HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AlfaGTV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 33

AlfaGTV
300.000-klubben

Sweden
3581 Posts

Posted - 2017/04/13 :  09:38:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det ska jag absolut göra Ledzepp! Det blir fler tillfällen!

Tack matta! Jag utgår ifrån att du avser i32s och inte Yamaha!
Det är en viss skillnad på finishen, ja!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
300.000-klubben

Sweden
3581 Posts

Posted - 2017/04/17 :  20:21:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lite uppdatering efter en skön påskhelg i Sälenfjällen! (över 2dm nysnö på långfredagen!)
Redan i förra veckan uppmärksammades jag om att Roon släppt en service-release som jag lade på där den behövdes. I denna release har man bl.a. sett över DSD uppsamplingen och effektiviteten på algoritmerna för alla typer av digital ljudbearbetning.
Detta har bl.a. medfört att man kan bearbeta DSD i realtid utan att gå via omvandling till PCM, och dessutom använda flera processorkärnor/trådar om man önskar. Jag tyckte även tidigare att DSD konvertering/uppsampling till DSD128 lät trevligt men jag vill hävda att det nu låter bättre än någonsin att skicka ut DSD via USB till DAC'en. Och detta sker nu med större effektivitet och mindre cpu-förbrukning på Roon Core. Toppen Roon! Nu ser vi med förväntan fram emot MQA uppackning direkt i klienten!

Men allt är inte digital som glimmar! (gammalt djungelordspråk)
Därför tyckte jag det var dags att lufta Lyra Delos ett tag, och låta denna prova på Tom Evans The Groove. Efter att ha läst igenom det bifogade häftet kan jag bara konstatera att det är nog det gedignaste material jag fått med till en pickup någon gång.
Och, dessutom den enda lågnivå MC jag läst om som faktiskt rekommenderar olika inställningar beroende på kapacitans i RIAA och kablage!

Så nu kör jag enligt rekommendation ca 250 Ohm impedans i kombination med de ca 150pF som mitt tonarmskablage och RIAA tillför. Jag kan öka kapacitansen upp till ca 550pF men kan inte se någon anledning eller rekommendation att göra så.
Inte heller kan jag med gott samvete påstå mig höra ngn skillnad med olika inställningar avseende kapacitansen...

Nåväl, dags för lite Monica Z för att se om det klingar rätt i öronen!

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

Sweden
4498 Posts

Posted - 2017/04/17 :  20:34:39  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Just klinga "rätt" är just det vinylen gör så bra!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
300.000-klubben

Sweden
3581 Posts

Posted - 2017/04/25 :  18:34:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vi delar den uppfattningen till fullo Audionet!

Nåt annat som gör mig glad är denna lilla tingest som hittat hem hit!

Visst är det en Chord Mojo och jag har därmed sällat mig till den, inte fåtaliga, skaran av "Mojitos"!

Jag har haft den på hemlån tidigare men då uppfattade jag den inte som något revolutionerande, bra ja, men inte så stöddig som alla recensenter och brukare hävdade.
Den har fått några fler timmar under huven och faktum är att jag är lite förtjust i den!

Jag saknade USB-möjligheten på min S.M.S.L M8 (har dött) och det blir så meckigt med Gustard U12 som USB interface till M8:an. Funderade lite vidare och konstaterade att det blir nog bra med den portabla möjligheten som bonus. Visst, batteridrift är ju inte alltid det optimala men möjligheten att ta den med sig ger mervärde!

Otroligt flexibel på olika sample rates och format ger den andra möjligheter att laborera med uppsamling/konvertering från Roon också. Visst blir det lite kaka på kaka när man ansluter den till iPad/iPhone via Apple Camera Connection Kit eller till Pioneer XDP-100R via OTG-kabel men fasen vad det låter bra! Eller så bara häktar man på den direkt via USB till datorn och njuter av Tidals MQA i 88.2 eller 96Khz.

Batteritiden är förvånansvärt bra och jag måste nog tillstå att ljudet är ganska mycket bättre än med den inbyggda chipförstärkaren i XDP-100R. Det har lite mera kropp också utan att bli "fett", riktigt härlig pondus och "jag-är-där"-känsla tack vare upplösningen. Skillnaden är större med planar-lurarna jag nyttjar, alltså HifiMan HE-400i och HE-1000, än med de mera lättdrivna (och för all del mindre upplösta) Fidelio X2 eller Denon AH-D2000.

Lite kul är det att klämma fast en NanoPi Neo på den och pressa ut DSD QuadRate ur en "handfull" elektronik och med det resultat som verkligen får de flesta att häpna!

Go to Top of Page

AlfaGTV
300.000-klubben

Sweden
3581 Posts

Posted - 2017/04/30 :  10:41:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mojon jobbar just nu med musik från XDP100R o det låter riktigt trevligt, det blir en bra semesterkombo!
I Tandådalen skiner solen från klarblå himmel och det är dags att gå ut, men jag ville visa en bild från gårdagens tur:

Tyvärr drattade jag på nerväg i slalombacken och knäckte bindningen på längdskidorna..
Idag blir det med andra ord promenad och löpning...

Go to Top of Page
Page: of 33  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000