför du onödiga AD/DA övergångar. Dirac kan göra underverk men jag har också hört hur det kan förta något om det måste korrigeras mycket. Bäst resultat har jag fått då jag jobbat så mycket som möjligt med traditionella metoder först, dvs placering, dämpning osv innan jag mätt och korrigerat med Dirac. Mätning och korrigering är automatiserad men du kan själv välja hur kurvan ska se ut. Jämnheten får du automatiskt. Jag har inte provat finare prylar med Dirac då jag inte vet om det finns. Du kan kolla in DEQX om du vill röra dig uppåt. Men du kommer väldigt långt med en digital in/ut med Dirac från MiniDSP.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/06/21 :  19:17:24  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Hertz har en väldigt fin DSP med härlig neutral klang och mkt snabb dynamik: Helix DSP ULTRA som inte har det sega MiniDSP ljudet som många andra DSP tyvärr dras med.

Jag hade den med fibermodul/Blåtand i bilen till externa slutsteg med fullgott resultat.

https://fhrxstudios.mybigcommerce.com/helix-dsp-ultra-car-audio-digital-sound-processor/
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2022/07/17 :  02:03:14  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Är det smart kanske att bi-ampa och endast köra korrigering i basområdet?

Då är det väl mindre chans för hörbara problem som en följd av AD/DA?

//K
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/07/21 :  20:40:31  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Beror nog på var du delar. Korrigering med DSP innebär fördröjning. Dvs du inför ett fasfel gentemot den del som inte korrigeras. Men denna metod (korrigering i basområdet) användes nog förr då man inte kunde korrigera fas lika enkelt som idag. Då en eq används för att ändra amplituden kommer även fasen att påverkas. Detta kanske inte all mjukvara visar. Hur hörbart detta är varierar beroende på var det sker. Har egen erfarenhet av att faskorrigera en aktiv delning mellan mellanregister och diskant där det var jobbigt att lyssna på t.ex. kvinnoröster innan korrigering. Andra system har inte varit lika känsliga för detta. Det beror på var delningen ligger bland annat.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000