HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Val av kondensatorer till en förstärkare - Jungson
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2022/08/13 :  16:20:13  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
EDIT: Ser jag kanske postat i fel forumgrupp, hur flyttar jag denna? Sorry!

Jag har en Jungson förstärkare som jag länge tänkt försöka fixa.

Den ger ljud och fungerar, men ibland sprakar det till i en kanal, eller knäpper liksom. Jag har förstått att detta kan vara kondensatorerena?

När jag öppnat den så ser jag att några av kondensatorerna har tappat den svarta plastskivan som är på toppen. De har inte buktat ut massor men jag kan tänka mig att de är dåliga.

De är märkta 10000uf och 50v, och är 30mm diameter och ca 50mm höga.

De är 16st till antal och sitter monterat på ett eget kort:
http://www.troelsgravesen.dk/JungSon.htm



Hur stor är sannolikheten att det är dessa som är dåliga? Behöver man gå över och byta ALLA kondensatorer i hela förstärkaren eller är det mest troligt dessa stora biffiga som är dåliga?

Jag har säkert frågat om detta förut, men har aldrig orkat ge mig på detta helhjärtat.

Tacksam för tips och förslag, framförallt på vart jag hittar kondensatorerna billigt och bra. Spelar det någon roll vilka jag väljer annat än att spec. är riktiga?

Det är några som kallas SNAP ON hos elfa, skall man använda dessa? Jag hittar inga med långa ben som jag är van vid.

Många frågor, kanske någon orkar svara.

//K

Edited by - kebarb on 2022/08/14 01:35:58

A8
Member

360 Posts

Posted - 2022/11/22 :  20:42:49  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Inte mycket till svar så långt...

Om de är 16 som delar på samma jobb så är det ytterst osannolikt att alla är dåliga och då har de inget med "sprakandet" att göra.

Jag vet inget om steget men generellt och utifrån att det sprakar skulle jag kolla lödningarna först.
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2022/11/22 :  20:52:53  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Mina erfarenheter säger, behåll värdet men öka spänningen till 63 volt och samma antal som original.
När man bygger så har man en budget att hålla sig till.
Om man byter mot mer tålighet så brukar det hålla bättre.
Kanske kan det vara till hjälp.
Jag har bytt på NAD 3020 på det sättet.
Men då från 6800 uF 50 volt till 8200 uF 63 volt.
Resultatet blev mer ljud och klarare även om jag tror dina redan är klara nog.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2022/11/23 :  17:55:05  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Nu vet jag inte vad du har felsökt, men har du kollar utgångsreläna?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000