HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy D750
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2023/10/02 :  20:18:33  Show Profile Send Yps a Private Message  Reply
Länge sen jag var inne här, och ser väl att forumet knappt lever längre :(
Jag tror min Tannoy D750 har givit upp, jag mäter ohm, och får det till typ 100Ohm på ena ingången, och något på MehaOhm på andra ingången på centerhögtalaren.
Någon som har några tips? Låter väl som något brunnit av i spolen?

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/10/02 :  20:58:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag känner inte till just den modellen. Men allt över 10 Ohm torde vara avbrott.
Vissa modeller kan ha en säkring montetad på filtret, men då ofta för att skydda diskantelementet. Öppna upp dem och mät direkt på elementet i stället.
En 8 Ohms högtalare brukar visa ca 6 Ohm med en multimeter (16 Ohms högtalare ca 10-12 Ohm).

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2023/10/02 :  21:22:57  Show Profile Send Yps a Private Message  Reply
Tackar, det sitter tre element, två basar och en kombinerad mellan/diskant i mitten.
För ge mig på ett försök att öppna den, antar det är via baksidan som det borde vara enklast.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/10/02 :  21:35:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Diskant och mellanregister kan ha en kondensator i serie med elementet. Då kommer det se ut sin att du har ett avbrott, när du mäter före filtret med en multimeter.
Basen har dock inte detta, så om du har så hög resistans så är något fel.
Någon sidas (elementet eller högtalar-anslutningen brukar vara den enklaste vägen att komma åt att mäta diirekt på elementet

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2023/10/02 :  21:42:01  Show Profile Send Yps a Private Message  Reply
Behöver jag löda bort anslutningar från filtret till elementet, eller räcker det med att vara så nära för att se om spolen är hel?
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2023/10/03 :  06:35:25  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Säkrast är att lossa en anslutning på elementet innan du mäter.

Tex diskant och mellanregister har ofta en spole parallellt med elementet, och då riskerar du att mäta den istället.
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000