HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Fråga ang. tonarmslyft Sonab 85S.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/02 :  14:45:44  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Hej.

Jag har köpt mig en Sonab 85s och märkte att tonarmen inte lyfte som den skulle så jag justerade en av "stötdämparfjädrarna" under tallriken så nu fungerar lyftarmen som den ska. Sen räcker det väll med att man ser till att spelaren står i våg? (Jag brukar lägga brickor över tappen som man sätter skivan på och sen lägga en libell där uppe för att se så att allt är ivåg.)

Jag tänkte bara nu fråga om jag skall tänka på nått mer?

Vh//G.M

Edited by - G.M on 2023/01/02 14:46:29

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/01/02 :  20:57:25  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Vet inte hur Sonab 85S ser ut inuti men det är väl tre fjädringspunkter gissar jag? Om du trycker ner 'centrumpinnen' och släpper ska alla fjädrarna röra sig lika mycket, dvs de ska vara lika mycket belastade för att dämpningen ska fungera rätt. Då ska spelaren redan stå i våg. Det är åtminstone så jag har justerat in min Heybrook TT2. Fjädrarna är inte till för att få tallriken i våg. De ska dämpa den vertikala rörelsen likformigt så att tallriken inte börjar gunga. Så ser jag det.
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2023/01/02 :  21:08:52  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
https://www.audioservicemanuals.com/s/sonab/676222-sonab-85s

Här är manualen till den.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/04 :  10:07:30  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Tackar så mycket för svaren! :)
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2023/01/15 :  10:47:55  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Tackar för svaren! :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000