HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta streamer eller dac?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2022/06/18 :  12:14:58  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej!
Undrar om jag kan få lite input till mina funderingar kring uppgradering av det digitala i min anläggning.

Jag står mellan att byta min dac, Chord 2cute mot en Denafrips Pontus II
Eller min Bluesound node 2i mot en Auralic aries G1

Vad tror ni får bäst resultat ljudmässigt?

Övrig utrustning är MBL c51, integrerad förstärkare samt Dali Epicon 6.
Eller om ni har några andra förslag?

Stor tack på förhand!

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/06/18 :  13:25:25  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Zidoo UHD3000
I denna mackapär så har du nog det mesta du söker inkl. MQA-stöd och senaste generationens ESS-DACar, 9068!
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/mediaspelare/332820-zidoo-uhd3000/
Allt till ett humant pris om man jämför med de s.k. High-End märkena.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2022/06/18 :  16:27:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Kanske lite trist svar men det verkar ju finnas mest ormolja i dac/streamervärlden.
Det testas frisk i ett annat fora som heter audiosciencereview och jag vågar påstå att frågar du där så har du redan topp-grejer.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/06/19 :  09:44:31  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ja.
Kanske det finns annat i din anläggning som skulle kunna uppgraderas?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/06/19 :  11:05:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag håller inte med om att det skulle handla om ormolja.
Det är skillnader på dacar.
Du hör skillnader på olika streamers.
Du hör även skillnad på kablar.
Det är min erfarenhet. Men det är inget vi ska diskutera här.

Jag tror att du kan se det så här. Med en DAC kan du ändra karaktär på ljudet.
Jag har själv en 2cute samt en Audio Aero Prima med rör på utgången. AEP har ett lite mer "analogt" ljud som i vissa fall kan vara behagligare och jag föredrar det ljudet. Anledningen att jag har en 2Qute är att jag inte vill slita på rören på AEP. Idiotiskt med pålödda rör i DACar som ju bör stå på för jämnan.
Jag har inte hört Denafrips men jag antar att du själv har gjort det och att du funderar på DACen för att du tror att du bättre kommer att trivas med det ljudet än med 2Qute som har ett lite mer skarpskuret ljud?
Byter du streamer , förutsatt att den används som en ren transport, så antar jag att du vinner lite i upplösning men karaktären förändras inte på samma sätt som med DAC bytet. Dessutom så spelar ju funktionaliteten in, hur bra är appen eller apparna som man ska använda jämfört med Bluos?


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2022/06/19 :  19:22:33  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej, och tack för svar!

Jag är faktiskt väldigt nöjd med ljudet jag har nu. Men något år efter uppgradering av både förstärkare och högtalare är jag helt enkelt nyfiken på vad en uppdatering av den digitala delen kan ge. Jag misstänker att mina nya leksaker, som ju ligger i en helt annan priskategori, kan leverera ännu lite mer.

Jag är inte så tekniskt lagd, utan i första hand en stor musikälskare som upptäckt hur bra ljud kan göra musikupplevelsen ännu större : )

Så därför jag ville höra mig för här om några visa män/kvinnor har någon bra vägledning. Jag har tyvärr inte riktigt tiden att springa runt i butiker och låna hem utrustning för utvärdering, vilket ju hade varit det bästa.

Björn-Ola, extra tack för din input om vad en streamer vs dac kan tillföra ljudmässigt.

Hälsningar
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/06/20 :  12:09:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Denafrips finns väl inte att köpa i butik och är därför inte tillgänglig för hemlåning.

Här är en jämförelse mellan Qutest och Pontus:
https://youtu.be/gErfcSJh2m4

Jag skulle tro att man måste upp i pris för att få en riktig skillnad mot 2Qute.
Enda anledning att skaffa Pontus skulle vara att få ett mjukare ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000