HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Alpair CHP-90
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/01/06 :  14:44:55  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Dax för ett bygge till.
Har byggt 4 par högtalare de senaste åren.
Jag gillar bredbandare från Alpair.
Nu har jag hittat några prisvärda.
Knappt 800kr stycket.
Alpair CHP-90 mica heter de.
Hade tänkt mig en låda på 14 liter.

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/01/06 :  14:46:08  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Imponerad av Alpair CHP-90 mica.
Härligt balanserat ljud med en stor portion detaljer.
Audiofil känsla. Billigt pris.
Härlig ljudbild.
Ljudet öppnar upp sig efter ca 25 timmar men förbättras under minst 100 timmar.
Fördelen med bredbandare är att inget filter krävs.
Bara att bygga en 14 liter låda med basreflex på baksidan och ett uttag på för inkoppling av förstärkare.
2500kr är väl allt det kostar för ett par. Priset på element från Alpair har bara ökat med 5% när dom andra märkena har stigit med 25%-35%.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/01/06 :  14:47:51  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Litet utdrag från Mark Audio sidan.
https://www.markaudio.com/online_shop/ch/chp-90/ Där det finns många alternativ på högtalarelådor.
CHP90 är en attraktiv full-range multi-purpose drivenhet lämplig för användning i olika medelstora högtalarapplikationer, eller som en del av ett flervägssystem. CHP90 är mycket kapabel för puristiska applikationer med en enda full-range punktkälla. Konen är formad av papper, glimmer och glasfibermaterial som skapar hög stabilitet i den emitterande ytan över det användbara frekvensområdet.

F Noll är 48Hz, VAS är +20 liter och SPL 89,2 dB. Användbart frekvensområde (beroende på boxdesign) är från 37Hz till 28KHz klassificerat till +89dB i många applikationer. Frekvenssvarskurvan är nästan platt, vilket gör CHP90 idealisk för puristiska applikationer. Det centrala mellanområdet är detaljerat, nästan platt svar, från 1KHz till 6KHz, vilket ger slutanvändare och anpassade byggare potentialen att använda CHP90 som en mittfältsdrivrutin i större flervägsapplikationer, användbart för att balansera ut större utstrålade yteffekter från stora basenheter.
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2023/01/06 :  15:58:01  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Intressant med bredbandare.

Jag byggde med Fostex 6,5" och då byggde jag ett bakladdat horn och blev riktigt imponerad av den bas jag fick ut av det lilla elementet.

Har du funderat på att bygga denna låda från deras sida
https://www.markaudio.com/wp-content/uploads/2022/11/CHP90-compact-ML-horn.png

//Niklas
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/01/06 :  16:26:35  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hej. Jag har ett par 8 tummare från Fostex men dom passar bäst i basreflex lådor.
De flesta från Fostex passar bäst till horn. Alpairs fullregister fungerar bäst till basreflex lådor. Sen så finns det många alternativ som Scott Lindgren har tagit fram. MLTL lådor och diverse alternativ. Jag har fastnat för små basreflex modeller. Dom är billigast att bygga och är lättast.
Jag ska någon gång bygga ett större alternativ och utvärdera. Dom större lådorna bör ge några hz djupare bas.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/06 :  21:19:47  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Håller på att bygga en större låda till dessa.
Den heter Bluebuck.
En MLTL (MassLoad Transmission Line) konstruktion.
https://www.markaudio.com/wp-content/up ... t-MLTL.png
Hoppas att den kan öka basen en aningen.
Dubbla volymen av den tidigare lådan.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/06 :  21:20:52  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Klar med BlueBuck.
MLTL konstruktion.
Knappt en meter höga.
Mitt först intryck av en sådan konstruktion är att den låter som en större högtalare. Man kan tro att det är 61/2 tums bas. Men det är en endast endast ett element med Sd=85cm2. Dvs knappt 4tum.
Dom spelar med en så självklarhet och så rent att man vill skruva upp volymen.
Elementet klarar ner under 40hz.
Lådan förstärker basen och det blir en särdeles live känsla. Röster låter som dom är i rummet.
Ljudbilden är stor. Bredd, djup och höjd målas upp så verklighetstroget. Transienterna är på topp notch. Lätt membran kan vara svaret.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/03/06 :  21:22:35  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Min förkärlek för CHP-90 kan inte förbises.
Har nu spelat ganska mycket musik med Bluebuck-högtalare. Jag har ännu inte blivit besviken över dessa. Snabba musikstycken såväl som lugna hanterar dessa med råge. Mikrodetaljer har förbisetts och detta beteende gör att du vill lyssna på alla typer av musik om och om igen. All musik låter annorlunda, mer givande.
CHP-90 har gett mig en ny dimension inom musiken.
Mer upplösning som inte funnits tidigare. Att lyssna har blivit roligare.
Basen är snabb men tar inte över presentationen av musiken. Den finns bara där, men den dominerar inte och skymmer inte andra detaljer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000