HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff Vänersborg - 11/5 2013!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2013/05/12 :  01:11:25  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply

Sådär, hoppas dessa bilder var till någon glädje. Stort tack till alla som hade ordnat detta!!

mvh




Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/05/12 :  08:22:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det blir säkert mycket bilder på samma grejer i tråden så jag sparar lite på krutet. Ursäktar uschlig bildkvalité.

Vill passa på att tacka TobbeL och Bearwik för att jag fick snika med dem i deras rum.



Bearwik vässar kabel i hörnet och jag har inte hunnit få fram alla mina grejer än. Bearwiks bas regerar under bordet och Tobbes omgjorda Tannoyer glänser i all sin finish. Grymt jobbat, Tobbe.



Slutsteg med moduler från abletec. TobbeL igen.



Tobbes Tannoyer drog publik!



Ett annat rum som drog publik var Solhagas.



The man in action förklarar bygget och lite tänk bakom konstruktionerna. Bilden nedan får med alla skapelserna. Från öppen baffel, linjekällor och AMT-elementet. Även de små "romberna" med tyg längst ned till vänster lirade över förväntan med ett enda litet 2"(?) element i bakladdning. Sammanfattningsvis kan man säga att ljudet i detta rummet var STORT!



Härnäst var det upp och ned om vartannat. Ena stunden lät det mer än tveksamt - för att i nästa låta riktigt, riktigt trevligt.





Dessa både lät bra och var redigt fräcka. Enligt uppgift skall bafflarna vara utskrivna med 3D-skrivare! Sweet!



Golvarna nedan skulle heller inte göra ont att äga. Gjorde flera passager i detta rum och skulle fota den grymma gain-clonen och diy-cdspelaren, men glömde varje gång!



Appropå ont att äga. Samma skapare lockade med en mindre variant i "saluhallen".



Soundbrigade kämpade tappert med rördrivet engagemang! Brum och sprak om vart annat - men efter idogt kopplande ljöd det till slut vacker från dessa:



Och när vi ändå pratar om vackert så lät detta rum verkligen trevligt i mina öron:



Ingen aning om vare sig skapare eller skapelser. Nice lät det och finishen var ball!



Dessa hornen gav mersmak! En lyssning gjorde mig ruggigt sugen på att bygga något dylikt.



Mässans dammigaste källa?



Lät inte alls tokigt. Går själv i samma tankar om att rörstega utgången på min sony-maskin... Hmm.



Tackar Sounbrigade för guidning till vettig parkering på morgonkvisten , samt för en bra ordnad lokal! Akustiktaken tyckte jag gjorde de flesta rummet hanterbara. Mäss-kaffet var inte helt illa heller.

/M
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/05/12 :  08:25:27  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Tack för en trevlig mässa!

Jag håller med om ljudet från Heil-elementen som Solhaga byggt, lät fantastiskt fint!

Edit. Kommentar om min CD-spelare:
quote:
Mässans dammigaste källa?

Den har mycket riktigt stått och samlat damm på undanskymd plats i flera år och jag tyckte det kunde få synas.

Edited by - MatsT on 2013/05/12 08:29:59
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/12 :  08:34:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Är det sådant man kallar "ädelröta"?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/05/12 :  08:46:32  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Utvärdering av HiFi jämförs ju ofta med vinprovning så jag antar att även Hifi vinner på lagring.
Go to Top of Page

Eri
Starting Member

5 Posts

Posted - 2013/05/12 :  08:54:10  Show Profile Send Eri a Private Message  Reply
Tack för trevliga bildreportage. Och tack alla trevliga forum-medlemmar som gjorde denna DIY- mässa möjlig. Ett speciellt stort tack till Soundbrigade som initiativtagare och för nedlagt arbete. Hann inte med att se och framförallt lyssna mer än på ett par anläggningar. Ville inte lämna mitt rum mer än korta stunder efter att min rums-partner blev tvungen att avbryta och lämna i förtid.(Nils jag hittade din termos mellan stolarna när jag packade ihop. Lämnade den i receptionen.)
Men jag satt ner en liten stund mot slutet inne hos Solhaga. Blev väldigt imponerad av hans stora system. Han spelade då med AMT elementen som jag tycker är ett mycket intressant högtalarkoncept. Det kliar lite i fingrarna börja "labba" med något dyligt. Tyvärr upptäckte jag under uppbrottet att det fanns ett par rum som jag hade missat helt.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2013/05/12 :  10:02:05  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Då kan man bocka av att gå på DIY-träff från "listan"

Kom vid lunchtid o det kanske inte var optimalt, missade dom aktiva högtalarna med 3D fronterna, men fick lyssnat på Eri CD, Gain clone o högtalare. Var klart imponerade av finish, ljud o fakta blad för varje pryl! Det var nästa så att man frågade när dom kommer ut i butik.
Tror jag var inne i alla rum o lyssnade, del var det snabb besök o andra blev man kvar för att lyssna, prata o imponeras! Ett var RIAAt med positiv feedback o såklart AMT diskanten (som fixades under natten). Sedan lyckades jag att fynda på loppisen oxå

Tack för en intressant DIY träff!!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/12 :  10:03:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är SÅ typiskt. Årets stora evenemang, till vilket man skulle varit väl förberedd med något nytt och fräscht färdiglött och väl utprovat i god tid innan, resulterar i att man kommer dragande med något gammalt som dessutom har den trista egenheten att det skrapar och rasslar ...
Dessutom noterar man när deltagarna börjar packa ihop man man inte varit överallt, inte pratat med alla, inte lyssnat på allt och till ens stora irritation, bara med stora svårigheter trott sig känna igen Pac och Jasskägget. Vilka var alla de andra då?
Vad har man då gjort?? Jo man har ... jag har, ska man säga.
Omstart: Jag har suttit här och där och pratat med ett fåtal personer, hunnit i sista minuten få i sig en kopp av Pacs världsberömda kaffe och faktiskt få med sig allt hem som man hade med sig dit.
För första gången lyckades jag sälja ett gäng rör.

Jag hade kameran med men noterade att jag, i gammal god stil, inte fått med allt på bild som jag ville ha med. Å andra sidan har många andra varit betydligt mer aktiva varför jag nöjer mig med att titta på era bilder istället.

Måhända var jag lite orolig att vi var ganska få, men jag tror inte vi har varit så många fler tidigare och att deltagarantalet fluktuerat högst väsentligt. Ibland har vi varit i mindre lokaler, ibland i större och sådant gör ju att man blir lite förvillad. Tror dock vi har ett bra stuk på träffen och att det inte finns något mer att göra (*).





(*) Jag stod och pratade med Jazzskägg och Magnus (FH-kullen) en stund igår kväll. Låt detta vara rent teoretiskt och ganska generellt. Grejjen var att vi fått Folkets Hus gratis OM vi haft t ex en bankett med servering på kvällen. Och om man utvecklar det hela skulle man kunna landa i mina storvulna planer om att invadera Ryssland och .. någon gång arrangera en större DIY-träff och göra den internationell.
Jag menar inte att vi ska ha träffen i Vänersborg men någonstans i södra Sverige där man kan få tillgång till boende, bra mat och bra lokaler. Är det någon som vill vara med på ett sådant tåg? Det kan ju börja med att ta kontakt med de som drar i Triodfest-trådarna ner på kontinenten.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2013/05/12 :  10:22:40  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Tack alla för en trevlig träff å gott kaffe.Tack till MatsT å bubbel som hade med roliga saker att driva hornen med

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2013/05/12 :  10:28:22  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det var ett bra arrangemang soundbrigade men ditt spånande är intressant. Som komplement till öppna träffar som den här kunde det absolut vara intressant med något mer seminarieliknande någon gång. Nackdelen med DIY-träffen som den är och har varit är att folk tenderar att fastna i sina rum och man hinner inte diskutera riktigt så mycket som man vill.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/12 :  10:39:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Nackdelen med DIY-träffen som den är och har varit är att folk tenderar att fastna i sina rum och man hinner inte diskutera riktigt så mycket som man vill.


De senaste två Uppsalaträffarna och även de i Göteborg har vi som
arrangerat varit noga med att se till att mist två system finns i
varje rum. Detta för att frigöra "utställare" till att gå och besöka
andra. Tyvärr missade jag denna tillställning, men av bilderna att
döma såg det riktigt intressant ut

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Eri
Starting Member

5 Posts

Posted - 2013/05/12 :  10:45:35  Show Profile Send Eri a Private Message  Reply
peranders
"Jag var där och träffade lite kända ansikten. Hemskt sugen på att spana in innehållet på den snygga Gainclonen men det blev inget med det. Däremot kollade jag in två högtalare med snudd på 0 i WAF. Sex femtontummare (eller var det tolvor?) kunde pumpa bas, utan tvekan. zeb's alster lät bättre än de såg ut (bilden ovanför här)."

Här finns en byggartikel till gainclone-förstärkaren.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44514

Och CD-spelaren för den som är intresserad.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44499

Kan väl ta med högtalarna också när jag ändå är i farten. Det var ju några som frågade om dessa.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=49952&postdays=0&postorder=asc&list=full

Detta skulle ju vara ett svar till peranders ang. gainclone-först. men jag vet inte hur man citerar på det här forumet.
Detta kanske duger.


Edited by - Eri on 2013/05/12 11:02:56
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2013/05/12 :  11:10:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Man får tacka för en trevlig mässa! Som vanligt var jag alldeles för disträ för att hålla reda på vilka jag pratade med och vems anläggningar jag lyssnade på men alla var trevliga och alla anläggningar lät, i olika utsträckning, bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2013/05/12 :  11:13:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Petter, vi saknade dina horn...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/05/12 :  12:01:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Eri, dina byggen hade en fantastisk detalj-finish! Jag skall bara tappa ur kameran så kommer det lite bevis.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2013/05/12 :  13:40:32  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Stort tack till alla utställare och arrangörer! Det var en fantastiskt trevlig mässa.


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2013/05/12 :  16:51:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag får också tacka soundbrigade för en bra träff samt alla andra som både ställde ut och de som besökte träffen. Jag hann inte få tid att besöka alla rum för en lyssning det fanns allt för många att prata med om olika projekt och tekniska frågor.

Tack!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/05/12 :  18:16:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tack för en trevlig träff

Raketerna har precis landat på sin vanliga plats



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/05/12 :  18:59:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Instämmer i tack-kören samt tack rannagården för att jag fick prova mina Cornus hos dig samt att få ett omdöme.

Jag får be om ursäkt för att jag inte var runt mer och titta in hos andra.

/Claes

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/12 :  21:47:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
OK, då. Mina bilder 8en del av dem).



















Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/05/13 :  07:29:31  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det såg ju tiktigt trevligt ut det där
DIY-prylar har en stark själ på ett sätt som kanke många köpe-produkter saknar
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/13 :  12:51:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply


















Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/13 :  16:41:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply


















Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/17 :  12:59:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kan någon berätta mer om den här?!

Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2013/05/17 :  13:25:36  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
quote:
Kan någon berätta mer om den här?!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89597

\\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.

Edited by - edelbrink on 2013/05/17 13:26:27
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000