HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 71

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/09 :  17:35:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En träask av Al, med lock av teak och laxstjärtar av lönn monteras



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/10 :  09:38:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Montering av de sista bitarna. Lådan oljas med 50% linolja/terpentin, the old fashioned way.


Baksidan med en IEC- och en XLR-kontakt


I fronten sitter en transparent glaslins. Bakom denna lampan, vars syfte var att ge en rejäl kickstart av tallriken, för att sedan öka i värme/resistans (ooh därmed sänka spänningen över motorn). Jag vet inte huruvida denna uppstartsprocess är långsam nog att fungera fullt ut. Men tanken är kul iaf
Nu visade det sig att att en sekundär funktion med lampan vara minst lika värdefull, nämligen att indikera om motorn coggar (hoppar över fas rotationen).
Iom att jag trimmat ner spänningen över motorn till ett minimum, finns alltid risken att motorn rotera, men sporadiskt cogga. Detta synns då väldigt tydligt eftersom spänningsspikarna detta ger får lampan att blinka. Dessutom har jag ju olika spänningar över motorn vid 45 resp 33 rpm vilket också blir uppenbart via lampan. 33 rpm kräver lägre moment (lägre spänning över motorn) utan att cogga. Fall-spänningen över lampan är i detta läge högre, och därmed ett starkt ljussken (ungefär som ett rör). Medan i 45 rpm-läge så parallellkopplas lampan med 220 Ohm (2W). Fall-spänningen över lampan blir då lägre (och över motorn högre) vilket ger ett svagt glödande lampa. Linsen som täcker lampan har en optisk brytning så detta fenomen blir väldigt tydligt, även från lyssningsposition.

Switchen i fronten har tre fasta lägen:
  • I mitten OFF - Allt är brutet

  • I det övre läget 33 rpm

  • I det nedre läget 45 rpm


Obs detta inte att förväxla med att ändra varvtalet på tallriken. Detta måste alltjämt ske genom att flytta remmen på drivrullen. Men switchens läge ger en optimal spänning i resp. läge där motorn vibrerar minimalt.


Resultatet då..
Bosses gamla konstruktion är alltjämt ett av de vassaste verken man kan hitta. När väl Cantus-armen och allt lirar så finns få verk som matchar denna. Den sista touchen, finliret, var dock sådant som ibland inte nådde upp till de genialiskt enkla. Som de flesta vet har Mirre på Veteran Hifi tagit upp Continuon. Mirre är känd för att att ha finliret. Utan att ha sett/hört hans variant av Continuo/Cantus så är jag övertygad att denna spelare är riktigt bra.


[Edit] Jag fick frågan om inte varvtalet är viktigt att kontrollera i en motorstyrning, och jag hävdar bestämt att fokus bör läggas på att eliminera vibrationer.
Nätfrekvensen är styrd av turbinernas varvtal i de norrländska forsarna, och brukar ligga väldigt exakt kring 50Hz Visst kan en hög precision av denna kännas angenäm, Men det är ändå massan i tallriken som kommer ta upp de snabba variationerna. Långsamma avvikelser i nätfrekvens bör ställas i relation till andra avvikelser, som t.ex. vinylskivans excentricitet.
När en vinylskiva pressas, så avslutas tillverkningen med att centrumhålet stansas ut. Detta är aldrig 100% centrerat, vilket ofrånkomligt leder till att avståndet från centrum tappen och pickupen varierar. Och detta betyder att avläsningshastigheten varierar med 33 resp 45 rpm. Räknar man på detta så ser man att denna hastighetsvariation är långt mycket större än den variation som skulle kunna förekomma på elnätet.
Dessutom ser jag risker med ett allt för "ivrigt" reglersystem, där överföringen sker med en töjbar gummirem. Risken är att systemet hamnar i gummisnodd-mode och börjar självsvänga.
Nä, Keep it simple!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/07/10 10:25:40
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/07/11 :  07:26:33  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Vettiga reflektioner när det gäller drivning av skivspelare. Jag tänker ungefär likadant och vet att det du skriver är rätt kontroversiellt men jag tror att det är rätt.

Sänkt spänning med synkronmotor har jag provat med gott resultat men intrimning av kondensator har jag kvar att prova.

Behovet av styrd nätfrekvens börjar tyvärr pocka på uppmärksamhet eftersom frekvensen tydligen varierar betydligt mer nu än förr i tiden. Än så länge kan inte heller jag säga att jag upplever det som ett problem men en egen matning av växelfrekvens är onekligen också ett ganska kul projekt att ge sig på. Även där kan man variera vinklar och strömmar men det blir förstås mycket krångligare än de åtgärderna du beskriver. Tills vidare håller jag mig lugn också och kör den passiva varianten.

Filter och/eller isolationstransformator är nog en vettig början för många, jag tror som du att störningarna från motorn är ett större problem än själva drivningen.

Väldigt trevlig tråd det här och jag är en trogen följare. Du bidrar med en hel del inspiration.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/11 :  18:54:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Behovet av styrd nätfrekvens börjar tyvärr pocka på uppmärksamhet eftersom frekvensen tydligen varierar betydligt mer nu än förr i tiden. Än så länge kan inte heller jag säga att jag upplever det som ett problem men en egen matning av växelfrekvens är onekligen också ett ganska kul projekt att ge sig på. Även där kan man variera vinklar och strömmar men det blir förstås mycket krångligare än de åtgärderna du beskriver. Tills vidare håller jag mig lugn också och kör den passiva varianten.


Jag tänker så här. Om man delar upp frekvensvariationerna i snabba- (<1s), medel- (1-2s) samt långa- (>2s) frekvensvariationer, så kan ingen reglerloop kontrollera de snabba. I vart fall inte med en tung tallrik och en gummisnodd som drivrem. De långsamma variationerna kommer med största sannolikhet inte kunna detektera med vår hörsel, då dessa enbart är detekterbara när musikmaterialet ligger absolut konstant i ton och nivå. Något som ytterst sällan förekommer under så lång tid. Kvar är då de medel-långa variationerna.
En excentricitet av centrumhålet av t.ex. 0,3mm torde ge skivhastighetsskillnad på ett par procent (om jag räknar rätt ). Detta med 1,8s intervall med en 33 rpm skiva. Denna variation lever vi med hela tiden och denna kan inget reglersystem kompensera för, eftersom reglersystemen styrs av tallrik- eller motorhastighet.

Jag har också klurat på en AC-generator men kommit fram till att jag ändå kommer ha stora hastighetsvariationer vid avläsningen. Därför gled tankarna över på hur jag först skulle kunna eliminera excentriciteten. Jag har en tanke runt detta, men den spar jag till senare inlägg

quote:
Väldigt trevlig tråd det här och jag är en trogen följare. Du bidrar med en hel del inspiration

Tack Mats


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/07/11 19:02:52
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/18 :  11:29:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Spekulation från hängmattan..
Tanken på att bygga ett stort frontladdat horn (FLH) har länge funnits där, så jag började skissa. Då jag aldrig riktigt satt mig in i Hornresp. så räknade jag rent matematiskt (Excel) på hur de geometriska formerna skulle kunna se ut.

Jag räknade först ut hur ett 45Hz kvadratiskt Tractrix-horn skulle kunna se ut för ett Lowther-element, och konstaterade snart att kunde man använda rummet (väggar och golv) som ett akustiskt stöd (baffelstöd), så skulle horn-dimensionerna krympa radikalt.

Initialt räknade jag ut dimensionerna för ett kvadratiskt 45Hz tractrix-horn med golv- och väggstöd (orange kurva). Här är alltså den horisontella resp. vertikala utvidgningen identisk. Men även om jag kunde ansluta hornet via en baffel mot vägg och golv, så blir anslutningen mot vägg mer en baffel än en fortsättning på hornet. Kurvaturen där denna baffel möter väggarna skulle i princip ske i en ganska skap vinkel, och hornet skulle i princip fungera som ett 45Hz-horn med baffelstöd. Jag räknade då om till ett nytt horn där den horisontella utvidgningen verkligen var som hörnet i rummet, dvs 90 grader (grå kurva). Med denna horisontella utvidgning får jag en vertikal utvidgning enligt blå kurva.

Hornet bör komma upp i lyssningsposition så därför förlängs den nedre kurvan i en baffel ända ner till golvet. Här sker mao ingen sömlös anslutning till golet, utan som en förlängd baffel.

Principen med en 90-gradig horisontell horn-utvidgning fungerar ju inte riktigt i praktiken, eftersom bredbands-elementet också måste få plats bakom detta hörn-horn. Så en ytterligare horisontell vidgning till ca. 100 grader torde krävas (detta ger något smalare vertikal utvidgning).

Detta horn har en hals på 16 x 16 cm (rymmer den effektiva kon-arean på ett Lowther-element) samt en horn-mun på 1200 x 400 cm. Djupet på hornet är ca 55cm från horn-hals till horn-mun.


Inneboende i denna lösning är ju att hornen spelar 45 grader in i rummet (toe-in). I de nedre registren, där ljudet sprider sig cirkulärt är detta inget problem, men i de högre registren skull man kunna montera sridningslinser (a.la. multicell-horn) som styr detta mot lyssningsposition.

Bo Hanssons Ceverex-system har ett rektangulärt tractrix-horn, akustiskt anslutet mot sidovägg. detta är dock i en ganska skarp vinlel och därmed mer av en baffel. Jag försöker här mer skapa en sömlös övergång för att minimera sk. horn-mun-difraktion. Bo hade också baksidan av lowther-elementet inlindad i får-ull vilket har en god dämpande effekt på den bakåtstrålande vågen. Något som blir än mer aktuellt i detta fall när elementet står nära hörnet. Elementet andas dock inte bakåt, utan utåt sidorna, där detta horn ha en fri luftpassage uppåt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/07/18 11:53:04
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/07/18 :  12:44:37  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Hjärnan på högvarv i hängmattan. Du använder väl säkerhetsbälte och hjälm?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/20 :  17:53:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Abbot, Hifi-klureri är en underbar bubbla att gå in i för att stänga ute den verkliga väldens påfrestningar. Jag har alltid ett par trådar som ligger och gror i bakhuvudet. Några läggs i dvala, andra väcks till liv när man minst anar det. Ofta händer detta när en ny resurs, ett nytt verktyg, en ny byggmetod, inspiration eller annat intryck tillkommer.
Nyfikenhet är nog min starkaste drivkraft, Att själv prova om det som det snackas om, verkligen är sant (eller har betydelse för mig).
I dag har jag haft en diskussion med TDP om vikten av att DHT-rör får rätt glöd-matning. TDP hävdar att t.ex 300B initialt var avsett att matas med AC-glöd, och att DC-glöd får den annars välsjungande trioden att tappa lyster. Ett påstående jag hört från fler erfarna rör-konstruktörer.

För 20år sedan hade jag inte ifrågasatt TDP, som en av väldens mest välrenometade rörförstärkarkonstruktörer. I dag vill jag själv validera om det TDP hävdar är sant, eller om jag själv hör någon skillnad.
Jag får den teoretiska förklaringen till varför AC-glöd skulle vara bättre, vilken verkar trovärdig. Men om jag själv inte kan höra detta, så saknar det betydelse (åtminstone för mig). Jag får svårt att acceptera det påstådda tills jag själv upplevt detsamma.

Precis som vikten att vara källkritisk finns det inom detta gebit all anledning att vara "floskel-kritisk". Vad är egentligen värdehöjande (för mig), och vad är bs?
Jag vidhåller att de allra flesta "utvecklingar" inte alls är värdeskapande för lyssnaren. De är produktionsförenklingar och förbilligande, trots att marknadsföringen säger motsatsen.

Alla är kanske inte lika bakåtsträvande som jag (som kan dreggla över 30-talets enkla rör-konstruktioner). Men om man ser historien från då och framåt, så har alltid den senaste tekniken lanserats enbart som en förbättring. Men har det defacto blivit något bättre för lyssnaren? prislappen har gått upp, men kvaliteten oftast gått ned.
Ta t.ex de revival-konstruktioner som släppts av bl.a. Technics, Pioneer, Sony m.fl. Plötsligt har dessa gamla apparater, som var var mans grej fått en prislapp på 50-100 000 kr. Visserligen kan priset innefatta en stor vinst, men också att gamla grejer var dyra att producera pga dyra, kvalitativa komponentval. De klassiska Western Electric-hornen från 30-talet, förstärkarna (främst 91B) och 555-fältspole-elementen nyproduceras i dag som replikor, på ett antal ställen i världen. Många av dessa replikor håller hög kvalitet. Man kan visserligen hävda att i prislappen för dessa replikor innefattar en hel del myt och wanabee-värde. Men det vittnar också om hur extrema material och konstruktioner man faktiskt kunde framställa på den tiden. Vilka otroligt skickliga hantverkare det fanns som sedan länge gått hädan.
Quad esl63 och Denons mc pickuper är ytterligare exempel på att när den personliga touchen försvunnit, så kan inte robotar eller hightech ersätta detta. Vi borde försöka förstå, och lära av det gångna, mer än att som dumma får bara svälja det nya...
Det fanns mer reell kompetens förr!

Diskussionen om AC-glöd är inte bara en diskussion om välljud per se. Det är också signifikant för en värld som tappat fingertoppskänslan för verklig (reell-) kvalitet,
300B lanserades av Western Electric tidigt 30-tal, och man kan läsa i dess datablad, såväl som WEs rör-konstruktioner att man använde AC-glöd. Men ytterst få moderna konstruktioner AC-matar filamentet i dag. Är detta en följd av utveckling eller förbilligande?

Gruskomponenternas intåg gjorde det möjligt att för en spottstyver likrikta glödströmmen (DC) vilket minimerade det krävande problemet med 100Hz brum som AC-glöden var behäftad med. Eller var den det?
Western Electrics stora biografhorn hade med dess 555-driver en känslighet på ca 118dB/W. Tillstymmelse till brum skulle vara olidligt med dessa horn. I vart fall på den nivå som dagens konstruktörer beskyller AC-glöd att generera. Är det kanske rent av så att vi i denna Trerra-byte-ålder inte har kompetens nog att bygga spjutspets teknologi. I vart fall inte i den mening att vara optimal för sitt syfte, att återge känslor hos en lyssnare. Kanske är det som TDP hävdar. Det går att bygga brum-fri AC-glöd, men det kräver mer av komponantkvalitet, kostnad och kompetens, och därmed faller det med tiden bort nu när allt skall effektiviseras.

TDP säger sig bygga sin glöd på det sätt WE förutsatte. Nämligen 5 VAC. Han hävdar att lösningen ligger i en låginpediv centrerad jordpunkt mitt i glödströmsmatningen. Vilket INTE är samma sak som en 100R balanspott parallellt med filamentet (virtuell jord).

Jag vill prova själv. För inte ens denna erfarne konstruktör har mina öron, eller känslomässigt reagerar som jag gör när musik återges. Jag vill prova och bildas mig en egen uppfattning.

Jag vill ha svar på två saker.
Är det möjligt att få ner 100Hz-brum till acceptabla ljudnivåer även med 118dB/W känslighets högtalare?
Samt kan man uppleva AC glöd som mer livful än DC-glöd?

Jag har tänkt prova de olika alternativen i en 8W Silvertone SE förstärkare med Western Electric 300B utgångsrör. Steget har utgångstrafos med 80% Nickel-kärnor (super permalloy) samt är direkt-kopplat (DRD) mellan driv- slutstegsrör.
Av alla rörsteg jag har, så är detta det mest "nakna" och ljudmässigt osminkade av alla. Hör man ingen skillnad med detta steg, så finns där ingen skillnad (åtminstone inte för mig).

De glödalternativ som jag tänkt prova är följande:
DC, passiv filtrering (CRC-filter)
DC, passiv filtrering (C-filter) med aktiv reglering (div olika integrerade grus-regulatorer
DC, passiv filtrering (C-filter) med Rod Coleman-regulator
DC, passiv filtrering (CRC-filter) med Rod Coleman-regularor (utan cap-multiplikatorn)
AC, passivt spänningsfall (R)

Jag har även tänkt prova den HF AC-matning som diskuterats på Audio Asylum för ett par år sedan. Där filamentet matas med en högfrekvent 5 VAC på ca 100kHz. Jag har dock ingen sådan matning färdigbyggd, så det får bli ett senare experiment.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/07/20 19:00:46
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/07/20 :  20:38:41  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Pix, om jag till någon promille inspirerade dig att skriva denna målande programförklaring är jag jättestolt!

Jag tar fasta på ett av dina påståenden; "det fanns mer reell kompetens förr". Jag tror att du har helt rätt och att det gäller många av livets områden. Att känna till något förväxlas idag ofta med att ha kunskap. Teoretisk 'kunskap' ersätter praktisk erfarenhet. Erfarenhet av något man kanske inte kan förklara kan vara mer värdefull än att kunna förklara något man inte har erfarenhet av.

Det skulle vara spännande att vara en fluga på väggen i din verkstad.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/07/26 :  22:06:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Två filament-regulatorer anlände i dag från Rod Coleman



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/07/26 22:08:35
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/05 :  12:55:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Diskbråck mellkan 6-7 kotan med känselbortfall i höger arm och hand.. Jag löder som en kråka just nu, så experimenten med olika glöd får vänta.
I stället byggdes en test-apparatur



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/08/05 :  13:59:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Intressant om AC-glöd jag använder själv AC-glöd i mina byggen kunde de förr kan jag nu resonerar jag. Jag har kollat in DC-glöd men tycker bara att det blir en sak till som man måste behärska det blir enklare att fortsätta med det som fungerar för mig. Jag har fem watt från EL84SE att tillgå till mina Altec 604 med 101-103dB beroende på mätteknik de är väldigt tysta man får verkligen ha örat vid hornöppningen för att ett viskande brus.

Men det är kul när du testar olika saker för ren nyfikenhet jag är själv sådan men då är det inte elektronik utan annat som jag brinner mer för och blir triggad av att förbättra.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/06 :  09:23:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Anders
Rör med separat glöd (IHT), som EL84 ser jag ingen anledning till DC-glöd. utom i ett känsligt gramofonsteg. Direktupphettade rör med filament är dock en helt annan arena.
Iom att glödtråden (filametet) ÄR katoden, så underlättar DC-glöd avsevärt.

In the old days var DC-glöd till ett effektrör komplicerat och svårt. Att anmvända blybatterier fungerade vid små-rör, men större rör ,typ 300B, med en glöd-effekt på åtskilliga Watt blev detta otympligt, och att likrikta 5V glödspänning med rör-dioder knappast möjligt då dessa har ett allt för stort framspänningsfall. Jag tror helt sonika att man förutsatte AC glöd när man konstrerade dessa rör.

Möjligheten att likrikta glöden kom först med halvledare och effektivare kondensatorer, och i dag har vi bägge alternativen.
På pappret borde den termiska massan i filamentet ge en tröghet som eliminerar brum (100Hz), så bägge alternativen borde fungera väl. Ändå kvarstår "myten" att vissa rör sjunger bättre med AC än DC.

En balans-pott över filamentet är den enkla vägen att skapa en virtuell jord, i syfte att eliminera brum vid AC. Men i många fall hjälper inte detta utan en mer lågimpediv jord krävs i form av en mittentapp på trafon.
Att DC skulle ge ett "tråkigt" ljud förklaras med att en en sida av filmentet (och därmed katoden) får en högre potential vs. den andra, och därmed en högre elektron emitering.

Åsikterna är lika många som myror i en myrstack, vilket är anledningen till att jag vill prova de olika alternativen själv.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/06 :  09:36:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Några byggbilder från bygget av mätutrustningen.
En Panasonic WM-61A mick-kapsel modifierades enligt Siegfried Linkwitz instruktion. Här kapas en ledarbana på den lilla kapselns baksida, där tre koppartrådar bondades fast. Jag ville här använda en tunn koppartråd för detta för att inte riskera bränna sönder kapseln.
I linkwitz instruktion föreslås att man filar sig genom kanten på kapselhuset, för att sedan löda en av trådarna mot den kopparbana som ligger därunder. I ett försök att göra detta, så förstörde jag en kapsel, efterssom jag även råkade fila bort kopparbanan...

Kapseln är bara 6mm i dameter, så detta är pilligt att få till bra, varför jag valde att gå en annan väg. Jag valde att inte fila bort något av kapsel-huset, och i stället löda mot den ledare som kapades på mönsterkortet. På detta sätt riskerar man ej heller att få lekage in i kapseln, vilket skulle kunna ge akustiska konsekvenser.


Bond-trådarna isolerades efter att ledartådarna anslutits


Kapseln kläs in med en krypslang som fyllts med smältlim. Denna ljutning säkrar bondingen och de tunna ledarna.


Kapselpaketet träs in i ett 6 mm alurör (från en slacktad tork-ställning ), limmas och hålls fast av ytterligare en krypslang


I andra änden av alu-röret monteras en XLR-kontakt


Micken klar


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/07 09:37:05
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/07 :  09:18:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kablar tillverkas:
Kabel mellan ljudkort och mick-förstärkare


Kalibraringskabel av ljudkortet


En 10dB mikrofon-förstärkare enligt Linkwitz rekomendation. Designen innefattar även en 18V fantommatning av micken.


Hela förstärkarenheten som skall monteras nära mickrofonen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/08 :  09:01:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag letade länge i skrotlådan (garaget) efter en lämplig förstärkarlåda, men gav till sist upp och tillverkade den själv. Jag vill att dessa prylar skall stå stabilt, varför jag valde att utgå från en rejäl U-balk i Aluminium.
Med en gammal sliten klinga, skyddsglasögon, handskar och lite god vilja så går det faktiskt att såga mjukare aluminium med bordssågen. Spånen är dock väldigt elaka och letar sig gärna in i ögonen där de kan göra stor skada.

Värre var det att hålsåga uttaget för XLR-kontakten med enkla kinaverktyg. Ebay-hålsågen var uppenbarligen gjord av mjukare material än U-balken så det blev i stället fil, svett och tålamod.


I profilens bakkant gjordes uttag för en RCA-hona, en ON/OFF-switch samt en strömsnål LED.



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/09 :  09:05:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En kåpa i Aluminium bockades till. Jag lägger två L-profiler i skruvstädet med fin brytkant för att få dessa bockningar raka och rena.


Två låsskruvar för kåpan i L-profilens vinkel. Slutligen provmontering



Samtliga delar poletras upp från 400 till 2000-papper och slutligen en fin touch med swinto


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/09 09:20:00
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/08/09 :  21:09:34  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Snyggt byggt

Med vänlig hälsning, highfive
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/12 :  07:42:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Highfive, Tack

Avsikten med den rigida U-balken var att kunna montera micken stabilt på ett stativ. Jag har dock ingen 1/4-gängtapp för den ordinarie kameraskruven, så det blev en vanlig M6 i stället.


XLR-kontakten monterad


Och på baksidan, RCA, en ON/OFF switch och en liten snål led


Inuti lådan lödde jag kablarna direkt på batteripolerna. Det funkar fint om man först skaver bort kromet, samt att man inte värmer på för lång tid. Strömförbrukningen är nära nog försumbar och batteribyte lär inte ske så frekvent. Så denna enkla lösning fick duga.


Allt verkar rymmas


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/12 07:45:49
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/08/12 :  09:24:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Glömt bort tråden då sjukdom i familjen så det har fått fokus.

Jo det har man läst att DHT är kinkiga så där verkar det nästan "lag" att använda DC men sedan ser man att det är många som funderar att ha det även på IHT men det är många byggare som beskriver det som ingen förbättring utan en sak till man skall bygga, i och med jag inte bygger med DHT så har jag inte reflekterat på skillnaderna.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/13 :  08:16:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Locket monterat med skruv i sidan på U-balken


En 5 meter kabel mllan dator och förstärkare klar. Nu dags för provmontering av alla delar


Det mesta passar och funkar bra


I datorn har jag laddat ner REW (Room EQ Wizard) https://www.roomeqwizard.com/ En gratis programvara, främst tänkt att mäta rumsakustik. Programvaran innehåller dock även en rad användbara verktyg som impedansmätning, stegsvar och frekvenssvep. Jag skall villigt erkänna att jag aldrig riktigt satt mig in i akustikmätning, utan förlitat mig mer på vad jag hört. Att mäta ersätter inte det subjektiva lyssningsintrycket, men kan med stor sanorlikhet vara ett bra komplement till att finna orsaken till lyssningsintrycken. Nästa steg är kalibrering av ljudkortet.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/13 08:19:31
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/15 :  09:33:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Innan mätning måste ljudkortet kalibreras i REW.
Detta görs genom att ljudkortets utgång kopplas till dess ingång. Ljudkortets avvikelser ilustreras i en kurva, vilken senare ligger till grund för kompensation i mätningen


För att prova linjäriteten hos ljudkortet efter kompenation så körs en mätning med ljudkortets utgång kopplad till ingång. Detta skall då ge en rak frekvensgång inom det aktuella mätområdet.


Efter dialog med Kevin på AV Nivana (https://www.avnirvana.com/) som supportar REW så är variationerna ovanstående kalibreringskopensation ovanligt stor (ca 8dB), och ett bättre ljudkort önskvärt. Detta ger en viss osäkerhet i mätningen, men torde iaf. vara ok att börja mäta med. Jag har letat i ljudkortets inställningar om det finns någon mjukvara som stör, men har inte funnit någon. Har en sk. Beats-app i datorn som skulle kunna spöka, men har den den avslagen, så antagligen är inte ljudkortet bättre än så här.

Notera att kalibreringen enbart gjorts i relativa termer. Den absoluta nivån måste kalibreras mot en känd nivå. T.ex mot en ljudtrycksmätare eller en köpt kalibrerad mätmikrofon. Den absoluta nivån torde dock vara av mindre betydelse så det låter jag vara hän.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/15 09:41:23
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/08/20 :  08:30:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag kom nyligen över en TEAC A-3300SX rullbandspelare i mycket gott skick. Tonhuvud, kapstan, drivrulle och kapstanmotor rengjordes och smörjdes.


Förutom spelaren så fick jag med ett 10-tal 1/4" band. Alla med sk "black coating". Denna coating har med tiden visat sig klibba av sig, vilket orsakats av fuktinträngning.
En åtgärd, som åtminstånde temporärt visat sig fungera är att torka banden (baka) i en sk. svamptork.
Mina band har inte uppvisat någon större "klibbighet" men vid dessa låga temperaturer ser jag heller inte någon risk med torkningen, varför dessa bakades i 3 timmar på 55 grader C.



Termostaten i svamptorkar är inte att lita på vilket konstaterades med en digital termometer. 60 grader C på torken visade sig vara 55 grader C på termomentern. Jag har dock läst om torkar som avvikit med så mycket som 20-30 grader.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/08/20 08:34:03
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/09/04 :  07:59:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Sprang på denna Sony TC-399 och kunde inte motstå frestelsen


https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/tc-399.shtml br /

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2019/09/04 08:00:53
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/04 :  09:15:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En rull-bandare till?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2019/09/04 :  15:32:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jupp .o)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 71  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000